Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Festivaly Zprávy

    Nichts ist ok

    29. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka od 2. listopadu do 7. prosince představí výběr výrazných německojazyčných inscenací z repertoáru renomovaných divadelnímch domů. Jsou mezi nimi Berliner Ensemble, Schaubühne Berlin, Schauspielhaus Bochum, Volkstheater Wien či Volksbühne Berlin, jehož soubor do Prahy přiveze mimořádně silnou, bohužel poslední inscenaci věhlasného dramatika a režiséra René Pollesche. Vedle působivých zahraničních počinů tradičně nebude chybět představení českého souboru, který získal Cenu Josefa Balvína – letos je jím Divadlo LETÍ. Připraven je také atraktivní off-program. Jeho součástí bude například česko-německý kabaret zaměřený na Franze Kafku a dokonce i kafkovská pohádka!

    Sloganem letošního ročníku je slovní spojení nichts ist ok. Foto: archiv projektu

    Sloganem letošního ročníku je slovní spojení nichts ist ok. Toto konstatování jsme si zčásti vypůjčili od berlínské Volksbühne, nichts ist ok však především poukazuje na žalostný stav světa zmítajícího se v konfliktech a plíživě se navracejícího k totalitarismu a nesvobodě. Zase hrozí banalita zla… Snažme se tedy svět zlepšit, ať to zní jakkoliv pateticky, snažme se spolu žít v souladu, každodenními maličkostmi usilujme o každodenní mír. Ať je svět brzy zase OK! Vždyť jedním z hlídačů nepravostí světa je právě divadelní umění, konstatuje Petr Štědroň, ředitel festivalu.

    Předprodej vstupenek v síti GoOut startuje 31. října – více informací na festivalovém webu www.theater.cz. Německojazyčná představení jsou uváděna s českými titulky.

    Úvodní akcí letošního ročníku festivalu bude jednodenní performance HABIBI KIOSK PRAGUE: Metamorphosis!  An interactive Playground Kaiserštejnském paláci na pražské Malé Straně. Habibi Kiosk je projekt divadla Münchner Kammerspiele, jehož pražská verze byla vytvořena v rámci koprodukce s Goethe-Institutem Česká republika a s naším festivalem a pro náš festival. Její podoba se velmi netradičním způsobem inspirovala dílem Franze Kafky, především pak jeho povídkou Proměna.  Přijďte tedy 2. listopadu do Kaiserštejnského paláce na Malé Straně objevit nečekané spojitosti díla Franze Kafky s dnešní Prahou a třeba i alespoň nakrátko sami projít proměnou…

    Pražský divadelní festival německého jazyka se snaží motivovat českou divadelní scénu jednak svou hlavní činností, kterou do ní vnáší impulsy prostřednictvím německojazyčného divadla, ale i přímo, každoročním oceněním nejlepší české inscenace původně německojazyčného textu – Cenou Josefa Balvína. O laureátovi rozhoduje porota kritiků Divadelních novin. Ten letošní, Divadlo LETÍ, se představí 13. 11. ve VILE Štvanice. Divadlo LETÍ jako první scéna u nás nastudovalo dílo oceňované izraelské autorky Sivan Ben Yishai. Inscenace LÁSKA/Argumentační cvičení v režii Kashi Jandáčkové je v mnoha ohledech výjimečná. Otevřeně pojednaným tématem ženské sexuality i s jejími nejintimnějšími tělesnými projevy počínaje a ztvárněním trojjediné protagonistky Olive Oylové Annou Kameníkovou, Karolínou Vágnerovou a Marií Kieslowski konče.

    V Divadle Komedie se 16. a 17. 11. představí Berliner Ensemble s autorskou inscenací o práci a péči, feminismu a synech, o mateřství a umění #Motherfuckinghood.  Prožívání mateřství jen zřídka odpovídá tomu, co o něm říká kultura a jazyk. Ta ideální, nesobecky pečující, nekonečně trpělivá, a ještě k tomu šťastná matka – ta samozřejmě neexistuje… Projekt iniciovala členka souboru Claude De Demo, která oslovila režisérku Jorinde Dröse a ujala se ztvárnění všech mateřských postav.

    Na jeviště Divadla na Vinohradech večer 23. 11. vstoupí Macbeth a další postavy Shakespearovy nejkratší a nejkrvavější tragédie. Macbeth je nejnovějším společným počinem výrazných osobností Schauspielhaus Bochum – režiséra Johana Simonse a herce Jense Harzera, po jehož boku exceluje Marina Galic. I když se koupe v krvi, přemýšlí Macbeth o své lidskosti, pohlíží na své činy jako na výraz nějaké větší myšlenky: je to sice černá myšlenka, ale myšlenka. Připomíná nám, že člověk je zvíře se sebereflexí. Macbeth je člověk, kterým bychom mohli být i my, kdyby na nás někdo stisknul nesprávné knoflíky. Když nás mrazí z jeho zločinů, mrazí nás z nás samých.

    Třetím rokem letos pokračuje festivalový Open Call pro mladé talenty. Cílem je podpořit zajímavé autorské projekty studentů německojazyčných uměleckých škol či jejich čerstvých absolventů, kterým festival poskytne vhodné prostory pro uvedení a patřičnou propagaci jejich tvorby. Vítěz vzešel z náročného výběru z celkem 39 přihlášených produkcí. Stala se jím Zpěvačka Josefína aneb Myší národ / Josefine, die Sängerin oder Das Volk der Mäuse. Tvůrkyně a tvůrci z Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch Berlin se inspirovali Franzem Kafkou. Vítězná incenace bude k vidění 26. a 27. 11. v Divadle DISK.

    Ústředním tématem tvorby švédského umělce a režiséra Markuse Öhrna jsou toxické genderové role, struktury útlaku a náhlé zvraty každodenních situací do nekonečných smyček eskalace. Jeho zpracování Scén z manželského života ve Volkstheater Wien (volně podle stejnojmenného filmu Ingmara Bergmana) je dalším příspěvkem k této tématice. Festival uvede Scény z manželského života / Szenen einer Ehe 2. a 3. 12. v Divadle ARCHA+.

    Následující dva dny, 4. a 5. 12., holešovický DOX+ přivítá hosty z Berlína – Schaubühne am Lehniner Platz. Ve své autofiktivní hře The Silence se autor a režisér Falk Richter vrací k vlastní minulosti. Jak se do historie rodiny a do manželství rodičů vepsaly hrůzy, které zažil za války otec, jaké stopy zanechalo trauma z matčina vyhnání a útěku ze západního Pruska? Co se v rodině zamlčovalo po celá léta?

    Pražský divadelní festival německého jazyka vyvrcholí 7. 12. ve Stavovském divadle vskutku mimořádnou událostí – představením  ano nic není ok / ja nichts ist ok. Jde o poslední dílo oceňovaného režiséra, autora a uměleckého ředitele Volksbühne Berlin René Pollesche, který měl jedinečný vliv na současné divadlo.  René Pollesch zemřel náhle letos v únoru. Jedním z jeho nejbližších důvěrníků byl herec a spolurežisér Fabian Hinrichs. Hořce a sladce, žlučovitě i velkolepě. Tak se Pollesch a Hinrichs otvírají náladám naší doby. Zatímco se na univerzitách odehrávají zástupné půtky ohledně Blízkého východu, zatímco začátkem letošního roku přerušily na nádraží v Hamburku propalestinské protesty performanci o Hannah Arendt, stojí tu otřeseni ve své důvěře k světu, zápasí o komedii, která jim vždycky byla oporou, a poukazují na poslední střepy našich jistot: „Před 560 miliony let ještě svět nevěděl, co je násilí. Totiž za ‚členovců‘ “. Jak by se dal tento mírový proces znovu oživit?

    Letošní off-program mimo jiné připomene stoleté výročí Franze Kafky. Eliadova knihovna v Divadle Na zábradlí se 20. 11. stane dějištěm  performativního kabaretu Kafka has left the building v podání seskupení Das Thema – To téma, které „inscenuje” Kafku sto let po jeho smrti nezaujatě a po svém. A přímo v Divadle Na zábradlí se 22. 11.  odehraje „pohádkový kabaret pro intoše od 4 let“ Franz a kavka v režii Jiřího Jelínka. Podstatně méně rozverné téma zpracovává Wandervogel z produkce SixHouses Praha29. 11. v divadle Alfred ve dvoře. Autorská inscenace Jana Mocka se odehrává v roce 1918, kdy se sudetští Němci ocitají ve státě, ve kterém nechtějí být.  S originálním projektem přicházejí německý autor Matthias Naumann a česká autorka Dagmar Fričová. Společně napsali divadelní text Endemité: příběhy mizení / Ufer des Verschwindens který bude mít téměř současně premiéru v různých inscenacích v Berlíně a v Praze. V české metropoli uvidíme českou i německou inscenaci, a sice 13., 14. a 15. 11. v A studiu Rubín.

    Součástí festivalu jsou další doprovodné akce – workshopy, přednášky a scénické projekty – mimo jiné Performing Arts Management Symposium (PAMS), každoroční sympozium pořádané Katedrou produkce DAMU, které otevírá aktuální témata blízká managementu živého umění pro studující i odbornou a širokou veřejnost, scénické čtení vítězného dramatického textu na kafkovské téma Sedem nocí v Maiselově synagoze nebo swingová procházka Prahou s historickým výkladem Swing Walk.

    • Autor:
    • Publikováno: 15. října 2024

    Komentáře k článku: Nichts ist ok

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,