Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Paměti, záznamy a deníky Zprávy

    Neopouštím Divadlo Archa s nostalgií

    Včera, ve středu 20. prosince, se v pražském Divadle Archa odehrálo poslední představení pod ředitelováním Ondřeje Hraba, který téměř po třiceti letech z této funkce i z práce v tomto prostoru odchází. Přinášíme jeho závěrečnou řeč, kterou přednesl před včerejší sólovou performancí japonského tanečníka Mina Tanaky, který 5. června 1994 společným vystoupením s americkým hudebníkem Johnem Calem Divadlo Archa otevřel. A svými třemi vystoupeními 18. – 20. prosince život Divadla Archa uzavírá.

    Ondřej Hrab. Foto Jakub Hrab

    Dobrý večer,

    jmenuji se Ondřej Hrab, a ještě stále jsem ředitelem tohoto divadla – Divadla Archa.  Vítám vás na posledním představení, které Divadlo Archa uvádí.

    Mina Tanaku jsem pozval, aby nyní uzavřel kruh času Divadla Archa, který spolu s Johnem Calem 5. června roku 1994 otevřeli. Za tu dobu se zde odehrálo 5358 představení, které navštívilo 1 082 799 diváků. Když jsem to spočítal, zeptal jsem se sám sebe Co jsi chtěl tomu milionu lidí říct? Odpověď zní: Já jsem jim nechtěl říct nic! Chtěl jsem vytvářet prostor pro sdílení. Ke spolupráci jsem vždy zval ty umělce, kteří tento zázračný okamžik dokážou svou činností spolu s diváky objevovat.

    Při jednom z mnoha rozhovorů, které jsme spolu Minem v průběhu let vedli, Min na moji otázku: Co je to tanec? odpověděl: Tanec, to je něco mezi mnou a tebou. A já jsem přesvědčený, že to je ta nejlepší definice divadla obecně.

    Pro mě je velmi důležité právě to slovo MEZI. To MEZI se někdy překládá do japonštiny výrazem MA. Od Mina vím, že slovo MA definuje prostor ze subjektivního hlediska, zároveň má širší význam a umožňuje tedy moment sdílení. A právě to sdílení je důvodem, proč se celý život divadlem zabývám.

    John Cale a Min Tanaka v den slavnostního otevření Divadla Archa 5. června 1994. Foto Jiří Volek

    Před více než třiceti lety jsem vybudoval tento prostor a nazval jsem jej Archou. Ale Archa nikdy pro mě nebyla jen budovou, variabilní scénou vybavenou světelnou a zvukovou technikou. Archa pro mě byla vždy oním MEZI. Prostorem pro imaginaci.

    Min Tanaka nazval dnešní představení Nepojmenovatelný tanec. Není lepšího názvu pro závěrečné představení Divadla Archa. Ta nepojmenovatelnost toho, co se během divadelního představení odehrává, mě vždy fascinovala a stále fascinuje.

    Za důležitý element divadelní tvorby považuji „sociologickou imaginaci“. Americký sociolog Charles Wright Mills říká: Sociologická imaginace je založena na vědomí vztahu mezi osobní zkušeností a společností v její šíři.

    Já říkám: Divadlo je laboratoř společnosti. Divadlo je prostorem, ve kterém se testují možnosti lidské komunikace. Je místem, kde se nejrychleji oddělují životaschopné myšlenky od těch prázdných – neživých.

    V souvislosti s divadlem nemám rád slovo „interpretace“. Kritériem pro to, co jsme v Divadle Archa uváděli a tvořili, nikdy nebyl výklad či tlumočení nějakého díla.

    Také nemám rád slovo „stagiona“, protože staví důležitost divadelní budovy před uměleckou tvorbu.

    Možná se budete divit, ale neopouštím toto místo ani s nostalgií, ani s lítostí. Před tím, než jsem založil Divadlo Archa, jsem se divadlu věnoval na různých místech a v různých společenstvích, a tak tomu bude i nadále.

    Důvodem pro každý divadelní projekt pro mě byla a stále je společenská urgence, nikoliv schopnost najít díru na grantovém trhu. Nejsem naivní, abych nevěděl, že divadlo potřebuje finanční zázemí. Ve velmi složité a nedořešené situaci, která se týká financování kultury v naší zemi, se mi podaří ukončit činnost Divadla Archa dobrým hospodářským výsledkem.

    Za smrtící zlo jsem vždy považoval a považuji „manažerské“ uvažování o umění charakterizované finančně ošetřenou prázdnotou bez umělecké vize, tedy bez touhy znovu a znovu se ptát: Co je to tanec? Co je to divadlo?

    Ondřej Hrab s Minem Tanakou (v pozadí John Bok). Foto archiv Divadla Archa

    Jsem šťastný, že si tyto otázky můžeme klást společně – dnes, v tento závěrečný večer Divadla Archa, prostřednictvím Nepojmenovatelného tance Mina Tanaky.

    ///

    Pozn. red. Od 1. ledna 2024 nastupuje do prostoru – v tu dobu bývalého – Divadla Archa v ulici Na Poříčí 1047/26 nový tým, s nímž přineseme rozhovor v některém z příštích čísel Divadelních novin, případně na i-DN. Svůj program i nový název prostoru včetně personálního obsazení zatím tají.

    • Autor:
    • Publikováno: 21. prosince 2023

    Komentáře k článku: Neopouštím Divadlo Archa s nostalgií

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Ondřeji,
      ač nesouhlasím s některými Tvými rozhodnutími, především kolem skončení Divadla Archa, kdy jsi tento skvělý název – značku – s (díky Tobě a Tvému týmu) velkým kulturním renomé a dalo by se říci tradicí navždy (byť doufám, že ne) pohřbil. Nevíme, jakou tomuto prostoru vtiskně tvář ani jaký název přináší nastávající tým, nicméně Tobě je nyní třeba za oněch téměř třicet let Divadla Archa poděkovat. Odvedl jsi se svým týmem úctyhodnou práci, otevírali jste divadlo u nás a jeho diváky světu. Ať se dělo a bude dít kolem tohoto prostoru cokoli – a Ty víš, že jsem byl a stále jsem vůči mnoha událostem a dění v Arše kritický – zasloužíš plný respekt. Jsi živoucím pokladem českého nezávislého divadla.
      Přeju Ti v dalším divadelním konání i životě tvůrčí radost, úspěch a naplnění. A věřím, že se budeme nadále potkávat.

      21.12.2023 (16.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,