Nečekaná aktuálnost hry proti totalitě
Když se režisér Břetislav Rychlík s dramaturgem Zdeňkem Janálem rozhodli uvést loni v září v plzeňském Divadle J. K. Tyla postapokalyptickou hru Neapolská choroba Karla Steigerwalda z roku 1984, jistě netušili, jak hrůzně aktuální za půl roku inscenace bude.
Autor vytvořil Neapolskou chorobu na sklonku komunistické éry (o jejím brzkém konci však samozřejmě nikdo neměl tušení) jako podobenství hmotného, intelektuálního a mravního stavu naší společnosti ovládané a ve všech směrech paralyzované totalitní mocí. Politický protest se v osmdesátých letech orientoval i na ekologii, respektive vystupoval proti faktu, že ekonomická praxe socialismu přírodu bez zábran devastovala. Otráveným vzduchem a celkově „nemocným“ prostředím, v němž jsme byli nuceni žít, se zabývali i autoři pohybující se svou tvorbou na hranici zakázaného a povoleného (viz například též Vivisekce Antonína Máši).
Toto téma tedy dodalo Neapolské chorobě katastrofický rámec, do něhož autor zasadil modelové dění založené v podstatě na absurdním vtipu: hlavní představitel moci Komoří se chce léčit na Neapolskou, rozuměj pohlavní, chorobu, kterou mu v jeho věku může každý závidět. Ve skutečnosti má ale obyčejný průjem. Radši se však nechá zabít léčbou Neapolské choroby, než by připustil pravdu. Jedná se o podobenství absurdního sebezničujícího mechanismu moci, která je pro udržení sebe sama a zdání vlastní pravdy (o níž stejně všichni včetně jí samotné vědí, že je to lež) připravena zabít sebe i ostatní, v čemž jí zkorumpované okolí vydatně pomáhá.
Steigerwald navazuje na poetiku absurdního dramatu české provenience šedesátých let, které bylo na rozdíl od existenciálně laděných francouzských absurdních her více politické a společenskokritické. A činí tak i v dalších hrách z volné tetralogie, přičemž prvotina Tatarská pouť je založena na principu asociativního lyrického prolínání, zatímco u dalších her (Dobové tance, Foxtrot a Neapolská choroba) jde o modelová historizující podobenství české mentality a tehdejších politických poměrů. Steigerwaldovy hry inscenoval v osmdesátých letech režisér Ivan Rajmont v Činoherním studiu Ústí nad Labem, pro dohlížitele komunistické moci vzdáleném od metropole dost na to, aby tam bylo možné tyto pouze mírně zastřené jinotaje hrát. Tatarskou pouť nicméně uvedl až v roce 1988 v Divadle Na zábradlí a Neapolskou chorobu v téže sezoně, rok a půl před pádem komunistického režimu, 10. dubna 1988 v Žižkovském divadle v Praze, které tehdy představovalo rovněž „okrajovou“, ne tak hlídanou a v tom smyslu alternativní scénu.
Režisér Rychlík se scénografem Martinem Černým vytvořili na jevišti historické budovy plzeňského Velkého divadla náznakovou scenerii, evokující trosky symbolů české národní identity: nad scénou se tyčí dvě torza, vlastně jen přední a zadní nohy, které zbyly z Žižkova koně na Vítkově, přičemž z vojevůdce samotného zůstala pouze hlava, sloužící jako jakýsi stojan na harampádí v popředí scény, a pod soklem osamělá ruka s palcátem. Faleš legendární české bojovnosti dokreslují útržky zdeformovaného chorálu Ktož sú boží bojovníci, oddělující jednotlivé výstupy. Významově nejpůsobivější na scénickém řešení ovšem nejsou trosky, ale prázdný prostor – jen s několika plastovými lahvemi, plechovým kbelíkem, hrncem a ešusem se zbytky jídla. Právě toto minimalistické řešení ve spojení se soustavným sebeobelháváním postav (Zdravý se Zdravou vzpomínají, jak jim syn léta umíral na následky ozáření, a zároveň si lžou, že žije v lesích) až hrozivě připomíná dnešní válečnou situaci i možné následky atomového útoku, jaký může rozpoutat zešílevší diktátor. Poloprázdná scéna s několika předměty „z dřívějška“ působí náhle realisticky v tom smyslu, že by se nám mohlo stát, že nám zbyde taky jen pár upomínek na náš dřívější život a svět, na jaký jsme byli zvyklí.
Atributy zmizelého světa jsou též součástí kostýmů: Doktoři jsou doktory nikoli vzděláním, ale jen díky bílým plášťům, chirurgickým zástěrám, bílým holínkám a gumovým rukavicím, jež je ovšem připodobňují spíš k řezníkům. Učitelka má kapsy igelitového pláště naplněné sešity, ačkoli nemá koho učit – žádné děti se už nerodí (zde autor navazuje na motiv z dystopické hry R. U. R. Karla Čapka z roku 1920). Představitel někdejších průmyslových a zbrojních korporací (Martin Stránský) má sako ze starých novin, dominuje na něm název socialistického časopisu Mladý svět. Komoří (Pavel Pavlovský) je na začátku oděn do zlatého obleku symbolizujícího moc a uložen je na lůžko s orientálně zdobnými polštáři, postupně však atributy moci věnuje Představiteli a jeho čím dál zuboženější fyzickou schránku halí pouze Jägrovo spodní prádlo.
Plzeňský soubor hraje velice vyrovnaně a nadto výborně, přitom nikdo přehnaně nevyčnívá, i dlouholetý plzeňský „bard“ Pavel Pavlovský v roli Komořího je spíše civilní, ztišený, protože oslabený nemocí. O to děsivěji pak zní zpráva o povraždění personálu zámecké nemocnice. Tyran totiž nedokáže uvažovat v jiné než vražedné rovině, když chce status zámeckého špitálu přidělit Wernerově nemocnici, kde (nejprve inkognito) stoná. Vynikající je zejména Zdeněk Hruška v roli Wernera, nevzdělaného blbce, který si na doktora jen zálibně hraje. Jako jediný nosí oblek s kravatou jakožto symbol vlastního statusu protežovaného režimního kádru. Ve druhé půli trpí záchvaty výčitek svědomí, to mu však nebrání ze strachu z nadřazené moci preventivně otrávit kolegu. Hruška svým projevem nepřehání buranství a omezenost figury. Představuje totiž snad jediný charakter mezi dramatickými typy tím, že nese i jisté „lidské“ rysy, jimiž jsou však paradoxně zkaženost, pokřivenost a sklon k násilí, jak postupně odhaluje zprvu lyrická vzpomínka na dívenku se džbánem piva a copánky.
Závěrečná scéna připomíná konec Hamleta, umírají všichni, vrazi i oběti, ať už jedem, či s pomocí léků. Přežije jen Představitel, který jako novodobý Fortinbras kuje plány na obnovení vlastní sféry vlivu, což v jeho podání znamená znovu roztočit válečnou mašinerii, i když už není proti komu a s kým.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni – Karel Steigerwald: Neapolská choroba. Režie Břetislav Rychlík, dramaturgie Zdeněk Janál, scéna Martin Černý, kostýmy Markéta Sládečková, hudba Petr Hromádka. Premiéra 8. září 2021 ve Velkém divadle (psáno z reprízy 31. března 2022).
Komentáře k článku: Nečekaná aktuálnost hry proti totalitě
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)