Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Křehká i silná mezi sebejistými

    Osud velké české spisovatelky Boženy Němcové láká k umělecké reflexi, můžeme například připomenout starší film Otakara Vávry Horoucí srdce (1962) či z úplně jiného konce estetického zacílení muzikál Jiřího Pokorného a Václava Noida Bárty Němcová! (2010). Miloš Horanský připravil pro Divadlo Viola scénář pro tři protagonisty s názvem Neumím jinak než láskou a nastudoval ho s Tatianou Vilhelmovou, Alešem Procházkou a Tomášem Pavelkou.

    Neumím jinak než láskou

    Tatiana Vilhelmová a Aleš Procházka jako manželé Němcovi FOTO VIKTOR KRONBAUER

    Akcentoval v něm především milostné tenze spisovatelčina životního příběhu, spjaté dramatickým obloukem od náznaku víceméně násilné svatební noci Boženy a Josefa Němcových až po manželovo spočinutí před umírající a modlící se ženou. Obě situace jsou evokovány sevřením paží (Aleš Procházka v úvodu Tatianu Vilhelmovu drtí křečovitě, ve finále jde však o dotyk zlomený, pozdně láskyplný).

    Scéna Ivany Brádkové z vlajících pláten (ne náhodou připomínajících potrhaná prostěradla) umožňuje hercům ukrývat se jen napolo i nenápadně vplouvat do akcí. Vilhelmová svou Němcovou publiku v podstatě „žaluje“, zjitřenou milostnost prezentuje vášnivě i zahořkle. Aleš Procházka ztvárňuje Josefa sice jako do jisté míry sympatického národovce, ale na druhé straně machistického primitiva, jehož city jsou ovšem – v rámci Němcových možností – ryzí. Tomáš Pavelka se proměňuje v několik ctitelů i milenců Němcové (ale také jedné konfidentky) pomocí drobných rekvizit, ale hlavně svým tvárným herectvím.

    Múzickou souhrou všech tří vzniká dynamický, emocionálně drásavý celek. Scénář pro dvouhodinovou produkci nemůže zprostředkovat roli času ve zrání i odumírání vztahů, ale zdařile evokuje emancipaci výjimečné ženy mezi sebejistými – byť i někdy osvícenými – muži. Výrazně spirituální finále by mohlo působit exaltovaně, protagonisté ho ovšem učinili věrohodným. Jako epilog pak zazní – případně – známé entrée z Babičky: Dávno, dávno již tomu, co jsem se dívala do té milé, mírné tváře…

    Divadlo Viola – Miloš Horanský: Neumím jinak než láskou. Režie Miloš Horanský, výprava Ivana Brádková, hudební spolupráce Emil Viklický. Premiéra 16. prosince 2013. (Psáno z reprízy 21. ledna 2014.)

    • Autor:
    • Publikováno: 4. března 2014

    Komentáře k článku: Křehká i silná mezi sebejistými

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,