Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    …Next Wave 25… (No. 6)

    Pokud jste se včera v podvečerních hodinách pohybovali po Starém Městě, možná jste narazili na uřícenou skupinku podivínů, kteří se z nevysvětlitelných důvodů motali kolem okapových rour, popřípadě vtrhli do divadelní kavárny a zpřeházeli tamní knihovničku anebo s cílevědomým výrazem slaňovali říční břeh vstříc vodám Vltavy.

    Anna Schmidtmajerová v roli manželky stíhaného disidenta FOTO Archiv Krutého krtka

    Vězte, že nešlo o žádná bláznivá individua, ale o uvědomělé osoby, které se nezištně odhodlaly pomoct spolupracovníkům samizdatu. Při plnění svého poslání jsme nejednou sešli z cesty, u veksláka utratili celé jmění, a dokonce jsme museli čelit lstivému provokatérovi. Splnění tajného úkolu si od nás vyžádalo značnou myšlenkovou i fyzickou aktivitu, ale nakonec jsme svého cíle dosáhli. Odpůrci režimu zase jednou zvítězili. Nenápadně, ale přece.

    A více bych už prozradila jen velice nerada, protože pak bych připravila další účastníky interaktivní divadelní bojovky Expedice, která byla tentokrát uvedena v rámci festivalu …příští vlna/next wave…, o mnohá překvapení. Netradiční zážitek na pomezí divadla, únikové hry a larpu (v podstatě hry na hrdiny) připravila nedávno založená divadelní platforma Krutý krtek, kterou její vůdčí osobnost Karel Kratochvíl nazývá společensky angažovaným divadlem. A skutečně, Krtkův důmyslný projekt o samizdatu diváka – či spíše hráče – vtáhne do doby pozdního socialismu natolik, že se nejde neangažovat.

    Přitom ale nehrozí žádné školometské poučování, které bývá s tímto typem divadla spojováno. Expedice propojuje snahu o společenskou osvětu s hravou, velice moderní formou na pomezí divadla a virtuální reality, která po celé dvě hodiny neomrzí. Koncept bojovky tvůrci pečlivě propracovali, každé z jednotlivých stanovišť se nějak vztahuje k dané době, a navíc představuje vždy nový rébus. (Ocenit je potřeba také to, že scénář vznikal na základě rozhovorů s pamětníky.) Obzvláště sugestivně působí pasáže, kde mohou účastníci interagovat přímo s herci. Nejvýraznější jsou velice autentické scény s Mikulášem Čížkem a Annou Schmidtmajerovou. V těchto chvílích získává navrch divadlo a historická adventura je obohacena o hlubší, lidský rozměr.

    Soudím, že Expedice Krutého krtka by svou formou i obsahem mohla působit zejména na mladší účastníky, kteří se už narodili do demokracie, takže mají o socialismu jen velice nekonkrétní představu. Věřím, že když zažijí atmosféru doby na vlastní kůži, podnítí to v nich další zájem o minulost, která jim možná už nic neříká.  Alespoň na mě naše včerejší dobrodružství takto zapůsobilo. Velice příjemným překvapením na závěr bylo, že jsme svým výkonem přispěli na chod Libri prohibiti – knihovny československé exilové a samizdatové literatury. Krutý krtek vytvořil projekt, který je nejen zábavný, ale dokonce má smysl.

    P. S.: Redakce Divadelních novin díky Expedici zažila velice netradiční teambuilding. Kolegům zdar!

    Text vyšel ve festivalovém zpravodaji Tsunami.

    ///

    Více o festivalu …příští vlna/next wave… na i-DN:

    Zítra začíná …příští vlna/next wave…

    …Next Wave 25… (No. 1)

    …Next Wave 25… (No. 2)

    …Next Wave 25… (No. 3)

    …Next Wave 25… (No. 4)

    …Next Wave 25… (No. 5)


    Komentáře k článku: …Next Wave 25… (No. 6)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,