Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Návštěva Nové drámy (No. 2)

    Festivalová středa mi naplno odhalila další z mnoha tváří Nové drámy, jež zdaleka není jen vágní přehlídkou aktuálních inscenací současné dramatiky, ale svůj zřetel rovněž klade na aktuální světový kvas, vzdělávání a pestré možnosti setkávání. Ranní společnou procházku Bratislavou sice zhatilo mimořádně nepříjemné počasí, k neformálnímu dopolednímu indoor potlachu umělců a účastníků i přesto došlo.

    Finální chod náročného dne se podával na Nové scéně, jež se pro jeden večer stala útočištěm zvolenského divadla Jozefa Gregora Tajovského, které se v hlavním programu vytasilo s excentrickou komedií Mariuse von Mayenburga Perplex. Foto: archiv

    Dalším bodem programu pak byla inspirativní přednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o současné ukrajinské dramatice, i inscenační tvorbě, jež byla zařazena v rámci jednoho z témat letošní programové kolekce, jímž bylo Divadlo v exilu. V rámci sekce Nová dráma – Nové Impulsy pak se svou přednáškou na téma Model fungování festivalu Avignon OFF představil spolupředseda Avignon OFF&companies, Harolda Davida, jenž komplexně představil model fungování jednoho z klenotů světové festivalové scény, a tedy i důležitý zdroj inspirace pro středoevropské spřízněné podniky.

    Finální chod náročného dne se podával na Nové scéně, jež se pro jeden večer stala útočištěm zvolenského divadla Jozefa Gregora Tajovského, které se v hlavním programu vytasilo s excentrickou komedií Mariuse von Mayenburga Perplex. Foto: archiv

    Finální chod náročného dne se podával na Nové scéně, jež se pro jeden večer stala útočištěm zvolenského divadla Jozefa Gregora Tajovského, které se v hlavním programu vytasilo s excentrickou komedií Mariuse von Mayenburga Perplex. Již druhá soutěžní inscenace režiséra Jána Luterána (Špínu Národního divadla, odehranou v neděli coby programový prolog, jsem bohužel z důvodu termínových kolizí nemohl stihnout) je bujarou groteskou, která se ovšem nezříká ani temných existenciálních tónů, a přiznaně resuscituje řadu atributů typických pro ionescovskou odnož absurdního dramatu. Zdaleka nejpřesvědčivější je v momentech, kdy střílí do vlastních řad, tedy do nejrůznějších aspektů zamotaných vztahů mezi autorem, režisérem, herci i jejich publikem. Rubem jinak sympatické produkce jsou momenty neukočírované tendence k hereckému psychologizování, jež je ovšem vzhledem ke zvolenému žánru naprosto nežádoucí, a na inscenační temporytmus má devastující vliv. Expresivní výrazivo, i mužská nahota vyhnala několik diváků ze sálu ještě před závěrečným potleskem, rozhodně však nešlo o dráždivou situaci, hodnou širší zmínky. Několik konzerv zkrátka sebou naštvaně cinkne skoro vždycky. A přitom by stačilo přečíst si anotaci, zůstat doma a zbytečný otřes si ušetřit. Zvolen byl do programu velmi dobře zvolen.

    Pokračování příště!

     ///

    Návštěva Nové drámy (No. 1)


    Komentáře k článku: Návštěva Nové drámy (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,