Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Nastavovat době její pravou tvář

    Klicperovo divadlo v nové sezóně nabídne šest nových premiér a pro diváky připravilo skutečně jedinečné zážitky. Čtyři tituly budou dokonce světovou premiérou, jeden titul bude premiérou českou a v jednom případě se bude jednat o českou klasiku, ale upravenou na míru přímo pro hradecký soubor.

    Klicperovo divadlo. Foto archiv

    Jsem přesvědčen, že divadlo bylo, a doufám dodnes je, místem, kde lze otevřeně říct pravdu. Přestože vše v něm (herci, kulisy, text) pravdou nejsou. Vše je pouhá iluze – a přesto je divadlo možná pravdivější než informační servery, sociální sítě a tisková prohlášení politiků. Doba je těhotná událostmi: po šoku z pandemie jsme nyní konsternovaní válkou a čekají nás logické ekonomické důsledky…, ale nic z toho by nemělo zničit, co jsme po roce 1989 získali – svobodu a možnost říkat pravdu. Věřte, že Klicperovo divadlo bude i nadále kulturním ostrovem svobody a bude se vždy snažit „nastavovat době její pravou tvář“. Abychom mohli co nejaktuálněji reagovat na současné dění okolo nás, připravili jsme pro vás sezónu plnou českých i světových premiér – textů, které poprvé vtrhnou na česká jeviště, a to exkluzivně právě u nás, říká k nové sezóně umělecký šéf Pavel Khek.

    První premiérou sezóny bude adaptace románu Hermanna Brocha Očarování (světová prem. 8.10.2022 ve Studiu Beseda) v režii Ondřeje Štefaňáka. S tímto titulem bychom rádi nastartovali profilaci Studia Beseda jako studiové scény pro mladší publikum, ale především i mladší generaci tvůrců. Očarování je původní dramatizace posledního románu významného rakouského spisovatele Hermanna Brocha a zabývá se tématem osobní zodpovědnosti a kolektivní viny. Příběh o tom, jak snadno může společnost podlehnout jednoduchým a lákavým řešením, a jak těžce a klopotně se pak vyrovnává s jejich následky. Režisér Ondřej Štefaňák hru komentuje slovy: Očarování jsou skvělou příležitostí, jak vznést otázky současného světa jako například sociální nerovnost, environmentalismus a migrace v širším a univerzálně platnějším kontextu. Jádrem dramatizace je stav obou vesnic, o nichž román pojednává, po zfanatizovaném obřadu, během něhož zahyne několik lidí a stanou se další strašné věci. Zajímá mě podíl viny a odpovědnosti, respektive jak se jednotlivé postavy i celá komunita vyrovná s otřesnou zkušeností.

    Druhou premiérou bude česká premiéra nejnovější hry Florianna Zellera Bílý jelen (prem. 15.10.2022 na Hlavní scéně) v režii Pavla Kheka. Poslední text celosvětově úspěšného francouzského dramatika Floriana Zellera měl premiéru v únoru 2022 v londýnském Hampstead Theatre v překladu Christophera Hamptona pod názvem The Forest. České premiéry Zellerových textů mají v Klicperově divadle svoji tradici. V Bílém jelenovi se navíc autor vrací k temnému, grotesknímu a protimluvnému tónu svých her Ten třetí a Kdybys umřel, jimiž naše divadlo dnešního držitele Oscara na česká jeviště uvedlo. Režisér Pavel Khek o hře říká: Těžko divákům něco prozrazovat, přeci jen je to detektivka – ne, detektivka je slabé slovo, když není přesně jasné, kdo je vrah a kdo oběť. Zeller jako autor pochopil, že objektivní pravda neexistuje – ale lze pak usvědčit vraha s dokonalým alibi?

    Předvánočním titulem bude dramatizace románového bestselleru Prašina (světová prem. 10.12.2022 na Hlavní scéně). Klicperovo divadlo uvede titul na divadelních prknech jako vůbec první v České republice. Knižní předloha byla v roce 2019 nominována na Cenu Magnesia Litera v kategorii Litera za knihu pro děti a mládež. Vojtěch Matocha napsal již dvě pokračování a chystá se i filmové zpracování tohoto knižního fenoménu. Dlouho jsme chtěli najít titul, který lze označit jako rodinný a Prašina nám přišla jako ideální. Milují jí děti, ale mnoho fanoušků má i mezi dospělými. Prašina je tajuplné místo, kde nefunguje elektřina, není tam internet a je tam možné zažít dobrodružství, které už nejsou v dnešním světě tak běžná. Budeme se snažit na divadelních prknech stvořit magické místo pro všechny generace. Vojtěch Matocha byl z nápadu uvést Prašinu na divadle nadšený a doufáme, že stejně nadšení budou i naši diváci, říká dramaturgyně Lenka Smrčková.

    Čtvrtou premiérou bude Její pastorkyňa (prem. 4.3.2023) v režii Diany Nečášek Šoltýsové. V dramatu Gabriely Preissové se v roli Kostelničky divákům představí Pavla Tomicová (v inscenaci z roku 1996 ztvárnila Jenůfu). Režisérka Diana Nečásek Šoltýsová se v Klicperově divadle představila již úspěšnou inscenací Hana a na její osobitý styl se můžete nyní těšit i na Hlavní scéně. V inscenaci bude i živá hudba a zpěv a ač se jedná o titul české klasiky, stejně jako v podání Hany půjde o silně autorský rukopis režisérky a celého jejího týmu. Šoltýsová k druhé spolupráci s Klicperovým divadlem říká: Během režírování Hany jsem si Hradec, Klicperovo divadlo a lidi v něm velice oblíbila. Na generální zkoušku Hany se tenkrát přišla podívat Pavla Tomicová, troufám si říct, že jsme si okamžitě padly do noty. Když mi byla nabídnuta další spolupráce – navíc s Pavlou Tomicovou, měla jsem nepopsatelnou radost. Titul mě napadl okamžitě. Musí to být Její Pastorkyňa. Pavla je naprosto autentická a živelná. Diváci ji znají především jako komediální herečku a já už se nedočkavě těším, až se spolu ponoříme do trochu temnějších hlubin. K mému režijnímu rukopisu patří silné ženské hrdinky a v této lince budu pokračovat i nyní. Ač se to nemusí na první pohled zdát, témata v této hře jsou velice aktuální.

    Pátou premiérou bude hra napsaná přímo pro Klicperovo divadlo. Půjde o novou hru Reného Levinského s názvem Celý život nestačí (světová prem. 27.5.2023) v režii Jana Friče. Vysoce aktuální příběh ze současného Podkrkonoší, který autor s láskou věnuje Aloisi Jiráskovi a svým milovaným východním Čechám, neboť není místa druhého, jako je Nová Paka, přibližuje dramaturg Martin Satoranský: Jsem strašně rád, že na repertoáru bude původní hra, která se bezprostředně týká Podkrkonoší. René Levínský i Jan Frič mají k tomuto regionu blízký vztah a tak věřím, že jejich osobní zkušenost se do podoby textu i inscenace promítne v maximální míře a vznikne něco jedinečného a poutavého. Při přípravách jsme se zabývali fenoménem podkrkonošského spiritismu, což je taková lehce pozapomenutá kapitola z historie, a přijde mi skvělé, že můžeme tento možná bizarní, ale atraktivní úkaz přiblížit naším divákům. Těšit se ale můžete na mnohem mnohem víc.

    Závěr sezóny bude opět patřit autorskému textu. Novou hru Tělo tajné agentky (světová prem. 10.6.2023 na Hlavní scéně) napíše režisér a dramatik Tomáš Dianiška. Doku-fikční hra vzniká podle skutečné postavy československých dějin Hany Krupkové a bude pojednávat o síle přežít za všech režimů. Tomáš Dianiška patří mezi nejúspěšnější současné dramatiky. Své texty si sám režíruje a typický je pro něj sarkastický pohled na české dějiny, který mu umožňuje ikonické momenty české historie zobrazovat s nadsázkou a humorem. Dramaturgyně Lenka Smrčková ke hře říká: Bude se jednat o životopisný příběh Hany Krupkové rodačky z východočeské Chotěboře, kterou můžeme označit za českou Mata Hari. Jelikož se jedná o hru Tomáše Dianišky, nepůjde o klasickou historickou látku, ale těšit se můžeme na velikou dávku humoru, ač někdy černého. Na inscenacích Tomáše je pozoruhodné především to, jak ikonické momenty naší historie dokáže nahlížet novým a autentickým způsobem.

    • Autor:
    • Publikováno: 18. května 2022

    Komentáře k článku: Nastavovat době její pravou tvář

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,