Divadelní noviny > Názory – Glosy
Národní divadlo Târgu-Mureș: Klid
Rumunsko. Režie Attila Bartis.
Představení inscenace Klid rumunského souboru Târgu-Mureș bylo jednou z překvapivých událostí 25. ročníku plzeňského festivalu Divadlo. Nezvyklá a sugestivní scéna, jedineční herci a především téma patologického vztahu mezi synem a matkou v odvážné groteskně-melancholické podobě z festivalového programu čněly jak věž katedrály sv. Bartoloměje.
Klid na první pohled zaujme scénou, která v duchu horror vacui přetéká artefakty a nábytkem připomínajícím normalizační byty našich prarodičů. A přetéká doslova – střed scény je zaplněn bazénem s ostrovem připomínajícím Maďarsko. Maďarská je totiž knižní předloha autora Attily Bartise o velmi podivném soužití zkrachovalé herečky zhroutivší se po emigraci své dcery se synem, který nakonec velmi podivně jedná i se svou přítelkyní. Představení trvá tři hodiny bez přestávky, ale nuda rozhodně nepřichází. Bujný groteskní začátek kypící neuvěřitelnými nápady se postupně tiší do melodramatického konce a stále je nač se dívat a o čem přemýšlet.
Pozoruhodná je inscenace zejména v kontextu spíše přehlíženého rumunského divadla. Připomíná nejen českým divákům, ale především divadelníkům, jak pestré a inspirativní může divadlo také být a jak lze scénu, herce a téma spojit v jeden dokonale fungující celek. DN
Komentáře k článku: Národní divadlo Târgu-Mureș: Klid
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)