Nechutné historie Polska (No. 3)
Představení dnes už evropsky známého režiséra Krzysztofa Warlikowského lze v Polsku navštívit jen vzácně. Soubor sice získal ve Varšavě vlastní Nowy teatr, jež sídlí v postindustriální budově, která je ještě relativně ve městě, hraje však převážně v cizině. V Polsku vystupuje jen několikrát za rok, a pokud nějaká inscenace je zde prezentována, tak buď v nějaké jiné postindustriální budově, nebo často v nových televizních ateliérech. Tak tomu bylo i s jeho předposlední inscenací Koniec (Konec), která se hrála velmi daleko od centra, na samém kraji Varšavy. Už jen se tam dopravit – nevlastníte-li automobil – stálo mnoho fyzického úsilí.
Režisér od jisté doby nepracuje s pevným textem, ale dává přednost kompilacím. Tady vyšel z Kafkova Procesu a jeho povídky Lovec Grakchus, dále z novely laureáta Nobelovy ceny J. M. Goetzeeho Elizabeth Castolfo a v neposlední řadě ze scénáře B. M. Koltése Nickel Stuff.
Pocit viny, základní téma inscenace, se táhne jako červená nit celým představením. Josef K., zde spíše úředník z povídky Lovec Grakchus /Maciej Stuhr/, nakonec uzná svoji vinu a po smrti se vrací zpátky na zem jako postava pohybující se někde mezi životem a smrtí. Elizabeth Castolfo, spisovatelka, která jezdí předčítat svoji tvorbu na venkov, se setkává s úředníkem /Marek Kalita/, který – při její žádosti o možnost projít symbolickými dveřmi – plní roli dveřníka. Musí nejprve vyplnit dotazník a popsat svůj „smysl života“. Tuto roli brilantně zvládla Ewa Dałkowska, starší členka souboru. Popsané téma se proplétá s osudem nemanželského Tonyho /Koltésův scénář/, prodavače v arménském obchodě. Jedná se o homosexuálního tanečníka se silným pocitem viny z nutného odmítání žen a emocionálně závislého na matce, jediné ženě, kterou je schopný milovat. Jacek Poniedziałek, protagonista souboru a Warlikowského „osobní“ herec, si v této postavě zopakoval jakousi parafrázi vztahu syna k matce z Hamleta. Tu – zde i Gertrudu v Hamletovi – hraje Stanisława Celińska.
Inscenace je nabita nápady, metaforami, komplikovanými přechody. Tvůrci, vědomi si složitostmi textu i jevištního dění, doplnili program částečným vysvětlením děje i historie postav, jak tomu bývá v operních programech. Scénu, opět podobnou kontejnerové, s videem souběžně zaznamenávajícím živé akce herců a přiblížení detailů jejich tváře, vytvořila Małgorzata Szczęśniak. Hudba, která je kompilační, tvoří sugestivní podkres /mimo jiné také Nino Rota z filmu Osm a půl/ této divné, snad až Lynchovské atmosféry celé inscenace. Za jedno její zhlédnutí není ani vycvičený divák schopný postihnout všechny nuance tohoto čtyřhodinového kusu. Jedno je však hned patrné: jde bezesporu o mistrovské divadelní dílo. Zdá se, že Warlikowski je v současné na vrcholu svých tvůrčích sil.
/Pokračování 31. 7./
Komentáře k článku: Nechutné historie Polska (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)