Nekonečné transformatio transfiguratio Petra Váši
Brněnský performer, hudebník, pedagog, literát, výtvarník a kdoví co ještě – fyzický básník, jak sám sebe nazývá – Petr Váša (1965) je výjimečný zjev na naší kulturní scéně už od druhé poloviny osmdesátých let minulého století. Jeho tvorba má spoustu podob a odboček, současně si však po celou dobu udržuje formální kompaktnost, jasnou vizi a názorovou jednotu. A uměleckou a lidskou poctivost.
Potvrzují to i dvě jeho nedávno vydaná díla – dramaticky laděná próza („divadelní románek“) o českém idealismu, brněnských strašidlech a holkách na práškách Idealisti a hudební album The Tramp!, jež nahrál se svou rockovou skupinou Ty syčáci. Obě naplňují Vášovo celoživotní krédo experimentátora, který vstupuje do mnoha dimenzí jím zkoumaných témat a forem, skrze něž odkrývá neznámé obzory tohoto světa, našich náhledů na něj a zkušeností s ním.
Zatímco próza – doprovázená jeho básněmi a kresbami – je především hrou myšlenek, představ a různých vizí, snů, vzpomínek a odkazů, album je tematicky uzavřené. Je věnované českým trampům a trampingu, osmičkovým a devítkovým rokům českého dvacátého století. Čeští trampové, třikrát vyhnaní ze své země kvůli svobodomyslným písním, putují během dvacátého století kolem světa tak dlouho na Západ, až se dostanou zpátky domů, píše se v bookletu. Váša jím navazuje na svá předchozí konceptuální alba SSSS aneb Samota, sláva, smrt a spása (2002) a Lišák je lišák (2005). Každé je svého druhu operou s jednotícím tématem. Každé je založené na hře se slovy a se zdánlivě asociativními, ve skutečnosti však přísně řízenými odkazy na kulturní a společenské jevy, každé se zaměřuje na konkrétní oblast života, přírodní a lidské existence. Písně jsou tentokrát – pro mnohé (včetně mne) překvapivě – zpívané téměř výhradně v angličtině, občas ve Vášově oblíbené translatině, tedy variacích slov a slovních spojení upomínajících na latinu. Zachycují Vášu a jeho skupinu ve hvězdném okamžiku. Hudebně i pěvecky je The Tramp! jedním z nejkomunikativnějších alb, jaká kdy Váša vydal. Jako bychom v něm slyšeli ozvuky britských rockových avantgardistů typu Petera Hammilla či Roberta Frippa. Je zvukově průzračné, zpěvné, přitom ve struktuře skladeb pestré a zvukově bohaté, přes různé samply a elektronické hříčky má hlavní roli vokál a akustické nástroje. Zvolený koncept vede posluchače k různým asociacím, objevům a interpretacím.
Obdobný přístup volí Váša i ve své próze. Vtahuje čtenáře do sítě poživačně intelektuálních her, z nichž přede tajemnou (či spíše tušenou) dramatickou hru. Tentokrát z prostředí skupin a jedinců pohybujících se v prostředí rockových festivalů. Sledujeme jejich pitvorné hry a dramatické pokusy, jež odkazují až kamsi k dadaismu. Souběžně se s nimi – a s autorem – procházíme Brnem, jež je magickým vesmírem s řadou mystických míst a příběhů. Váša je velkým znalcem a obdivovatelem těchto znamení, jež propojuje s děním knihy. Na rozdíl od alba však textu chybějí tah a průzračnost, jež by s velkou důmyslností utvářené dramatické situace, uměnovědné úvahy a jazykové a výtvarné hry zpřehlednily. Dění je důsledně zauzlovávané, humor sofistikovaný, prostředí exkluzivní, čímž se text stává těžce prostupným, hermeticky uzavřeným. Dovedu si však velmi dobře představit, že tento divadelní románek, jak autor svou knihu charakterizuje, někdo (nejlépe ovšem Váša sám) převede do hudebně-divadelního tvaru. S projektem SSSS se toho kdysi – na festivalu …příští vlna/next wave… 2001 – Váša a jeho kolegové odvážně zhostili. I nyní je na něco obdobného zaděláno.
Petr Váša: Idealisti. Vydalo nakladatelství Centrum pro studium demokracie a kultury, Brno 2018, 226 stran.
Ty syčáci: The Tramp! Vydalo Indies Happy Trials Records, Brno 2018, 44:04 min.
Komentáře k článku: Nekonečné transformatio transfiguratio Petra Váši
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)