Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy
NÁZORY: V Kladně stačí, aby herec vystrčil hlavu z opony, a je malér
Poslední zářez kladenské radnice stran divadla přesahuje veškeré myslitelné meze. Primátor Kladna Milan Volf zatrhl dnešní premiéru inscenace Má Mě v Divadle Lampion, která pojednává o rození dětí. Ty, jak již dávno víme, nenosí čáp ani vrána, ale rodí se z matky a na svět vcházejí z její vaginy. Pan primátor inscenaci pochopitelně neviděl, ale pobouřil ho kratičký šot s nočníčkem a herečkou Štefánií Šubovou, která jako miminko deroucí se na svět vystrčí hlavu ze zazipované červené látky. Jazyku inscenace pro batolata primátor zřejmě nerozuměl, a tudíž ji shledal nevhodnou. Duševní rozhled člověka, kterého pobuřuje hravé a půvabné zobrazení toho, jak se rodí děti, je jedna věc, druhá věc je, jak si vůbec může dovolit cenzorské móresy uplatňovat vůči nezávislému uměleckému organismu. To jsou způsoby, které připomínají doby minulé, ale bolševičtí cenzoři – z větší části – do divadel aspoň došli, představení zhlédli a teprve pak je zakázali.
To, co v posledních letech předvádí kladenská radnice vůči Městskému divadlu Kladno, pod něž spadá jediné středočeské divadlo pro děti a mládež Lampion, je neuvěřitelné a tamějším konšelům to pořád prochází. Jejich zásahy do chodu divadla vedou ke stálým sporům, a tak se opakuje model vyměňování odbojného osazenstva divadla za loajální, jenže z loajálního se po určité době zase stanou odbojníci a takhle to jede pořád dokola. Ostatně i při této kauze primátor uvedl, že když nyní chce velká část souboru Lampionu kvůli jeho zásahům odejít, on se vydírat nenechá a je připraven sestavit soubor nový. Představitelé města donekonečna melou svoji mantru, že divadlo platí, a mají tudíž právo zasahovat do jeho uměleckého směřování. To je ale demagogie, peníze, které od nich divadlo dostává, jsou veřejné, primátor a jeho lidé jsou pouze jejich správci a mají se podle toho chovat, to znamená nezasahovat do umělecké tvorby, které nerozumějí. Jejich osobní názory na ni jsou zcela irelevantní, v profesionálním divadle pracují renomovaní tvůrci, kteří mají svou uměleckou odpovědnost, a tak je to i s inscenací Má Mě, pod níž je podepsaná trojice Karel Kratochvíl, Tereza Karpianus a Petra Vlachynská. Veřejné peníze, které město divadlu rozděluje, pocházejí od státu podle rozpočtového určení daní, a i když má město příjmy z vlastních zdrojů, je to zase generování peněz z místních daní a poplatků, tedy shrnuto – podstatná část příjmů města plyne z veřejných zdrojů.
Ve sdíleném příspěvku na platformě bsky.app je zmiňované promo video k inscenaci MáMě:
Vměšování radnice do uměleckého provozu divadla dospělo tak daleko, že v Kladně už stačí, aby herec vystrčil hlavu z oponu, a už je malér. Každopádně poté co se Lampion nedal, začala radnice mlžit a vymýšlet si pohádky o tom, že rozhořčení diváci nechtějí na plánovaná představení chodit (ta jsou ale vyprodaná). Nakonec vedení města zařadilo zpátečku a teď pro změnu jednatel Městského divadla Kladno Hron, který je nadřízený Lampionu, nutí jeho umělecké vedení a tvůrce, aby inscenaci uvedli, údajně se tak má stát příští úterý. Manýry kladenské radnice vůči divadlu budou zřejmě pořád beztrestné, i když v České republice by si v současné době žádný zřizovatel nic podobného nedovolil a nový zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře právě tyto zásahy znemožňuje. Jenže v Kladně se nic takového uplatňovat nedá, město udělalo z divadla společnost s ručením omezeným a nastolilo samoděržaví. Počítám, že nakonec ho budou muset hrát sami radní a primátor je bude režírovat, protože divadlu zřejmě rozumějí nejlépe. Není vyloučené, že se jim tyto metody vymstí, protože na takové podmínky se každý profesionál vykašle.
Zdroj náhledového obrázku Divadlo Lampion.
Komentáře k článku: NÁZORY: V Kladně stačí, aby herec vystrčil hlavu z opony, a je malér
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Bohumil Nekolný
Já jsem netušil, že Kladno má komunistického primátora. Jeho argumentace a slovník jsou neskutečné. Nemá legitimitu rozhodovat o penězích, má legitimitu rozhodovat kvalifikovaně a když tu kompetenci nemá, tak jsme v černém lese…doc. B. Nekolný
23.02.2025 (8.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Tomáš V. Hron
Vážená paní Machalická,
píši Vám, abych vyjádřil své znepokojení nad dlouhodobým fungováním Divadelních novin. Již delší dobu jsou spíše hlásnou troubou úzké skupiny lidí, která jejich prostřednictvím šíří své většinou neobjektivní názory plné polopravd.
Svitla naděje, když se vedení Divadelních novin změnilo a přišla nová redakce s Vámi ve vedení. Bohužel k mému zklamání Divadelní noviny pokračují ve svém neobjektivním trendu a nyní dokonce z Vašeho pera. Reaguji na vaši Glosu ohledně Divadla Lampion ze 22.2.2025. Ve vší úctě a respektu, doporučil bych Vám si vyslechnout obě zainteresované strany, než začnete článek pro Divadelní noviny psát. Dostáváte se totiž do pozice dezinformátora.
Opravdu od středečního rána kladenská radnice zaznamenala několik znepokojených hovorů od pravidelných návštěvníků Divadla Lampion, kterým většinou leželo v žaludku nevhodné PR video. Myslím, že nikdo nemohl předvídat, že něco takového video způsobí. Abychom si ale nemysleli, že je to jenom o jednom videu, ještě před jeho zveřejněním jsme zaznamenali telefony učitelek mateřských škol, které chtěly se svými svěřenci představení MáMě navštívit, ale setkaly se s nevolí rodičů, kteří nesouhlasili s tím, že by jejich dítě na představení šlo.
Domnívám se, že podmětů pro přezkoumání situace bylo dostatek. Ve středu odpoledne jsem dostal pokyn k zastavení zkoušení. Následně jsme si sedli k jednacímu stolu s vedením města, kde jsem vysvětlil, proč inscenaci uvést a nerušit jí. Tímto bych ocenil funkční a rychlý dialog se zřizovatelem, který umělecký tým připravil o jednu jedinou zkoušku. Ano, výsledkem je posunutí premiéry, ale vzhledem k tomu, že se jedná o představení pro 15 dětí plus rodiče, lze je všechny obvolat a na postupu se domluvit. Argumentovat vyprodanými představení vzhledem ke kapacitě mi přijde směšné. Navíc když se jedná především o představení prodávaná obchodními zástupci společnosti. Nikoli o volnou kasu.
Divadlo Lampion prochází zásadními investicemi. Od mého nástupu v srpnu 2024 jsou v přípravách, nebo dokonce již i v plnění, změny za několik milionů (rekonstrukce divadelní kavárny, úprava zahrádky před kavárnou, hlavní vstup, toalety pro veřejnost, elektroinstalace jeviště, herecké zázemí, zvýšení platů všech zaměstnanců Divadla Lampion aj.) vše v kooperaci s městem Kladno. Domnívám se, že město Kladno neomezuje uměleckou svobodu. Důkazem je i právě inscenace MáMě, která stála nemalé finanční prostředky v porovnání s jinými projekty obou scén a cílovka je max. 15 dětí od 1 do 3 let s rodičem za symbolické vstupné. Z vašeho textu mám pocit, že zřizovatel má jen platit, dělat podmínky, ale nesmí v případě obav zasáhnout a chránit investici, veřejné peníze, případně značku.
V tomto případě se nejedná o vymyšlené stížnosti. Divadelníci málokdy s hledáním chyb začínají u sebe. Vždy jim někdo křivdí. Co se týče kauzy kolem Divadla Lampion, PR divadla je velice špatné. A za celou kauzu se můžeme zlobit jenom na sebe. Mě to samozřejmě dává potřebné informace k tomu, abych se na PR divadla zaměřil.
My divadelníci jsme zvláštní sorta lidí. Dokud nás někdo platí a je ochotný do našeho snažení investovat bez nároku na návratnost, jsme ticho a spokojení. Jakmile se investor ozve, vše arogantně ukryjeme za to, že lidé, kteří nad námi rozhodují o penězích, divadlu nerozumí. Přitom bychom naše představení měli dělat přístupná pro všechny. Zřizovatel vyjádří obavu a my to bereme jako útok na naše svobody, neboť umění je svaté a my si na něj bereme patent. Jsou dny, kdy se za divadelní sféru, která si svými emocemi a nafoukaností podřezává větev, stydím.
Přeji vám hezké dny a zkuste se zamyslet nad slovíčkem „noviny“, které máte v názvu.
S pozdravem a úctou
Tomáš V. Hron
jednatel společnosti Divadla Kladno s.r.o.
23.02.2025 (11.50), Trvalý odkaz komentáře,
,Natálie Preslová
Dobrý den,
pominu tvrzení, že město Kladno neomezuje uměleckou svobodu, podložené argumenty o úpravě zahrádky nebo toalet pro veřejnost – je snad samozřejmé že zřizovatel instituce, která provozuje svou činnost ve vlastních nemovitostech, se o ty nemovitosti průběžně stará a že svým zaměstnancům nebo externím spolupracovníkům za jejich práci platí.
Nejvíc mě totiž zajímá, proč si vy, jakožto vedení celého divadla, necháte takhle zásadním způsobem mluvit do dramaturgie od vámi zmíněných několika málo učitelek z mateřských škol nebo rodičů na sítích. Je samozřejmě správné, když divadlo udržuje se svými diváky kontakt. Neměl by ale vypadat spíše tak, že těmto pár divákům (ve spolupráci s tvůrci) vysvětlíte, proč jste se danou inscenaci rozhodli uvést, jaké jsou její klady a hodnota a jak běžně jsou podobná témata zpracovávána nejen v profesionálních divadlech pro děti, ale třeba také v literatuře pro nejmenší? V čem vám osobně to téma přijde tak závadné, že vám to vůbec stálo za to podnikat takhle radikální kroky? A jestliže má inscenace tak malou kapacitu a již před premiérou nebylo problém nasazené reprízy prodat, neznamená to, že si nejspíš svou cílovou skupinu rodičů našla a to, že na ni dvě nebo tři rodiny z Kladna nepřijdou, nejspíš prodejům neuškodí? Nemáte důvěru k tvůrčímu týmu, který tvoří zkušení tvůrci za které hovoří jejich dlouholetá kvalitní práce, prokazatelně oceňovaná širokou i odbornou veřejností? Nestálo vám za to pokusit se postavit spíš za ně a těm pár nespokojeným divákům ze své pozice vysvětlit, proč mají vaši důvěru a např. zmíněné paní učitelky na některou z repríz pozvat a dále s nimi diskutovat o možnostech divadla pro děti?
Obávám se, že jediný, kdo si emocemi a nafoukaností momentálně podřezává větev jste vy. Až totiž vedení města znelíbíte také – což se vzhledem k pravidelnosti výměn šéfů kladenského divadla dá s určitou jistotou předpovídat – nejspíš už v českém kulturním prostření nebude mnoho těch, kteří vás ještě budou chtít poslouchat.
24.02.2025 (17.59), Trvalý odkaz komentáře,
,Bývalý dívák MDK
Pane Hrone, váš komentář jsem ani nedočetl, protože na takovou snůšku demagogických žvástů, za kterou by se nemuseli stydět ani soudruzi z KSČ a STB, nemám žaludek. Ale stačilo mi to, co jsem přečíst zvládl. Oháníte se údajnými (protože vám už člověk nemůže věřit ani nos mezi očima) reakcemi veřejnosti na inscenaci, kterou jste podle všeho musel schválit a kterou ještě v té době ani nikdo neviděl. Od lídra bych očekával, že se postaví nejen za své vlastní rozhodnutí, ale také se zachová férově a jako chlap vůči svému souboru. Že třeba té pohoršené veřejnosti vysvětlí, že na té hře nic zavádného není, o čemž se můžou přesvědčit sami. Opravdu teď budeme rušit hry jen proto, že se proti nim ozve pár křiklounů, kteří by do toho divadla možná beztak nepřišli? Jenže problém je v tom, že pan Hron je jenom loutka mafiánského vlka, který má pocit, že může mluvit i do věcí, kterým vůbec nerozumí. A našel si na to dva poslušné poskoky, kteří kvůli svému egu, ambicím a možná zahořklosti ničí jedno divadlo za druhým. A možná by nebylo od věci podívat se i na to, jak je možné, že byli o divadelních prázdninách propuštěni pro nadbytečnost herci středního věku, kteří se teď usilovně do kladenského souboru hledají. Ale kdo se v situaci kolem MDK orientuje, toho snad tohle ani nemůže překvapit. To je tak, když se do umění pletou politika a osobní zájmy.
25.02.2025 (9.16), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Šotkovský
Pane Hrone,
divadelníci samozřejmě jsou zvláštní sorta lidí,
Ale jsou i jiné zvláštní sorty. Třeba jsou politici, kteří nějak pozapomenou, že mají – třeba v oblasti kultury – pečovat o veřejnou službu, kterou si občané platí z daní. A že jejich úkol je pečovat o to, aby tu službu vykonávali kompetentní lidé a jejich práci hodnotili kompetentní lidé. Tito politici si ovšem najednou začnou myslet, že jsou „investoři“, protože se jim veřejné peníze najednou zdají jako jejich. Začnou se tvářit heroicky, jako že by divadelníci mohli být rádi, že jim poskytují peníze na jejich prodělečné kusy. A začnou mít pocit, že by vlastně to divadlo mohli řídit přímo, když oni „platí“ a „dělají podmínky“. U nemocnice nebo dopravního podniku takový politik občas ještě připustí, že tomu úplně nerozumí. Ale divadlo pro děti, tomu snad rozumí každý, kdo jednou nějakého Bajaju viděl.
A pak je ještě zvláštnější sorta lidí, a to jsou divadelníci, kteří si tyhle mantry přičinlivě osvojí ve snaze s vrchností vyjít. A dokáží s vážnou tváří napsat, že někdo, kdo spravuje veřejné prostředky na kulturu, je „ochotný do našeho snažení investovat bez nároku na návratnost“. A možná tomu bohužel i věří. Takovým divadelníkům stačí k tomu, aby byli ochotni zásadně zpochybnit nebo dokonce odpískat několikaměsíční práci týmu lidí na inscenaci, to, že několik rodičů na základě názvu a anotace prohlásí, že by na to své děti nevzali. A odbydou to pustou frází „Přitom bychom naše představení měli dělat přístupná pro všechny“.
Tohle všechno je ale bohužel nikoli snad normální, ale ani ne výjimečné. Co mě zarazilo, je
1) že vedení města je na základě několika reakcí na desetivteřinové PR video ochotno zrušit inscenaci, kterou nikdo z nich neviděl, bez ohledu na náklady na jeho vznik (neřekl bych, že je to péče řádného hospodáře) a vy to nazvete „vyjádřením obavy“. To je solidní newspeak.
2) že skutečnost, že jste toto vedení přesvědčil, aby dotyčnou inscenaci (kterou nikdo z nich neviděl) nerušilo ještě před premiérou, nazýváte „funkčním a rychlým dialogem“. To je newspeak ještě solidnější.
3) že nikde ve svém obsáhlém příspěvku o inscenaci vámi řízeného divadla neřeknete ani slovo o inscenaci samotné, bez ohledu na její PR. Jako byste ji neviděl ani vy. Jako byste netušil, proč ji vaše divadlo dělalo. Jako by se vám nechtěně přihodila.
Jan Šotkovský
25.02.2025 (11.14), Trvalý odkaz komentáře,
,Jitka Merrelová
Mohla bych jako investor ze svých daní zase vrátit některé zrušené inscenace MDK? Jelikož s jejich zrušením dost nesouhlasím a troufám si tvrdit, že na divadlo přispívám zhruba stejně, jako pan primátor.
25.02.2025 (14.06), Trvalý odkaz komentáře,
,Hana Veselá
Dobrý den,
mě by zajímalo, co říkají kladeňáci na představení
“ Dva, úplně nazí“, to zase pobuřuje mě !
Ale je to pan Renč, tak asi super!
Hezké odpoledne.
H. Veselá
26.02.2025 (14.08), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Dobře napsané.
Radnici to bude procházet tak dlouho, dokud to strpí soubor a jeho vedení. Nebo občané, ale to nevidím reálně. Placeno z veřejných zdrojů, jak Machalická píše, ale v případě s.r.o. platí jiné pravomoci než v příspěvkovce… Že takto řízené divadlo nebude umělecky za nic stát ti mocipáni nepoznají. Tož tak. Tady platí, že každý podnik je dobrý nebo špatný…
23.02.2025 (17.36), Trvalý odkaz komentáře,
,Přemysl Hnilička
Rád bych kladenské hodnostáře upozornil, že inscenace je pro batolata – a ta si narozdíl od nich pamatují, odkud přišla na svět.
25.02.2025 (8.11), Trvalý odkaz komentáře,
,Viktor Zavadil
Tomáši,
promiň, ale ty jsi snad úplně mimo ne? Pár let zpátky, kdy Jiránek vyrazil vedení MDK, za kterýho jsme tam nastupovali my, tak jsem v rámci našich odbojů říkal, že jádrem problému je to, že zřizovatel může naprosto nekompetentně a nepromyšleně ohrožovat stabilitu kulturní instituce takovejma debilníma rychlozásahama. Ty jsi byl jeden z těch, kteří říkali, že jasně, ale že nejdřív musíme zabojovat o to, aby se Jarda s Honzou vrátili na své pozice a pak se může se zřizovatelem, kterýho ty nepochopitelně nazýváš investorem, zatímco je to jen správce veřejnejch financí, dojednat zbytek. Tendle tvůj postoj jsem nesdílel a mimo jiné i proto z divadla odešel. Ale tak nějak jsem věřil tvýmu zápalu to dotáhnout do konce.
Bum prásk Volf zpátky na radnici a vidina funkcí na stole, o pár let později stojíš u toho, že to vedení, za který jsi tak urputně bojoval, opět naprosto bez ohledu na fungování provozu, někdo ze dne na den vyhodil a ty ses stal jednatelem (to slovo je důležitý) místo nich, ruku v ruce se snad nejneschopnějším hercem široko daleko v pozici uměleckýho šéfa MDK, kterej nečet nikdy ani ferman, natožpak nějakou divadelní hru a za mýho působení na kladně dokázal akorát lejt v kavárně a balit servírky (škoda, že ten se nemůže vyjádřit k vhodnosti nebo nevhodnosti PR videa vzhledem k malým divákům, třeba na to má jinej názor…).
Bum prásk o pár měsíců později a já jsem tady svědkem toho, jak obhajuješ kroky a výroky zřizovatele, kterej už podruhý během krátké doby destabilizoval soubor a fungování nějakýho divadla, lezeš naprosto neskrytě do řiti tím, jak mu tady děkuješ za rychlý dialog v problému kterej problémem vůbec není, pouze zřizovatelem uměle vytvořenej a jsi součástí rétoriky, která si jede skrytě homofobní výroky (viz. Volfův “rozhovor” pro Vaše Kladno), které se pak snaží mírnit slovem nadsázka.
A zde se dostáváme zpátky k pojmu jednatel. Zatím totiž působíš spíš jako dobře placená sekretářka primátora Volfa v kulturních záležitostech. Ale jednatel by měl vědět co a proč jeho divadlo dělá. Schopnost to obhájit, ne s pomocí zřizovatele posrat už druhej soubor během krátké doby. A potom ještě schvalovat výkřiky o odcházení neschopných a podobně.
Za nás byly obavy, že z Kladenskýho divadla se udělá stagiona bez souboru. Z toho, kam se díky vám celá situace vyvinula, bych si vlastně přál, aby se tak stalo co nejrychleji, protože jako instituce, která dává lidem práci jste naprosto nespolehliví. Jako zaměstnavatel, který má dávat jistotu svým zaměstnancům nefunguje kladenské divadlo už dlouho. A zásluhu na tom má především politická situace na Kladně. A ty místo toho, abys dopady tohoto mírnil, tak v touze po funkci, penězích a důležitosti jen čumíš a nejednáš. Vyžaduješ po svých spolupracovnících loajalitu, ale zároveň nenabízíš nic k čemu být loajální. Žádnou dobrou tvůrčí energii, ale pouze urážky, vlezdoprdelkovství a nejistotu.
25.02.2025 (17.23), Trvalý odkaz komentáře,
,Jitka Merrelová
25.02.2025 (21.19), Trvalý odkaz komentáře,
,Jan Hromádko
Být fanouškem kladenského divadla je jen pro otrlé, podobně jako sledovat kladenský hokej. Za 25 let jsem zažil jeho vzestupy a pády. Nyní opět zažívám to druhé a chce se mi nad tím zlomit hůl, obrazně i do slova.
Původní soubor kladenského divadla je rozprášen, Lampión k tomu nemá daleko. Co bude následovat dál? Knihovna? Neobsahují svazky uložené v policích nějaké závadné myšlenky, které nekonvenují vedení města?
Kdysi toto město pozvedli díry v zemi, z nichž se na povrch dostávalo uhlí. Nyní se z města stává díra, z které na povrch dostává samolibost, arogance, zvůle a křupanství. No tak Zdař Bůh.
25.02.2025 (21.45), Trvalý odkaz komentáře,
,Jitka Merrelová
Pane Hrone, ještě bych ráda připomněla situaci, kdy jste rušili s panem primátorem hry z repertoaru MDK bez derniér. V tu dobu se rozhodně ozývaly vyšší desítky diváků s nesouhlasem a pro nikoho z Vás toto nebyl důvod rozhodnutí měnit nebo spustit jakýkoli dialog. Dále okolo plakátu Dvou úplně nahých mužů také padla vyjádření ze strany diváků, že tohle není vhodná úroveň prezentace. Myslím, že značné diskuse už vyvolal samotný výběr této hry. Také si troufám říct, že to nevedlo k jakémukoliv přezkoumání ani vizuálu, ani uvedení hry. Dále se již také diváci na sociálních sítích vyjadřují k množství komedií v repertoaru a absenci jiných žánrů – budete to také brát s panem primátorem v potaz?
26.02.2025 (5.14), Trvalý odkaz komentáře,
,