Návraty k prapodstatě
Jsme obyčejnými diváky. Minulý týden jsme zašli v Praze na Smíchově do Krytového divadla Orfeus na představení hry Kravinec uprostřed cesty rumunského prozaika, dramatika a režiséra Radu Tuculesca, kterou pro soubor napsal a věnoval mu. A protože se nám tam líbilo, napadlo nás trochu jim pomoct se zviditelněním. Napsali jsme tedy o této inscenaci krátký text a budeme rádi za jeho zveřejnění.
Lukáš Stříteský a Petr Felčer
Návraty k prapodstatě
Rumunský dramatik Radu Ţuculescu měl problém s cenzurou již od dětství: Když zemřel Stalin, složil jsem popěvek o tom, jak miloval všechny lidi. Matka mi dala pořádný výprask, abych pochopil, že to nikdy víc nesmím zpívat. Kvůli cenzuře za Ceaușesca nebyla jeho hra Letní zahrádka aneb pojďme si dát přes držku v Rumunsku uvedena. Světové premiéry se dočkala až 30. ledna 2008 v provedení pražského Divadla Orfeus. V Rumunsku v osmdesátých letech mohla obíhat jen ve strojopisných opisech. Ţuculescu inscenaci ve ztvárnění pražských divadelníků viděl a byl jí nadšený. Rozhodl se proto napsat Kravinec uprostřed cesty Orfeům přímo „na tělo“.
Hlavní hrdina Mikša je vozíčkář, neboť tehdejší principál Radim Vašinka, pro kterého byla tato postava psána, měl ve svém vysokém věku problémy s chůzí. Jeho roli zdatně zastává herec Miloš Rotter. Krutou Mikšovu družku ztvárnila režisérka Irena Hýsková, jež po Vašinkově úmrtí převzala úlohu principála souboru. Před i po představení se s mateřskou láskou o diváky stará u domácího baru. Tvrdé a bezcitné role zkrátka zastávají ti nejmilejší lidé…
Ale i všichni ostatní herci se svých úloh chopili s plným nasazením a maximálním vcítěním. Postavou nafrněné novinářky se rumunský autor trefil do grotesknosti hereckého typu Moe Binarové, charakterem nekompromisního starosty vystihl herce Petra Škopka, napovrch citlivého faráře odhalil v Janu Lukešovi. Vesnickou poběhlici svěřil Michaele Zelingrové, Kamilu Kesslerovi postavu mazaného podnikatele, Pavlu Uríkovi vesnického prodavače a Jiřím Sedláčkovi pošahaného turistu. Jediné, co jim autor nabízí nad kritické téma své hry, je nadhled, legrace ze života i divadla samého. Režisérka tyto motivy ještě zdůraznila vloženými tanečními čísly, v provedení snad absurdnějšími než u bratrů Marxů. Podtrhují bláznivost jednoduché zápletky.
A o čem hra je? V jakémsi zapadákově zapomenutého koutu Evropy se vykutálený podnikatel a starosta vesnice rozhodnou získat evropské fondy. Ke svému plánu chtějí využít smutný případ starého invalidy Mikši, jehož jeho bývalá milenka vyhodila na ulici „jako kus hadru“. Satira je sice namířená především na venkovské prostředí, jež je vtipně vystižené minimalistickou výpravou i přímočerými charaktery postav, snadno v ní ale nalezneme i současný způsob života. Herci i divadelní prostředí s textem a obsahem hry během představení doslova splynuli, čímž divákům nabídli zážitek herecké spontánnosti a divadelní autenticity. Beze stop snobismu a vypočítavosti.
Divadlo Orfeus nabízí samu esenci divadla, jež k umění neodmyslitelně patří celá staletí. U nikoho nenajdete ani stopu po vnějším přístupu, ani stín hereckých či jiných manýr. Vrací tak divadlo k jeho prapodstatě. Jako by Divadlo Orfeus každou svou inscenací vstupovalo do podsvětí pro novou a novou, a přesto stále tu samou Eurydiku!
Divadlo Orfeus, Praha – Radu Ţuculescu: Kravinec uprostřed cesty (Bravul nostru Micşa!). Režie Irena Hýsková. Hrají Moe Binarová, Irena Hýsková, Michaela Zelingrová, Kamil Kessler, Jan Lukeš, Miloš Rotter, Jiří Sládeček, Petr Škopek, Pavel Urík. Premiéra 28. 11. 2017.
Komentáře k článku: Návraty k prapodstatě
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)