Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    …Next Wave 25… (No. 5)

    V sobotu 22. září nás příští vlna zanesla do Vraného nad Vltavou. Avizovaný otevřený ateliér s přesahem do plenéru propojil genia loci se sondou do tvůrčího procesu výtvarníka a herce Tomáše Bambuška. Z paluby remorkéru jsme si prohlédli povltavský industriál a večer se na premiéře Smaragdového kohouta přesvědčili, že anotace nelhala. Malířskou performanci zakončil výstřik a spektakulární tečka.

    Tomáš Bambušek a spol. vítá alternativní přátele a diváky ve svém ateliéru ve Vraném nad Vltavou. Foto facebook

    Betonový kanystr, betonová amfora, zvířecí lebky, kytky, hrnec na plotně a hostitel v úboru prodavače kebabu. Sotva nás uvítá v ateliéru, kde z obrazů křičí krajinářské imprese, dobrácky nás vyhazuje. Abyste to stihli. Z improvizovaného mola nám zamává a vrací se. Ateliér u řeky. Jako ve filmu Pupendo. Předehra s loďkou najednou dává smysl. Scénograf, výtvarník a herec site specific inscenací Tomáš Bambušek nás vpouští do svého světa, kde koryto řeky pod skalami přetíná konstrukce hráze. Brána k umělcově duši zvící obřích vrat plavební komory se za námi zavírá. Za chladného podzimního odpoledne pod zataženou oblohou jsme ve zdymadle sami. Nad námi dobrých deset metrů kamenné stěny a úzký žebřík. Scéna, hodná katastrofického scénáře v kulisách z dob Julese Verna. Casting a skladba posádky splňuje veškeré předpoklady. Na přídi sedí současná ředitelka festivalu Lenka Dombrovská, záď jistí jeho zakladatelé Vladimír Hulec a Jan Dvořák. Mezi výletníky se nachází jedno štěně a dvě malé děti. Kdyby se teď přihnala tsunami, proslaví se Nextka možná až v Hollywoodu. Tím chci jen naznačit, že Tomáš Bambušek se podílí i na tvorbě filmů a divadelních projekcí.

    Bambušek dělá umění, jako kuchař Pohlreich dělá zábavu. Využívá řemeslo, ví jak se materiál zachová a umění jsou vložená nálada a vlastní charakter, ať je jakýkoli, okomentoval zakladatel a provozovatel kulturního prostoru Nová perla Ivan Mečl před pár lety Tomášovu výstavu v hlavní hale bývalé papírny ve Vraném nad Vltavou. Provozovatel tu skončil, ateliér v sousední budově zůstal. Obrazy plní vysoké stěny až po strop, kupí se u stěn. Naoko provizorní vybavení vytváří drobné instalace. Slepé zrcadlo a kovový trojúhelník. Srp za kabelem. Vybělená kost na červené niti. Dírami v černém závěsu na okně probleskuje měsíc a vedle pruhovaného kavalce u litinových kamen jakoby si odložil slamák van Gogh.

    …Bambušek dělá umění, jako kuchař Pohlreich dělá zábavu. Využívá řemeslo, ví jak se materiál zachová a umění jsou vložená nálada a vlastní charakter, ať je jakýkoli… Foto archiv

    Krátkou performanci Smaragdový kohout těžko hodnotit. Je to spíš domácí představení pro širší rodinu, do níž jsme právě přizváni. Uprostřed ateliéru stojí obrovské plátno a kolem se kupí plechovky s barvami. Prizmatem každodenního rodinného života demonstruje čtyřčlenná Bambušek-family předehru tvůrčího procesu na základě suchého konstatování faktů. Výčet vzhledu, vlastností a chování páva vizualizuje hlavní aktér za asistence dcer školního věku do komicko-trapné podoby. Improvizuje s dostupnými kusy oblečení, dokud nestane před publikem s hadovkou na hlavě jako karikatura piráta. Rozpor mezi přízemností a ideálem, mezi tou nejprostší všední situací a stylizovanou akcí je stále vyzdvihován a současně shazován. Bambušek se vyluzováním různých zvuků propracovává k pavímu křiku a kolem manželky u plotny se natřásá s opatrnou žádostivostí. Akt probouzení inspirace jde ruku v ruce s výběrem hudby a sotva znatelným napětím, které do něj vnášejí netýkavé partnerky. V otevřenosti, s jakou všichni čtyři krátký scénář přehrávají, probleskuje až intimní obraz jedné domácnosti. Dění náhle přeruší divácká soutěž o výběr modelu. Ze tří bílých kytic vyhrává ta s akcenty červených květů. Tomáš Bambušek vymění pásku v magnetofonu a zatímco starší z dcer tančí, on během jediné písně rychlými expresivními tahy a doteky štětce rozvine na připraveném obřím plátně vějíř barev. Zátiší s kyticí podtrhne přímo z tuby trochou smaragdově zelené, jak se na konceptuálního umělce sluší. Kytky jsou malý stromy a ptáci jsou létající kytky. Tečka. Hlavní bod programu trval kolem tří minut a nám se dostane sarkastické poučky o tom, jak poznat dobrý obraz.

    Pán domu si opět uváže zástěru a s hovězím srdcem na talíři nás zve na vývar. Divák Petr Čtvrtníček přinese pár lahví bílého, posedáváme u hrubě opracovaných pařezů a vychutnáváme si kulinářské umění Tomáše Bambuška. Zážitek pro všechny smysly, shrne akci jedna z divaček. S tím se dá jedině souhlasit.

    ///

    Více o festivalu …příští vlna/next wave… na i-DN:

    Zítra začíná …příští vlna/next wave…

    …Next Wave 25… (No. 1)

    …Next Wave 25… (No. 2)

    …Next Wave 25… (No. 3)

    …Next Wave 25… (No. 4)

     


    Komentáře k článku: …Next Wave 25… (No. 5)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,