Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Národní divadlo bez ředitele (No. 6)

    Náhlé odvolání ředitele Národního divadla Ondřeje Černého označili šéfové souborů a děkan DAMU Jan Hančil v patetickém prohlášení za bezprecedentní. Ve skutečnosti je Černého odvolání běžným projevem letitého systému, v němž různou měrou jedeme všichni.

    Jen výjimečně ředitel či šéf divadel v Česku v posledních deseti patnácti letech odcházeli v dobrém, bez skandálu, jen výjimečně se dodržovala deklarovaná pravidla a funkční období. Jen výjimečně se na tom nepodíleli divadelníci lační po postech.

    Současný stav dává šanci průměrným, to je celá prostá pravda. Proto se ignoruje účinný způsob, jak systém změnit: uzavírat s řediteli a šéfy souborů řádnou smlouvu namísto jmenování a odvolávání coby diluviálního pozůstatku předlistopadových časů – to by zásadně redukovalo prostor pro klientelismus, lobování a politikaření.

    Zřizovatele to mimo jiné svádí tak trochu ředitelovat za ředitele. Tu chuť měli politikové odjakživa. V malých regionálních divadlech to dělají i prostřednictvím svých známých, někdy i partnerů zaměstnaných v divadlech. Jako když za první republiky paní lékárníková mluvila do obsazení.

    Lze jen spekulovat, proč Ondřej Černý dostal „vturánového“ padáka, jak říkával dirigent Miroslav Homolka blahé paměti. Přikláním se k verzi, že jde o politický tlak rebelů ze Státní opery. Když tak renomovaný odborník na divadlo, operu, kulturní politiku, jakou je Kateřina Klasnová, prohlásí, že je čas chybu ministra Bessera napravit a SOP znovu osamostatnit, pak je nenáviděný ředitel, co fúzi realizoval, na odstřel.

    Také nesouhlasím se způsobem odvolání Ondřeje Černého. Patetická prohlášení však nic neřeší, i když je správné se pěkně nahlas ozvat. Řešením je vrátit zdejší divadlo do evropské civilizace, kde se pracuje na smlouvy a hraje s otevřenými kartami. Kde o tom, jak dělat divadlo, proto nemohou tak přímo a jednoduše rozhodovat politické strany a do funkcí dosazení diletanti.


    Komentáře k článku: Národní divadlo bez ředitele (No. 6)

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Informace čtenářům.
      Samostatné texty a příspěvky ke kauze odvolání ředitele ND Praha budeme na těchto stránkách vždy nechávat omezený čas. Ostatní najdete v sekci Seriály a blogy. Diskuse na toto téma se odehrává za textem Národní divadlo bez ředitele (No. 1), který najdete jak na této 1. stránce i-DN Aktuálně, tak v sekci Seriály a blogy, případně Zprávy a Hyde Park.
      Obdobně chceme postupovat i při jiných kauzách. Věříme, že tím napomáháme přehlednosti zpráv a koncentrovanosti diskusí.

      08.09.2012 (21.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Pavel Trenský

      Avatar

      Nejsem histosrik českého divadla, ale shledávám podivné, že by se děkan DAMU a šéfové souboru takhle přehmátli. Ovšem, vyhazov Černého by se neměl srovnávat s provinčními divadly. Najdeme, pane Hermane, něco srovnatelného v moderních dějinách Národního divadla? Co se týče dřívějšího dotazu pana Pavlovského o mých představách o sloučení ND a SOPu, rád si s ním či kýmkoli o tom pohovořím, ale ne v tomto kontextu. Debatovat o správnosti sloučení a dokonce o různých možných variantách by jenom odvádělo pozornost od problému vyhazovu ředitele Národního divadla bez udání důvodů a jmenování jakéhosi komisaře či Träuhendlera na jeho místo. Je to nejen osobní urážka, ale ND a nás všech. Nesouhlasím, že „patetická prohlášení“ nikam nevedou. Hlas veřejného mínění může podstatně ovlivnit, zda naše divadlo přijme normy „evropské civillizace.“ Ovšem, členové ND mohou vyjádřit své pohoršení radikálnějším způsobem.

      08.09.2012 (22.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Pane Trenský,
        především jsem přesvědčený o tom, že se ND musí srovnávat s regionálními, vaším slovníkem „provinčními“ divadly, všechno se to řídí jednou legislativou, všechno podléhá jedněm psaným i nepsaným zákonům a zákonitostem, všechno je to jeden celek. ND, když přistoupím na váš slovník a cítění věci, s nímž zásadně nesouhlasím, je podle mého jen první mezi zdejšími „provinčními“ divadly.
        Na hodinu byl odvolán Černého předchůdce Daniel Dvořák, tam jsem sice rozuměl důvodům, ale způsob byl stejně jako tentokrát nepřijatelný. Funkční období se nedodrželo u šéfky Evy Herrmannové, ale tam to skončilo dohodou, byť se skřípajícími zuby. Předčasně po konfliktu byl odejit zakladatel SOP Karel Drgáč. V „provinčních“ divadlech nucené odchody mimo rozumné termíny a bez dodržení funkčního období myslím převažují.
        A o to mi šlo, ne o Národní divadlo, ale o systém příspěvkových organizací, který takové jednání umožňuje.

        08.09.2012 (23.03), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        A k „patetickým“ vyjádřením: ano, je třeba se nahlas ozvat, však jsem to napsal, nejsme ve sporu, jen si nemyslím, že něco zmůžou, a kdyby nakonec ano, půjde jen o výjimku z pravidla. A nejde o kultivaci, napsal jsem, že systém přeje průměrným, proto se drží.

        08.09.2012 (23.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Pavel Trenský

      Avatar

      Zajisté, vysoký morální srandard by měl platit všude. Ale v nelze přehlednout, že v provinčních či regionálních divadlech rozhodující slovo mají většinou místní činitelé. Od vládních činitelů očekáváme příkladné chování. Národní divadlo zaujímá v naších představách a tradiicich mimořádné místo. Očekáváme od něj více než od ostatních institucí, což nás zavazuje, abychom se k jeho představitelům chovali rovněž se zvýšeným respektem. To není aristokratismus, to je prostě comon sense Chováme se tak v každodenním životě.

      09.09.2012 (0.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Nevím, proč bych měl být uctivější vůči řediteli Národního divadla než vůči řediteli divadla „provinčního“. To jest ke všem se chovám s úctou, pakliže svůj post vykonávají dobře. Nebo mám mít víc respektu před nezkušenou ministryní kultury než před dlouholetým starostou obce? Od všech očekávám, že budou správně na svém místě. Příkladné chování našich vládních činitelů, poslanců,,, No, jak myslíte.

        09.09.2012 (0.34), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Vladimír Hulec

        Vladimír Hulec

        Ryba smrdí od hlavy
        a pes vrtí ocasem. Vyžadovat by se tedy měl určitý typ chování nejprve, především a nejnáročněji u představitelů nejvyšších institucí, od nich se pak bude odvíjet etika a chování představitelů nižších složek, tedy třeba regionálních politiků a ředitelů divadel. Právě demokracie by mohla zajišťovat, aby se skrze nižší stupně řízení dostávali do vrcholových pozic ti, kteří svou lidskou i profesní kvalitu prokážou na nižší (regionální) úrovni a pak teprv mohou ovlivňovat celou společnost. Proto to, co se nyní odehrálo v ND, je víc pobuřující (a s dalekosáhlejším společenským dopadem), než když se to samé odehraje v regionu. Nepřípustné je však samozřejmě oboje a ozvat se a aktivně proti tomu vystupovat je třeba vždy.
        Je iluze očekávat, že „všichni budou správně na svém místě“, ale aspoň na místě pilotů raketoplánů to očekávání na místě je. Jinak si jím ovládaný modul kecne do oceánu.

        09.09.2012 (0.54), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Josef Herman

          Josef Herman

          Vladimíre,
          vyžaduj, až dovyžádáš, dej vědět.
          Já si myslím, že správní lidé musí být v kokpitu raketoplánu i za volantem autobusu, jinak vždycky umírají lidé. Utíkáme ale od podstaty věci: jak takovým excesům zabránit, a zda jim vskutku chceme zabránit. Já navrhuji narovnání pokřivených pracovně-právních vztahů, co navrhujete vy?

          09.09.2012 (1.32), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vladimír Hulec

          Vladimír Hulec

          Josefe,
          jsem novinář, ne funkcionář či politik. Ani se do funkcí a politiky nehrnu. Mou zbraní jsou slova a dlouhodobé osobní postoje. Současné dění tedy především komentuju. Narovnání pokřivených pracovně-právních vztahů je jistě smysluplný cíl (byť by neměl být jediný a není podle mne spásonosný – ostatně ministryně zřejmě žádný pracovně právní zákon neporušila, a co jiného by onen vztah byl než zákonem stanovené jednání), ale toto je situace zapálené stodoly. Je třeba především hasit a žhářům vzít z rukou sirky. To je tedy to, o co se snažím. Nekompetentní osoby veřejně pranýřovat a jak je v mých silách nedovolovat, aby jim jejich jednání snadno a se samozřejmostí absolutistických vládců procházelo. Nyní tedy vyvolat veřejnou konfrontaci (bývalého) vedení ND vers. zodpovědných osob MK. Být Ondřejem Černým, zvažoval bych soudní řízení.

          09.09.2012 (12.16), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Marie Reslová

            Marie Reslová

            To je zábavná představa.
            A za co by měl konkrétně MK Ondřej Černý žalovat?

            09.09.2012 (12.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

            • Vladimír Hulec

              Vladimír Hulec

              Minimálně
              třeba za poškození svého profesního jména a cti. Svým „vturánovým padákem“ ho podle mne paní Hanáková veřejně zdiskreditovala a finančně poškodila. Ondřej by tím vedle očištění svého jména vyvolal veřejnou diskusi nad samotným aktem odvolání a jeho důvody.

              09.09.2012 (12.43), , Trvalý odkaz komentáře,

          • Josef Herman

            Josef Herman

            Vladimíre,
            s tebou je těžko polemizovat, protože nedržíš základní logiku. Právě proto, že paní mninitryně neporušila žádný zákon, žádná pravidla, poukazuji na to, že ona pravidla jsou špatná, a také na to, že se zatím nezměnila proto, že vyhovují nejen politikům, ale i většině divadelníků. Jakákoli žaloba je tedy nesmyslná, soudit se tu dá pouze verbálně v rovině etické a morální, a to tu všichni dělají a já to podporuji, ale nikoli právní nebo věcné. Samozřejmě je dobře, když se šéfové ND chtějí setkat s paní ministryní a vyříkat si celou situaci, ale nevím, co konkrétního věcného si od toho slibovat. To není defétismus, jak mne osočil pan Trenský, který netuší, co se kolem těchto principů už všechno událo, a co já osobně jsem kolem toho dvacet let dělal, to je věcné posouzení situace.

            09.09.2012 (13.09), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Vladimír Hulec

            Vladimír Hulec

            Josefe,
            diskuse je vždy obtížná, tomu se nelze vyhnout. Ty voláš po zavedení zákonných pravidel, ale to se nepodařilo za celých 20 let. Já volám po odpovědnosti jedinců ve funkcích, i to se nedaří. Já věřím na osobní jednání a postoje, ty na zákonná pravidla. A oba věříme i na to, co ten druhý. I já jsme pro zavedení zákonných pravidel, i Ty apeluješ na kompetenci funkcionářů. Jedno zkrátka dost dobře nejde bez druhého. Ty vidíš vejce a pak slepici, já spíš slepici a pak vajíčko.
            Rozdíl mezi námi je především v tom, že v dané situaci bych já – a snažím se o to ve svých komentářích – rozdmychával veřejné mínění a občanské postoje, zatímco Ty -. zdá se mi – apeluješ především na dlouhodobá hlediska. Řešení aktuálního problému v podstatě nenabízíš (nebo je v Tvých komentářích nenacházím), nevěříš na možnost relevantních reakcí ze strany postižených a toto dění zasazuješ do celého konceptu současné politické situace, kterou je třeba změnit. Oba tyto naše postoje a aktivity jsou podle mne správné, současně však nikdy nekončící, tedy sisyfovské.

            09.09.2012 (14.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

            • Josef Herman

              Josef Herman

              Vladimíre,
              to bych podepsal, asi oba voláme po tomtéž v různé intenzitě.
              V právním státě, který chceme mít, platí princip dodržování stanovených pravidel, jejich nedodržování je pak amorální, kritizovatelné a postižitelné. Jakkoli se mi způsob odvolání ředitele Národního divadla nelíbí, protože za ním vidím vyšší politickou hru se spoluúčastí rebelů z SOP, paní ministryně svým krokem neporušila legislativu, sám to víš: ředitele příspěvkové organizace může ministr či rada města odvolat kdykoli bez udání důvodu! Víme o tom přes dvacet let, a stále to bagatelizujeme, to je po mém soudu základní problém, to umožňuje jednání, které teď najednou kritizujeme. Přitom řada případů na to jasně upozornila, víš sám, co jsem se kolem toho jen v DN nakřičel, a pár dalších křičelo, Jednota hudebního divadla spolu s Asociací profesionálních divadel vypracovala a podala ministerstvu zdůvodněné materiály, jenže chyběl zájem divadelníků zabývat se takovými věcmi, tedy potřebný tlak na politiku. Bylo to pod rozlišovací schopnost mnoha dnešních ohnivých diskutérů, pokud šlo jen o nějakou Opavu, Olomouc či Ústí nad Labem, o „provincii“ podle pana Trenského, abych namátkou uvedl příklady, v nichž jsem se hodně angažoval. Jestli případ Ondřeje Černého s problémem nějak hne, jestli povede k potřebnému tlaku na změnu pravidel, pak zajásám.

              09.09.2012 (21.45), , Trvalý odkaz komentáře,

    4. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Tentokrát naprosto souhlasím s Josefem! Etika je jenom jedna a mravnost také!
      Představa, že nejvíc máme oekávat od „představitelů nejvyšších institucí, od nich se pak bude odvíjet etika a chování představitelů nižších složek“ je, Vladimíre, scestná. Navíc v našem případě nejsou magistráty, zřizující všechna statutární divadla kromě ND, žádnou „nižší složkou“ vůi MK ČR – jde dokonce o úplně jiný resort! Městským samosprávám je nadřízen parlament ČR a do jisté míry i MV ČR, ale určitě ne MK ČR. To pouze může (a má) přispívat na mimopražská vícesouborová divadla, a to proto, že městu Praze celé jedno takové divadlo, totiž ND, platí úplně, a to hodně, a to z daní nás všech, zatímco mimopražská města si svá divadla a především opery musejí platit ze svého.

      09.09.2012 (3.58), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    5. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      Neděle, 9. IX.ráno: „Vedení ND žádá kvůli odvolání Černého o setkání s ministryni“. To bude zajímavé!
      Pokud na ně Hanáková, kvalifikací i zkušenostmi učitelka mateřské školky a úspěšná komunální poslankyně přistoupí, stěží bude moci jednat sama. Stejně jako v mnohých jinýcfh skandálech (naposledy dražba památkově chráněného obrazu Fr. Kupky Tvar modré, předtím třeba naprosto nekompetentní vystoupení v ČT o církevních restitucích) o odborné problematice kauzy nic netuší. Proto si bude muset před kameru přivést úředníka – reprezentanta těch, kteří za vyhazovem Černé stojí. Kdopak to asi je?

      09.09.2012 (8.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    6. Pavel Trenský

      Avatar

      Průvodním jevem každé civilizace je jisté hierarchické členění, a to od kmenových struktur až po nejvyspělejší moderní státy. A čím stojíš výše, tím máš větší privilegia, ale tím se také tvé chování měří podle náročnějších etických měřítek. Z tohoto důvodu kausa Černý se posuzuje jinak, než kdyby šlo menší post. Jsem ovšem naprosto na straně pana Hermana či Pavlovského, co se týče universální aplikace slušného chování. Ale právě kausa Černý k tomu může být výchozím bodem. Z praktických důvodů taková reforma se musí začít shora dolů, ne naopoak. Je na médiích, aby přispěla k tomu, aby se z toho stal cause celebre. Avšak aby k tomu došlo, je třeba se soustředit na akt sám, a ne na hodnocení činnosti Ondřeje Černého. Zde se názory na jeho ředitelování mohou různit, a paní ministryně určitě se spoléhá na to, že ve světě opery má více nepřátel než příznivců, kteří budou hlasitě podporovat jeho neslavný konec. Jde o princip: na pranýři je neetické, diktátorské chování ministertva, ne ředitelování Černého.

      09.09.2012 (10.06), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Pane Trenský,
        1. Píšu o tom, že amorální, když tu kategorii do problému zavádíte, je systém, a pokud se nezmění, budou excesy typu hodinového odvolání ředitele ND realitou.
        2. Sem vskutku nepatří hodnotit Černého jako ředitele, ale jinak by bylo dobře se jinde problému věnovat také.
        3. Paní ministryně podle mého na nic nespoléhá, je mi moc líto, ale zřejmě je jen loutkou ve hře daleko mocnějších sil – o Státní operu Praha se hraje v Parlamentu a ve stranických tahanicích mezi TOP09 a Starosty, to je podstata věci. Na konci nitek je zřejmě ministr financí Kalousek.
        4. Je možné tak neomaleně politikařit proto, že ředitel ND nemá v ruce nic než jmenování, místo aby měl mandát a pravomoci jasně deklarované a hlavně zajištěné smlouvou.
        Prosím bavme se o podstatném.

        09.09.2012 (11.02), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Petr Pavlovský

          Petr Pavlovský

          I teď se názorově ztotožňuji.
          Mohu připojit mailový dopis pražského radního pro kulturu (TOP 09), kde mi píše, že i on, stejně jako já, je přesvědčen, že Praha by si měla držet svou vlastní, městskou operu! Jenom že na to momentálně nemá peníze.
          Jinými slovy: neřešíme tu problém umělecký, ale politický. Paní ministryně umění zjevně nerozumí a ani pro svou funkci rozumět nemusí, ovšem je profesionální političkou, a to dokonce vrcholnou!

          09.09.2012 (11.25), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    7. Pavel Trenský

      Avatar

      Pane Hermane,
      to viditelné, tedy to podstatné, je odvolání ředitele Národního divadla paní ministryní. Všechno ostatní je spekulativní politická metafyzika. Vidí to zřejmě tak i představitelé ND, když se dožadují osobní schůzky. Zde je konkrétní výchozí bod, který může vést k podstatnějším změnám. Váš přístup, promiňte, mi zavání defetismem.

      09.09.2012 (11.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Petr Pavlovský

        Petr Pavlovský

        Obávám se,
        že požadovaná osobní schůzka výchozím bodem není! Tím byl moment rozhodnutí „poúnorově“ a „předlistopadově“ spojit opery ND a SO, a to včetně opětného vplynutí budovy SO do svazku ND.
        Tehdy měli vedoucí pracovníci ND požadovat osobní schůzku s ministrem, na které by se vyjasnily takové „detaily“, jako je finanční analýza /ne/koncepce spojení – jak o nich mluvila v ČT a psala J. Machalická v LN.

        09.09.2012 (11.38), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Marie Reslová

          Marie Reslová

          Jana Machalická
          straní samostatné SOP a její komentáře nejsou objektivní. Ke cti jí slouží, že to přiznala. Kdyby ne, musela by stejně vehementně jako napadala neodbornost Bessera a Zdráhala napadat neodbornost Hanákové a Sankota. Jmenovitě. A to nedělá.

          09.09.2012 (12.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

          • Josef Herman

            Josef Herman

            Nemohu si odpustit poznámku,
            že Jana Machalická s Helenou Havlíkovou z Lidovek učinily platformu odborářských názorů SOP. Machalická dokonce psala zjevné nepravdy, ale Zasláno s uvedením na pravou míru Lidovky ignorovaly. Svůj případ jsem alespoň zveřejnil na blogu iDN, mnohé jiné však prošlo bez odezvy.

            09.09.2012 (13.46), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Pane Trenský,
        povíme si, až to skončí. Přes dvacet let bojuji za mechanismy, které jediné mohou věc vyřešit, vstupuji opakovaně do podobných problémů, jen vy a další jste si jich všimli až teď. Inu, ukažte se, jak zabojujete vy.

        09.09.2012 (12.57), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    8. Pavel Trenský

      Avatar

      Otázka je,
      co je cílem této schůzky. Jak já to chápu, je to otázka odvolání ředitele ND před vypršením jeho lhůty a zřejme bez konzultace s vedením ND a bez udání důvodů. Sotva půjde o složité organizační a ekonomické problémy. Kam to odud povede, to se uvidí. Ale nevidím žádnou lepší a důstojnější alternativu než tento začátek.

      09.09.2012 (12.14), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Cíl schůzky
        je v otevřeném dopise přesně uveden: projednat s paní ministryní, aby Národní divadlo prozatímně neřídil ekonom Martin Sankot, ve věcech divadelního provozu laik, ale někdo z dosavadního managementu ND. Dopis naprosto podporuji právě proto, že je věcný a usiluje řešit konkrétní a velmi aktuální problém. Dávám jim zcela za pravdu. Divadlo musí běžet dál, a to se neděje samospádem.

        09.09.2012 (13.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    9. Pavel Trenský

      Avatar

      Ještě potažmo k tvrzení,
      že kausa Černý je něco typického, spíše než mimořadného.
      Šéf činohry Michal Dočekal: „Je to něco naprosto bezprecedentního, je to naprosto nepřijatelné, je mi to velmi líto. Divadlu to nemůže nijak pomoct, ale negativně to ovlivňuje celou naší společnost.“

      09.09.2012 (14.24), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Petr Pavlovský

        Petr Pavlovský

        „….Šéf činohry Michal Dočekal:
        “Je to něco naprosto bezprecedentního, je to naprosto nepřijatelné…..“
        Pokud to M. D. nenapsal jako metaforu, tak prostě nezná historii řízení českých statutárních divadel v posledním dvacetiletí. Není to, bohužel, vůbec bezprecedentní, je to naopak velice frekventované!

        09.09.2012 (16.20), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vladimír Hulec

          Vladimír Hulec

          Jen na vysvětlenou:
          Michal Dočekal toto řekl zpatra na tiskové konferenci, na kterou přišel později přímo ze své zkoušky. Je to tedy především emotivní vyjádření nesouhlasu s daným jednáním a připojení se k ostatním uměleckým šéfům, kteří tam vystoupili před ním.

          09.09.2012 (22.23), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    10. Pavel Trenský

      Avatar

      Přečištěno z OperyPlus:
      Nechci se pouštět do debat, zda měl nebo neměl být p. Černý z místa ředitel vyhozen, ale spíš jde o to, jak to udělali a kdy to udělali. Vyhodit ředitele divadla na začátku sezóny jasně vypovídá o naprostém amaterismu a nezájmu o kulturu jako takovou a to mne dost děsí.
      Chápu zášť bývalých zaměstnanců Státní opery, ale nechápu jejich krátkozrakost, když se z vyhazovu p. Černého radují. Nové příspěvkové organizace vznikat nesmějí, Státní opera už neexistuje, takže znovu nemůže vzniknout.Pokud nezůstanou bývalí zaměstnanci SO pod ND, tak si neumím představit, že o svá místa nepřijdou úplně. V zákulisí se hovoří o tom, že by si SO pod sebe vzal Magistrát a to jim opravdu nepřeju.
      Byla přiklepnuta dotace 300 miliónů na opravu SO a to je o co tu běží, kdo bude kontrolovat tento balík? Aby se nestalo, že se SO zavře kvůli rekonstrukci, zaměstnanci se v klidu propustí a po skončení rekonstrukce se bude budova SO jen pronajímat.

      09.09.2012 (15.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Petr Pavlovský

        Petr Pavlovský

        „V zákulisí se hovoří o tom,
        že by si SO pod sebe vzal Magistrát a to jim opravdu nepřeju“.
        Mohl byste, prosím, napsat proč? Všechny opery v ČR – mimo ND – jsou městské! To nevíte? Nebo s tím nesouhlasíte? Proč?

        09.09.2012 (17.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    11. Pavel Trenský

      Avatar

      Pane Pavlovský,,
      to je pouze přetisk. Musíte se zapojitt do http://www.operaplus.cz a obratit se na pisatelku. Mimochodem, právě jsem viděl zprávy na Nově, která dává této kause mimřádnou pozornost, včetně interview s členy souboru. Mezi nimi se ozval i hlas, naznačující možnou stávku. Nejnovější událost je petice, organizovaná členy ND, žádající odvolání paní mninistryně. Myslim, že kritická obec by se měla nekompromisně postavit na stranu umělců a proti byrokratické zvůli.

      09.09.2012 (19.07), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Marie Reslová

        Marie Reslová

        No jo, pane profesore,
        ale jak se s tím mají teď popasují Divadelní noviny? Paní ministryně jim pomohla mimořádnou dotací přežít a teď by měli podepisovat její politickou smrt? Neměli by se té hodné paní spíš zastat :-)))

        09.09.2012 (19.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vojtěch Varyš

          Vojtěch Varyš

          Marie Reslová má pravdu
          – a navíc jí zmíněné rozhodují pí ministryně je daleko skandálnější než odvolání Ondřeje Černého!

          09.09.2012 (20.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Vladimír Hulec

          Vladimír Hulec

          Divadelní noviny
          jsou nezávislé kulturní médium podporované grantem Ministerstva kultury. Paní ministryně jen napravila likvidační rozhodnutí grantové komise, jíž jste – Marie a Vojto – členy. Za to jí jsme vděčni a děkujeme, nikoli však zavázáni. Udělala to, co by učinil (či měl učinit) každý ministr kultury: když nenašla grantová komise ze svého fondu dostatečné peníze pro dlouholetý projekt DN, který osobně podpořila řada významných divadelních a kulturních osobností, uznala ministryně jeho význam a rozhodla o dodatečné (a pro existenci DN nezbytné) finanční podpoře ze svého fondu. Tento její krok byl dle našeho (mohu-li mluvit za redakci DN) soudu správný a osvícený. Jinak by DN dnes neexistovaly. V kauze ND bohužel tak zatím nejedná.

          09.09.2012 (22.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    12. Pavel Trenský

      Avatar

      Podle původní verse
      Černý je oportunistický vykonavatel ministerských rozhodnutí. Najednou se z něho stává překážka v uskutečnění záměrů ministerských rozhodnutí. Pravda, jde o nového ministra, ale ne o změnu vlády, která určitě fúzi podporovala. Takže pes je asi zakopán někde jinde. Obávám se, že DN nemají jinou volbu, než podporovat postoj zaměstanců ND. Nebojte se, pani ministryně nepadne, to ani náhadou. Alespoň ne z tohoto důvodu. Nejpravděpodobněji se z toho vynoří nějaký kompromis. Tím bude sotva restaurace pana Černého. (Abych řekl pravdu, poznámce pana Varyše nerozumím.)

      09.09.2012 (21.40), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    13. Petr Pavlovský

      Petr Pavlovský

      V našem divadelním světě
      je dost známo, že já a kolega Vladimír Just máme na divadlo z 90% shodné názory. Ne náhodou nás V. Morávek nechal v oné pověstné inscenaci Hamleta hrát dvojici hrobníků, ne náhodou nám kdysi naše studentky (dnes už statné čtyřicátnice) dali přezdívky Dobčinskij a Bobčinskij. Na 100% se shoduji i s tímto Vladimírovým článkem, který vyšel v dnešních HN. Přitom, pokud si vzpomínám, o koncepci ND jsme spolu v životě nemluvili – nějak na to nikdy nepřišla řeč.
      V. Just:
      Nejsem žádný nekritický příznivec odvolaného (ex)ředitele Národního divadla Ondřeje Černého – vážím si ho jako vzdělaného odborníka i divadelního manažera, ale také nikdy nezapomenu na pocity trapnosti, s nimiž jsem sledoval jeho servilní asistování jednomu z žel dlouhé řady (ne)kulturních primitivů v čele rezortu kultury, Jiřímu Besserovi a jeho náměstkovi pro černou práci Zdráhalovi.
      SEMLELA HO VLASTNÍ MLÝNICE
      Namísto toho, aby se Černý postavil totálně nepřipravenému, diletantsky zfušovanému pohlcení Státní opery Národním divadlem, jemuž se nevím proč navenek vznešeně, ve skutečnosti idiotsky říká transformace (Zdeněk Nejedlý přesně stejnému kulturnímu vandalismu říkal před pětašedesáti lety „sloučení“ neboli „fůze“), namísto toho, aby se jako vzdělaný profesionál tomuto nesmyslu vahou své osobnosti postavil a opřel se o odmítavé stanovisko tehdejšího šéfa Státní opery, převážné části odborné – i odborářské – veřejnosti a dokonce Senátu, Černý poslušně ohnul hřbet a jal se páně Besserův nesmysl obhajovat a prosazovat (byl jsem této trapné události na koncertním večeru Státní opery přítomen a propadal jsem se za něho studem). Teď sklízí výsledky své posluhy mocným, semlela ho – jako mnohé před ním – vlastní mlýnice. Přesto však jsem dalek toho Černému jeho pád škodolibě přát, přesně naopak, v jeho sporu s ministryní Hanákovou jsem plně na jeho straně, podporuji jeho argumenty, jimiž brilantně rozbíjí chatrně sestavené bláboly paní ministryně, a sdílím jeho (bohužel pozdní) protest proti diletantským zásahům politiky do citlivého divadelního organismu. To, co Černému ministryně udělala – totiž odvolání ze dne na den bez udání důvodů, jež teprve později narychlo zflikovala – je jednoznačná sprosťárna, a v každé jiné demokratické zemi by to byl důvod k okamžité demisi (nevím, zda je Hanáková dosud „řízená“ Jiřím Besserem či Miroslavem Kalouskem, ale jedno je zjevné – každým slovem prozrazuje, že nejedná za sebe, což ji samozřejmě vůbec neomlouvá).
      VČEREJŠÍ DNO ZÍTRA STROPEM
      Myslel jsem, že po Vítězslavu Jandákovi a Jiřím Besserovi už na českou kulturu nemůže přijít horší pohroma. Mýlil jsem se. To, co předvádí paní Hanáková, a to jak činy, tak primitivním jakešovským jazykem, s nímž své boty zdůvodňuje (vzpomeňme jejího vystoupení k církevním restitucím), to klesá i pod už tak nízké dno, do jakého přivedli rezort její předchůdci. Je zralá na demisi, ale možná bych se měl spíš modlit za její uchování – od Dostálových časů totiž platí, že každý nástupce vždy trapností překonal předešlého: včerejší dno je zítra stropem. Ministryně (viz její trapné vystoupení v den odvolání Černého v Událostech a komentářích na ČT 24) mele naprázdno jako kolovrat fráze o nezvládnutých řídících procesech a vytýká Černému – jakoby byla postavou z některé Havlovy hry – „stagnaci transformace“ To, že ministryně odvolala ze dne na den ředitele Národního divadla jako nějakého darebáka (jak trefně podotkl jeden z šéfů souborů: takové odvolání je přípustné pouze jako součást trestního oznámení) se bohužel neděje poprvé. Přesně před šesti lety, také na prahu nové sezóny (2006/07) odvolal na hodinu ministr Štěpánek ředitele Dvořáka a přeťal tím jednu z nejslibnějších ér polistopadového Národního divadla – s následky tohoto diletantského rozhodnutí se potýká ND dodnes. Dodnes jsme se nedozvěděli důvody tak razantního kroku. Zato už tehdy se ministr dovolával půlrok starého úřednického auditu, který nerespektoval specifiku divadelní práce. Jak dlouho se tyto diletantské zásahy politiky do umění budou opakovat? Obávám se, že tak dlouho, dokud si to necháme líbit. A dokud budeme jako zbilbordelizované stádo volit partaje, jež generují kulturní vandaly, a posazují je na vládní místa..

      09.09.2012 (23.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    14. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      rozhodnutí ministryně
      o odvolání OČ je sice bizarní, nesystémové, zbytečné a venkoncem hloupé, nicméně v podstatě nemá reálný význam: Černý nebyl nijak silný ředitel ND a tak jako tak by mu za pár měsíců skončilo funkční období. je to nevkusné, ale nemá smysl to nafukovat. horší je, že to je další v řadě, kdy ministryně projevuje svoji inkompetenci – a do této řady podle mého patří i ono rozhodnutí stran DN – čili máme ministryni, která tam zjevně nemá co dělat. (což není nic nového pod sluncem, zrovna historie ministrů kultury je skutečné panoptikum).

      09.09.2012 (23.29), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Přemysl Hnilička

        Avatar

        Možná má smysl to „nafukovat“ právě proto, že je to nevkusné, navíc pro Černého osobně dehonestující; asi je načase takovouto neslušnost nenechávat jen tak.

        10.09.2012 (12.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    15. Pavel Trenský

      Avatar

      Pan Varyš,
      jenž ve svých recenzích proslul svými overstatementy, užívá zde překvapivě understatementu. „Nevkusné“ je sotva slovo, které vystihuje adekvátně to, co se stalo. A nafukovat by se to mělo, a to až k prasknutí. Včera večer jsem podepsal petici potažmo této kausy (viz blog No.8 nahoře). Tehdy jsem 657., tedˇuž je signatářu skoro dva tisíce.

      10.09.2012 (14.27), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    16. Pavel Trenský

      Avatar

      Pan Gazdík spustil bombu: za propuštením Černého může stát trestní řízení!

      http://www.lidovky.cz/gazdik-promluvil-o-cistce-hanakove-v-narodnim-divadle-pdy-/ln_domov.asp?c=A120910_161619_ln_domov_jkz

      10.09.2012 (17.50), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    17. Vojtěch Varyš

      Vojtěch Varyš

      proč je to jenom nevkusné? ministr kultury, pokud jde o ND, prostě má PRÁVO jmenovat a odvolot kohokoli kdykoli a to n a základě jakýchkoli důvodů. tak je systém nastavený. a jinak: ono to pro Černého právě dehonestující není, dělá to z něj hrdinu. k věci jsem publikoval dva komentáře:
      http://www.tyden.cz/rubriky/nazory/glosar/ministerstvo-kultury-v-rozkladu-kope-kolem-sebe_245413.html
      a
      http://www.tyden.cz/rubriky/nazory/narod-sobe-aneb-jak-hanakova-zachranila-cernemu-povest_245539.html

      11.09.2012 (8.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,