Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Národní divadlo Târgu-Mureș: Klid

    Rumunsko. Režie Attila Bartis.

    Představení inscenace Klid rumunského souboru Târgu-Mureș bylo jednou z překvapivých událostí 25. ročníku plzeňského festivalu Divadlo. Nezvyklá a sugestivní scéna, jedineční herci a především téma patologického vztahu mezi synem a matkou v odvážné groteskně-melancholické podobě z festivalového programu čněly jak věž katedrály sv. Bartoloměje.

    Klid na první pohled zaujme scénou, která v duchu horror vacui přetéká artefakty a nábytkem připomínajícím normalizační byty našich prarodičů. A přetéká doslova – střed scény je zaplněn bazénem s ostrovem připomínajícím Maďarsko. Maďarská je totiž knižní předloha autora Attily Bartise o velmi podivném soužití zkrachovalé herečky zhroutivší se po emigraci své dcery se synem, který nakonec velmi podivně jedná i se svou přítelkyní. Představení trvá tři hodiny bez přestávky, ale nuda rozhodně nepřichází. Bujný groteskní začátek kypící neuvěřitelnými nápady se postupně tiší do melodramatického konce a stále je nač se dívat a o čem přemýšlet.

    Pozoruhodná je inscenace zejména v kontextu spíše přehlíženého rumunského divadla. Připomíná nejen českým divákům, ale především divadelníkům, jak pestré a inspirativní může divadlo také být a jak lze scénu, herce a téma spojit v jeden dokonale fungující celek. DN

    • Autor:
    • Publikováno: 1. října 2017

    Komentáře k článku: Národní divadlo Târgu-Mureș: Klid

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,