Divadelní noviny Aktuální vydání 18/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

18/2024

ročník 33
29. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Noc s nabroušenou imaginací

    V čase těsně předvánočním uvedla Městská divadla pražská premiéru inscenace Pupek Paříže. Osobitý hold komediálnímu géniu Georgese Feydeaua, a zdaleka nejen jemu, se příznačně zrodil v hlavě dramatika a režiséra Davida Drábka, jehož tvůrčí rozptyl i sebezničující autorská energie jsou francouzskému předchůdci v mnohém příbuzné. Jeden z důležitých strůjců současné éry Městských divadel pražských a přední plnič jejich kas naštěstí nevsadil na jistotu. Místo aby vytvořil pietní adaptaci, kterými se to v tuzemských dramaturgiích jenom hemží, značně popustil uzdu vlastní fantazii, jež se odmítá divočení vzdát.

    Foto: Patrik Borecký

    Výchozí bod večera představuje sice v našem kontextu nepříliš provařená fraška Noc v hotelu Eden z roku 1894, jevišti divadla ABC ale v zásadě vládne pestrý koktejl narážek a odkazů, napájených mimo jiné ze žánrového filmu, surrealismu i šestákové literatury. Předmětem vzývání přitom není popkultura výhradně francouzská, znalí diváci se dozajista rychle napojí na souvislosti s uměleckou tvorbou Jiřího Brdečky, Miloše Macourka či Davida Lynche.

    Inscenace je v tomto ohledu hned trojnásobným návratem k původním zřídlům. Kromě oslavy jednoho z otců moderní komedie se přiznaně otáčí za historií divadla ABC jako proslulého sídla lehkých múz, jež ovšem nezřídka disponovaly ostrým satirickým arzenálem, a v neposlední řadě i za autorskými kořeny Davida Drábka v olomoucké divadelní úderce Hořící žirafy.

    Foto: Patrik Borecký

    Děj opravdu není třeba popisovat, neb jeho znalost je před zhlédnutím spíše na škodu. Je složitý i triviální současně a výtečně slouží jako přirozený generátor gagů. Alfou i omegou jsou zdánlivě banální partnerské situace, odehrávající se v neogoticky groteskním hotelu Eden.

    Záměrům halucinogenní frašky výborně slouží výprava. Scéna Davida Marka má podobu stísněného vertikálního labyrintu parodicky poskládaného z očekávatelného mobiliáře studiových scén. Evokuje tak opulentní variantu chudého divadla. Štafle, žebříky, pelechy, schody a jiný balast excelují v jedinečné symfonii možností úrazů a zkáz. Sylva Zimula Hanáková vytvořila ucelenou kolekci nevšední módy, jež atakuje smysly i vkus kontrastem cirkusově neonových obleků či uniforem s antracitově temnými úbory plodů noci. Emily v Paříži je vedle ní pařez!

    Foto: Patrik Borecký

    Excelentní formální žonglování by ale přišlo vniveč, pokud by se ho nepovedlo adekvátně naplnit plnotučnou hereckou akcí. Zúčastněná část ansámblu MDP, strategicky doplněná několika hosty, prokazuje svou vybavenost k nelehkému žánru jak v kolektivních, tak sólových výstupech. Monstrózně vykloubené charaktery totálně odpoutané od reality všedních dnů by se rozhodně neztratily ani v konkurenci nejrůznějších Fantomasů, četníků či drahoušků.

    Nina Horáková se coby Mignon sebevědomě i rozkošnicky vydává daleko za bezpečné hranice svého obvyklého typu, Eva Leinweberová v roli Stely vyniká virtuózním mísením excentrické komiky se subtilní něhou a Renáta Matějíčková jako Luisa i na nevelkém prostoru zvládá být zárodečnou hrdinkou i pokročilým sex symbolem v jedné osobě. Z mužů jsou nepřehlédnutelní výborní klauni Vojtěch Dvořák a Radim Kalvoda. Svou inklinaci ke zvířecím hrdinům, stvrzenou letitým angažmá v brněnské Huse, hravě zúročil Tomáš Milostný coby grandiózní klepetní gestikulátor, majitel hotelu krab AarkHanagh.

    Foto: Patrik Borecký

    Pokud by snad z předchozích náznaků nebylo doteď jasno, je na čase formulovat jednoznačný verdikt: Pupek Paříže je konina. Krásná, divoká, voňavá i chutná, určená publiku bez předsudků i zábran. Tato bezbřeze zábavná jevištní rebelie vnáší osvěžující závan do sériové tvorby Městských divadel pražských, jež se tak moc snaží být pro všechny, až jsou ve výsledku jako celek pro nikoho. Je velká škoda, že inscenace je zároveň Drábkovou zdejší labutí písní. Do budoucna mu přeji vstřícnější hnízda!

    ///

    Městská divadla pražská (ABC), Praha – Georges Feydeau, David Drábek: Pupek Paříže. Režie David Drábek, dramaturgie Barbora Hančilová, scéna David Marek, kostýmy Sylva Zimula Hanáková, hudba Darek Král a citace, texty písní Xindl X a Maxime Mededa. Premiéra 25. listopadu v ABC.


    Komentáře k článku: Noc s nabroušenou imaginací

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,