Nenechat si přistřihnout křídla
Dekkadancers je už dobře zavedená značka. V pestré paletě českého nezávislého tance představuje nezaměnitelnou barvu. Jádro souboru tvoří tanečníci, kteří patřili k výrazným osobnostem Baletu Národního divadla. Už v tehdejším angažmá je lákalo tvořit. Ostatně v éře uměleckého šéfa Petra Zusky k tomu měli dostatek prostoru. S touto „partou z Národního“ se přirozeně propojilo několik výrazných osobností pracujících už dříve v nezávislých souborech.
Na posledních inscenacích Dekkadancers (Tramvaj do stanice Touha, La Dolce Vita, Jonathan Livingston Racek) se ukazuje elektrizující pestrost souboru, v němž jsou namíchány velmi kontrastní typy. Na jedné straně hrubián, uzurpátor, manipulátor – typ, v němž je usazený Patrik Čermák. Na straně druhé drobný, křehký, zranitelný, z mainstreamu vybočující outsider, kterého často tančí Albert Kaše, případně podobný typ ztělesňuje Florian Garcia. Do základní sestavy patří představitelka temných a záhadných postav, zlobná a v pohybovém rejstříku úsečná Natalia Metodijeva, nebo rozporuplná a často groteskní Klára Jelínková.
Tvůrčí záběr Dekkadancers je velmi široký a každý z okruhu choreografů představuje odlišnou poetiku, jiný humor. Ondřej Vinklát patří k těm více hloubavým, hledajícím nové cesty a témata nebo netradiční uchopení témat v tanci už známých. Dobrým příkladem jsou dvě poslední premiéry českobudějovického baletu, na nichž se podílel: Mechanický pomeranč a Julie a Romeo. Jonathan Livingston Racek, vycházející z knižní předlohy Richarda Davida Bacha, do tohoto okruhu dobře zapadá. Inscenované podobenství o hledání svobody propojuje tanec, slovo, původní hudbu a netradiční prostředí. Vinklát oslovil umělce, s nimiž opakovaně pracoval v minulosti: skladatele Ivana Achera, výtvarnici Evu Jiřikovskou nebo herce Jiřího Lábuse. Důležitými partnery mu byli tentokrát jako spoluscenárista a dramaturg Tomáš Vondrovic a komorní těleso sestavené z členů České filharmonie.
Odpoutat se a vzlétnout; co nejdál, nejrychleji, nejvýš – to je metaforické téma předlohy a hlavní znak Vinklátovy choreografie provázené slovem a skromnou hereckou akcí Jiřího Lábuse a Viléma Udatného. V kontrastu k individualitě Jonathana Livingstona, jehož životní filozofií je snaha překonávat limity a hlad po poznání, je hejno charakterizováno jako primitivní komunita, v níž se každý snaží urvat kus žrádla. Mimo tuto základní potřebu jde o společenství hierarchizované a totalitní, plně oddané vůdčímu jedinci. Samičky slepě následují dominantního samce, opakují jeho myšlenky a pohybové vzorce. Vztah rutinní společnosti a vymykající se individuality je pro Ondřeje Vinkláta inspirujícím tématem. Obdobné zpracoval spolu s Tomášem Rychetským v českobudějovickém Mechanickém pomeranči sledujícím konflikt Alexe a zmechanizovaného okolního systému.
K výstupům hejna přistupuje Vinklát s notnou dávkou ironie. Nejdříve jej nechá porvat se o potravu, k čemuž od Ivana Achera zní až nesnesitelná hudební kulisa napodobující řev racků, aby následně stejné hejno rádoby důstojně soudilo po svobodě toužícího Jonathana Livingstona. Jinakost se neodpouští a členové hejna útočí na snílka i fyzicky, jako by mu chtěli zmačkat či urvat křídla, znemožnit mu opustit komunitu. Vývoj tohoto vztahu se postupně mění. Síla jedince nahlodává společnost, přináší světlo, a to hmatatelně v podobě světelných tyčí, jež dokáže pouhou myšlenkou rozsvěcet a zhasínat. Možná až příliš tady choreograf tlačí na groteskní notu a prudké proměny nálad hejna, odkazující k jeho manipulovatelnosti, nemají daleko k pitvoření. Tato scéna na chvíli odvádí pozornost od cesty sebepoznání hlavního hrdiny.
Pro vyznění inscenace je důležité místo konání: Dvorana Rudolfina dýchající volným prostorem, vertikálně členěná centrálním schodištěm. Nad ním jsou umístěni hudebníci, v popředí je hlavní taneční scéna, ale do hry jsou vzaty také postranní sloupy, z jejichž stínu racci přicházejí, případně i balustrádové zábradlí, na němž někteří posedávají a sledují dění. Výtvarnice Eva Jiřikovská oblékla všechny do nerušivých béžových kostýmů a soustředila se na jednu hlavní rekvizitu v podobě asi půlmetrových světelných tyčí. Řada akcí se k nim vztahuje jako k symbolu naděje a světla – stávají se malými, ale po spojení i mohutnými pomalu se hýbajícími křídly.
Ačkoli výtvarný a hudební vjem je pro vyznění inscenace důležitý, její doménou jsou taneční kvality. Albert Kaše dává Jonathanu Livingstonovi snivost, odhodlání překračovat své limity. Umanutost dosáhnout vytyčeného cíle je v rozporu s jeho fyzickou křehkostí, zranitelností. V jeho tanečním pojetí se odráží neustálé hledání. Pohyb Kašeho trupem nebo jen zády volně přetéká, chvěje se při hledání stability nebo má lehkost a rozmáchlost, když naznačuje snahu vzlétnout. Protipólem je sebejistý vůdce hejna Patrik Čermák, následovaný trojicí samiček. Klára Jelínková, Natalia Metodijeva a Adriana Štefaňáková jim dávají různou energii a barvu; u každé jde o trochu jiné pojetí omezenosti a „stádovosti“. Racek Floriana Garcii je blízký křehkému typu Alberta Kašeho a je to právě on, kdo se stává následovníkem hlavního hrdiny.
V tanečním zpracování Jonathana Livingstona Racka se podařilo velmi poetickými prostředky vyprávět příběh o hledání svobody, schopnosti nalézt a prosadit své já proti okolním dogmatikům. Podíváme-li se na dnešní svět kolem sebe, je to příběh, jenž může inspirovat ještě více než dřív.
Dekkadancers v koprodukci s Českou filharmonií – Jonathan Livingston Racek. Choreografie a režie Ondřej Vinklát, scénář Tomáš Vondrovic a Ondřej Vinklát, hudba Ivan Acher, výprava Eva Jiřikovská. Premiéra 28. srpna 2024, Dvorana Rudolfina, Praha (psáno z reprízy 30. srpna).
Komentáře k článku: Nenechat si přistřihnout křídla
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)