Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Nechte cirkus znít! (No. 8)

    Les novocirkusových disciplín šumí pestrostí, v jeho zákoutích se skrývá klaunérie střídaná žonglérským uměním. A vylezeme-li až do korun jeho stromů, obnaží se před námi výhled na ty nejpůvabnější formy akrobatického umění. Jste z toho teď tak trochu jeleni? Neztrácejte hlavu a držte se Bratrů v tricku a souboru Holektiv, kteří vás oním lesem provedou ve své myslivecké romanci s názvem Lov.

    Mezi kmeny stromů se v ranním, rosou svlaženém slunci ladně proplétá laň (Karolína Křížková), následovaná druhou (Andrea Vykysalá) a třetí (Eva Stará) – do zvuků jemných tónů Gnossienne Erica Satieho vplouvají na scénu něžnou choreografií probouzejícího se lesa, jehož poetickou atmosféru naruší dva poněkud nemotorní myslivci (Adam Jarchovský a Václav Jelínek). Lov začíná.

    Inscenace pracuje se snadno čitelnou „příběhovou“ kostrou, v níž začínáme s rituály myslivců na posedu následovanými samotným aktem lovu a zakončenými pietou lovné zvěři v podobě opulentní myslivecké hostiny, jakou byste našli například ve filmu Slavnosti sněženek. Na tento prostý lovecký půdorys nabaluje žonglérské duo Bratři v tricku ve spolupráci s akrobatickým triem Holektiv originální novocirkusová čísla vyšperkovaná slovními hříčkami a humorem spojenými s myslivostí.

    Fascinující na daném tvaru je, jak funkčně spájí dohromady zdánlivě neslučitelné světy. Foto archiv souboru

    Fascinující na daném tvaru je, jak funkčně spájí dohromady dva zdánlivě neslučitelné světy – excelentní poetické taneční výstupy, v nichž artistky z Holektivu ztělesňují lovnou zvěř, kontrastující s tento svět narušujícími, cynicky pointovanými klaunskými vstupy Jarchovského s Jelínkem. Nejde však jen o pouhé střídání jedné disciplíny s druhou. Často dochází k jejich prolínání a „srůstání“, čímž performeři a performerky podtrhují sepjatost přírodního a lidského světa. Vrcholem této symbiózy je skvostný tanec Jelínka a Staré coby setkání okouzleného myslivce s půvabnou laní, které je zakončené překvapivou pointou. Dále bych vyzdvihla půvabný žonglérsko-akrobatický výstup Jarchovského ztělesňujícího myslivce sváděného silami přírody zpodobněnými performerkami z Holektivu.

    Pod mamem přírodních krás si inscenace pohrává i s tématem mužsko-ženského principu. Foto archiv souboru

    Téma sepjetí člověka s přírodou a jejich vzájemná neodlučitelnost, které je v inscenaci prezentováno mimo jiné i artisty proměňujícími se ve zvířata a naopak, představuje pouze jednu z linek této produkce. Pod mamem přírodních krás si totiž inscenace pohrává i s tématem mužsko-ženského principu – lov coby maskulinní touha po zkrocení feminity. Autoři tento jev poeticky pojímají jako odvěký boj pohlaví a jejich vzájemné snahy se jedno druhému pokořit. V závěru docházejí k smíření obou. Nežli se přelévat z role lovce na lovnou a zpět, je lepší ruku v ruce hodovat z darů lesa.

    Lov coby maskulinní touha po zkrocení feminity. Foto archiv souboru

    Nutno však podotknout, že i přes podmanivou lehkost předváděných výstupů by si i jejich délka zasloužila do jisté míry odlehčit. Jednotlivá čísla srší přehršlemi originálních nápadů, ale u části z nich délka přesahuje nevyslovenou mez divácké únosnosti, což do jisté míry oslabuje dynamiku díla, které si pak (lidově řečeno) „sedá na zadek“. Nejvýraznější je to u závěrečné hostiny, při níž performeři slavnost nejprve chystají, následně dlouhosáhle formou jakéhosi „ohlédnutí“ prezentují nejrůznější pokrmy týkající se zvěře, kterou jsme během inscenace pozorovali, aby následně mohlo dojít na pozvolnou pijáckou mánii vrcholící výstřelem kamsi do diváků. Závěr tak postrádá předchozí loveckou vášnivost a dravost.

    Duo i tuto polohu může považovat za svůj výstavní úlovek. Foto archiv souboru

    Inscenace je to přesto divácky vstřícná a působivá. A to v mnoha směrech – od jemného nasvícení evokujícího náladu lesa během různých částí dne přes hudební složku, jejíž výběr funkčně dotváří atmosféru jak v rovině komediální, tak i rituálně-mysteriózní, po spojení maskulinního principu Bratrů v tricku s něžnými kráskami z Holektivu, díky kterým si Jelínek s Jarchovským zalovili v poetičtějších vodách, než je u nich obvyklé. A tak duo i tuto polohu může považovat za svůj výstavní úlovek.

    Bratři v tricku a Holektiv, Praha – Veronika Poldauf Riedlbauchová: Lov / Lov. Režie Veronika Poldauf Riedlbauchová, hudba Julie Lupačová, výprava Marianna Stránská, světelný design Ondřej Kyncl, Michaela Holbíková. Hrají Andrea Vykysalá, Karolína Křížková, Eva Stará, Adam Jarchovský a Václav Jelínek. Producent ART Prometheus. Premiéra 11. dubna 2018 v La Fabrice, Praha. Psáno z uvedení na festivalu Letní Letná 27. srpna 2024.

    ///

    Více o 21. ročníku Letní Letné na iDN:

    Cirque Inextremiste na Letní Letné

    Letní Letná vstupuje do třetí dekády

    Co čeká diváky Letní Letné?

    Nechte cirkus znít! (No. 1)

    Nechte cirkus znít! (No. 2)

    Nechte cirkus znít! (No. 3)

    Nechte cirkus znít! (No. 4)

    Nechte cirkus znít! (No. 5)

    Nechte cirkus znít! (No. 6)

    Nechte cirkus znít! (No. 7)


    Komentáře k článku: Nechte cirkus znít! (No. 8)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,