Divadelní noviny > Názory – Glosy
NÁZOR: Vyhýbavé odpovědi a honem dál
Teatrologická společnost uspořádala 19. 3. na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Debatu o budoucnosti Divadelního ústavu. Diskutovalo se o aktuální kulturní kauze, tedy o procesu sloučení Institutu umění – Divadelního ústavu (IDU) a Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS). K diskusi se sešli a slovo dostali zástupci a zástupkyně dotčených organizací a širší odborná obec, které se sloučení dotýká, včetně oborového studentstva, a také zástupci ministerstva kultury (MK). Za MK promluvili konkrétně vrchní ředitel sekce živého umění Milan Němeček a Jan Vořechovský, vrchní ředitel sekce ekonomické a příspěvkových organizací.
Bylo jasné, že oba vrchní ředitelé vstupují do jámy lvové. Padalo hodně otázek, většina z nich se však týkala toho, proč ke sloučení dochází, jaký má sloučení skutečný důvod a smysl. Na konci zhruba hodinu a půl trvající diskuse v této věci nikdo nebyl o moc moudřejší, než na začátku, nebo než třeba letos v lednu. Konkrétní důvody opět nezazněly – kromě těch, které se opakují, silná instituce, kterou půjde potenciálně hůř zrušit, než dvě menší organizace. Děsivé je, že – jak sdíleli Lucie Čepcová, předsedkyně Odborové asociace divadelníků z IDU, a náměstek IDU Ondřej Svoboda – odpovědi na stejné otázky nedostávají ani oni, a to se na MK účastní setkání Tripartity (Čepcová) a schůzek týkajících se sloučení (Svoboda), otázky kladou opakovaně. Ondřej Svoboda zopakoval, že překotnost „fúze“ je zarážející a nebezpečná, stejně jako to, že by celá věc mohla probíhat jinak, kdyby jí předcházela řádná analýza a její oponentura. Spekulaci, že je v pozadí Národní plán obnovy (NPO) a nutnost pro Evropskou komisi nějak našlehat odbytý minimalistický status umělce, na němž má nová instituce také participovat a který je podmínkou čerpání peněz z NPO, Milan Němeček výslovně odmítl.
Zato informoval, že Státní kulturní politika je v podstatě cár papíru (mými slovy) a nikoho k ničemu nezavazuje. Na to, že to zmínil jen tak mimochodem, jde od vysokého ministerského úředníka o dost skandální prohlášení. Proč tedy vzniká nová politika, kterou chce ministerstvo (jako i sloučení) stihnout do voleb, a proč se za ni utrácí veřejné peníze, proč se kdokoliv tváří, že má Státní kulturní politika nějakou cenu a váhu, je ve hvězdách. Takhle se silovým resortem kultura fakt nestane. A k silovému resortu jí nepostrčí ani to, že o ní takto píše letos novopečený náměstek ministra kultury David Kašpar (který je členem jak garanční rady, tak řídícího výboru při přípravě kulturní politiky 2026+) ve své knize Co dokáže kultura?
Jan Vořechovský zase upřesnil, že pokud se v tiskové zprávě MK ze 14. 2. píše o rozpočtu spojených organizací přes 100 milionů korun (což je mnohem méně, než aktuální rozpočty obou organizací), je to proto, že ministerstvo pracuje s průměry a považuje za relevatní rozpočet zpětně až ten z roku 2019, do něhož se nepromítá ani covidová podpora, ani finance z Národního plánu obnovy nebo peníze na zdražené energie. Čili, v překladu, užili jste si, jedeme dál, vracíme se do roku 2019. Podrobněji pátrat po tom, jak si tedy projekty, které byly z Národního plánu obnovy financované, podrží nějakou kontinuitu, jak se zajistí jejich udržitelnost, když na ně nebudou žádné finance, a v čem tedy došlo díky Národnímu plánu obnovy k trvalejšímu posílení kulturního sektoru, prostor nebyl. Ve vyhodnocení monitorovacích zpráv NPO to asi dořeší sama Evropská komise.
Podtrženo sečteno, manko ministerstva v oblasti transparentní komunikace se diskusí zvětšilo, stejně jako se prohloubila nedůvěra k resortu. Těžko říct, zda je v pozadí to, že ministerstvo chce skutečné důvody sloučení zatím utajit, nebo zda se prostě jen drží svého obvyklého modu operandi a zvyku, že si s floskulemi, obecností, mlžením a marketingovým lakováním věcí na růžovo (hlavně je potřeba ze všeho vykřesat úspěch, nějaké dobro) zatím vystačilo. Nezdá se, že by bylo pro lidi z MK pohodlné dostávat konkrétní otázky, nezdá se, že by brali jako svou povinnost na ně veřejnosti transparentně, pravdivě a hlavně zcela konkrétně odpovídat. Jejich lavírování spíš vzbuzuje dojem, že jim na obou organizacích pramálo záleží, nehledě na to, jak silně péči o ně deklarují. Přesvědčiví nejsou o to spíš, že proti nim na diskusi seděli lidé zevnitř oboru, kteří moc dobře vědí, jaké péči skutečně kultura, IDU a NIPOS nevyjímaje (třeba z hlediska jejich finanční stability zabezpečované vlastním zřizovatelem), ze strany ministerstva dlouhodobě čelí.
A diskuse potvrdila ještě jednu věc: Ministerstvo kultury je potřeba podrobit mnohem důslednější, systematické a kontinuální veřejné kontrole, která se neomezí jen na období viditelných krizí a kauz. A to kontrole jak ze strany zainteresované kulturní obce, tak ze strany kulturních novinářek a novinářů.
Jana Bohutínská
Komentáře k článku: NÁZOR: Vyhýbavé odpovědi a honem dál
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Adriana Světlíková
Díky za report. Nemohla jsem se dostavit. Ale není to hezké čtení. Nic nového konkrétního o sloučení tedy IDU – NIPOS nezaznělo… Osobně mě ještě ale zaráží již po několikáté ta rétorika.. že Státní kulturní politika je vlastně bezvýznamný papír.. cár papíru.. nic co by mělo nějakou významnější relevanci- hodnotou. Víme, že to není závazný dokument a vláda ho bere jen na vědomí. Ale pracovat s ním od začátku již s tímto PR z úst samotných představitelů MK není hezké a jak Jana píše téměř až skandální.
Devalvuje to práci všech, kteří se na ní podílí ať už v jakkoli krátkém časovém horizontu, včetně práce nového náměstka Davida Kašpara.
20.03.2025 (14.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Jana Bohutínská
O Státní kulturní politice to zaznělo diplomatičtějšimi slovy, shrnula jsem však svými slovy podstatu sdělení. Je zvláštní slyšet člověka z MK, jak takto oslabuje vlastně i svou vlastní práci. Možná bych tedy čekala, že MK něco podnikne, aby dokument závazný byl.
20.03.2025 (15.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Lucie Čepcová
Na zmíněném jednání Tripartity zazněl návrh, aby SKP vláda pouze nebrala na vědomí, ale schvalovala. Tak snad se alespoň v této oblasti blýská na lepší časy…
21.03.2025 (12.04), Trvalý odkaz komentáře,
,