Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Nechejte školní divadla hrát

    Vládní opatření spojená s pátým stupněm protiepidemického systému neumožňují zkoušet ani streamovat nazkoušené inscenace školním divadlům. Tento problém popisuje otevřený dopis, který volá po změně protiepidemického systému tak, aby bylo ke školním divadlům přistupováno stejně jako k divadlům profesionálním. Hlavním argumentem je totožná provozní struktura a nepříznivý dopad vládního opatření na budoucí profesní uplatnění absolventů.

    Studenti JAMU a dalších divadelních škol podepsali otevřený dopis. Foto: archiv redakce.

    Iniciativa vzešla od profesionálních režisérů a dramaturgů, kteří v sezóně 2020/2021 hostují
    v divadlech Divadelní fakulty JAMU – Adama Steinbauera, Janky Ryšánek Schmiedtové,
    Terezy Říhové a Libora Brzobohatého – a byla podpořena mimo jiné pedagogy JAMU (mezi
    nimi vedoucími absolventských ročníků). Své podpisy připojily absolventské ročníky činoherního herectví DF JAMU, muzikálového herectví JAMU, činoherního divadla DAMU, alternativního a loutkového divadla DAMU, Hudebně-dramatického oddělení Pražské konzervatoře, dále studenti VOŠH v Praze, Konzervatoře Brno a ZSVOŠU ve Zlíně.

    Dopis podepsala také řada dalších divadelních profesionálů a pedagogů, napřáklad bývalý rektor
    JAMU Ivo Medek, nebo pedagogové DAMU Branislav Mazúch a Dragan Stojčevski. Mezi
    podpisy najdeme také jména osobností, momentálně vedoucích významné české divadelní
    scény, mezi nimi šéfdramaturgyně Národního divadla v Praze Marta Ljubková, ředitel
    Národního divadla Brno Martin Glaser a kmenový režisér NDB Štěpán Pácl, umělecký šéf
    Městských divadel pražských, bývalý šéf činohry Národního divadla v Praze a pedagog
    DAMU Michal Dočekal. Dále výzvu podepsali např. divadelní režiséři Vladimír Morávek a
    Hana Mikolášková, herci Národního divadla Robert Mikluš a Veronika Lazorčáková, nebo režisér a herec Břetislav Rychlík. Mezi podpisy se vyskytují také jména dalších významných osobností profesionálního divadla.

    Autorem dopisu je režisér Adam Steinbauer, který jej dne 22. 12. 2020 zaslal na emailové
    adresy ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ing. Roberta Plagy, Ph.D., ministra zdravotnictví  Jana Blatného a ministra kultury Lubomíra Zaorálka. Dopis také zveřejnil na svém facebookovém účtu. Ke dni 26. 12. 2020 20:00 bylo k dopisu připojeno 560 podpisů nejen divadelních profesionálů a studentů divadelních škol, ale i z řad široké veřejnosti. Dopis zatím zůstává bez odezvy. Vzniklá inciativa hodlá nadále požadovat po Vládě České republiky, aby opatření upravila.

    Celé znění dopisu:

    Vážení ministři,
    jelikož momentálně zkouším jako hostující režisér ve Studiu Marta – scéně Divadelní fakulty
    JAMU – obracím se na Vás v této nelehké době, abych upozornil na nesrovnalost v
    protiepidemických opatřeních a požádal Vás o úpravu.

    Je pravděpodobné, že brzy pokročíme do pátého stupně protiepidemického systému. Tím by
    se naše zkoušení opět zastavilo. Na scény divadelních škol se totiž pohlíží jako na součást
    akademické půdy a jejich hlavní funkce – tedy funkce divadelní instituce – je opomíjena. Pro
    mě osobně i pro vedení Studia Marta existuje velmi málo možností inscenaci dozkoušet
    jindy než v plánovaném termínu. V podobné situaci se nacházejí také další školní divadla,
    jako je např. druhá scéna JAMU – Divadlo na Orlí, Divadlo DISK při DAMU, divadelní
    program VOŠ v Praze a Zlíně, nebo končící ročníky divadelních kozervatoří.
    Absolventský ročník na divadelní škole má specifickou funkci. Herci jsou již v podstatě
    „vyučeni“ a hlavním cílem závěrečného ročníku je tak nazkoušení čtyř až pěti inscenací a
    jejich uvádění. Provoz těchto institucí je tedy srovnatelný s provozem profesionálních
    divadel.

    Na základě uvedených inscenací potom studenti usilují o získání práce v oboru. V současné
    době je jedinou možností prezentace absolventů dozkoušení a streamování (či pořízení
    záznamů) jednotlivých inscenací. Nemožnost zkoušet a streamovat znamená vyřazení
    těchto studentů ze systému – jejich šance získat práci v oboru jsou za takových podmínek
    takřka nulové.

    Toto se týká také absolventů ostatních studijních divadelních oborů – režie, dramaturgie,
    jevištní techniky, scénografie, produkce, a dalších.
    Vzhledem k tomu, že je ve všech ostatních divadlech dovoleno zkoušet (byť za dodržování
    hygienických opatření) bych chtěl apelovat na to, aby byly stejné podmínky umožněny také
    divadlům spjatým s uměleckými školami. Provoz se totiž skutečně v ničem neliší od provozu
    ostatních profesionálních divadel a z mého pohledu se tak jedná o pouhé byrokratické
    nedopatření.

    Tímto vyjádřením nechceme (zde mluvím i za ty, kteří dopis podepsali) jakkoli podceňovat
    rizika koronavirové pandemie, ale pouze požádat o výjimku z protiepidemického opatření.
    Žádáme férové pracovní podmínky, bez kterých naši práci nebudeme moci dokončit a o její
    výsledky se podělit s veřejností alespoň tak, jak je to umožněno ostatním divadlům.
    Prosím Vás, umožněte studentům důstojně absolvovat.
    S úctou,

    MgA. Adam Steinbauer, divadelní režisér

    ///

    Všechny podepsané lze najít v školní divadla.

    • Autor:
    • Publikováno: 28. prosince 2020

    Komentáře k článku: Nechejte školní divadla hrát

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,