Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Němčina v Praze (No. 4)
Zásadním novem letošního ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka byla otevřená veřejná výzva na programovou účast, jejímž laureátem se následně stala inscenace hamburské Hudební a divadelní vysoké školy Tři sestry.
Hutný destilát čechovovských témat, politického podtextu a současných divadelních tendencí si dokázal vystačit s redukcí postav na pouhé titulní trio. V souladu s aktuálním mottem festivalu byl pak jeden z vrcholů ženské vztahové triády obsazen mužem. Režisérka Alina Sobotta klasické drama radikálně přestrojila v krátkou, výrazově sugestivní, interpretačně dráždivou a navíc excentricky gradující autodestruktivní performanci. Ústředním tématem je zde pregnantně formulovaná civilizační izolace vedoucí k hluboké depresi i zjitřeným averzím uprostřed rodinného kolektivu.
Inscenace si vystačí s jednoduchou, avšak kreativně využívanou scénografií, jejíž přirozenou dominantou je smetanová sedací souprava, která přesvědčivě definuje pozvolna vychládající teplo rodinného krbu Prozorovových. Bílé stejnokroje postav vizuálně evokují oblečení vetřelců z Hanekeovy brutální společenské satiry Funny Games, čímž je implicitně předpovídán plíživě se blížící výbuch násilí. Komorní jeviště NoDu se v groteskním finále zas pro jednou topilo v umělé krvi jako příhodně nasazeném výrazovém prostředku. Zdánlivá jednohubka byla ve skutečnosti jedním z vrcholů ročníku a zároveň scénickým projektem, který konečně probudil festivalové publikum z letargie a podnítil řadu žhavých diskusí. V nadupaném hledišti to vřelo smrští protichůdných emocí, po níž se dostavilo vysoce katarzní blaho.
Inspirace, kreativita a emoce, tedy aspekty, které (nejen) na PDFNJ dlouhodobě hledám, se tenkrát večer rozdávaly plnými hrstmi. Děkuji tímto za předčasný vánoční dar.
Pokračování příště!
Komentáře k článku: Němčina v Praze (No. 4)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)