Divadelní noviny > Festivaly Kritika
NODO Ostrava, den druhý
Den druhý (28. června) mohl být „odpočinkový“, protože na programu byla jen jedna opera, ovšem „výživná“. Skutečná potrava, nejen pro tělo, ale i pro duši, přišla na řadu až po umění: kuřecí stehýnka a pivo v příjemné restauraci na náměstí, venku. Příjemný zážitek!
Poprvé uvedenou operu At the Waters of Lethe / U vod Léthé (2015/16) společně napsali Martyna Kosecka a iránský skladatel Idin Samimi Mofakham (spolu také založili Spectro Center for New Music).
Libretistka přivádí do podsvětí k řece Léthé čtyři postavy: Edwarda Mordakea (někdy též Mordrakea), údajně anglického šlechtice, jenž měl janusovskou hlavu se dvěma tvářemi, vpředu a vzadu (ve dvacátých letech dvacátého století spáchal sebevraždu), a skladatele Gesualda da Venosu, Alfreda Schnittkeho a Roberta Schumanna. Autorku textu zajímají jejich mimořádné životní osudy: Mordakeovo vrozené zohavení, Venosova oprávněná žárlivost a její vyvrcholení (smyslný a násilnický kníže, jak je charakterizován v proslulé Černušákově učebnici dějin hudby, přistihl svoji ženu in flagranti a zavraždil ji) a Schumannova psychická nemoc. Schnittke je do skupiny přiřazen jako autor opery Gesualdo a navíc ruský Němec, který se nedokázal smířit s vnucenou zemí pobytu. Jediným dějem opery je prezentace truchlivého údělu postav. V programové brožuře je jako hlavní téma díla prezentována otázka: Proč? A další, pochybovačná: Jednal jsem správně? Provedení nabídlo jednoznačné odpovědi na obě, byly ovšem diametrálně jiné, než si představovali autoři.
Jako první prezentuje svůj truchlivý osud, drastické zohavení, Mordake (zpívaný kontratenorem) a předznamenává určité dryáčnické rysy díla. Velké množství textu je zhudebněno někdy jako recitativ, jindy cosi jako dramatické accompagnato, uplatní se i prostá řeč. Souvislá melodická linka je vyhrazena pro postavu Léthé. Instrumentální složka, podpořená živou elektronikou (produkuje ji autorka libreta Kosecka), v zásadě nálado a zvukomalebná, je eklektická, obecně modernistická – ani stopy po tradiční a lidové hudbě Iránu, kterou programová brožura označuje za inspirační zdroj Mofakhamovy hudby.
Scéna, kterou navrhla Marta Grądzka, představovala antické ruiny asi na břehu moře (písek na zemi), Léthé se objevovala na podestě, v honosném quasi barokním zlatém rámu. Režisérky ji kupodivu charakterizovaly „egyptskou“ pozicí ohnutých rukou s dlaněmi k nebi. Do okrouhlého akvária na sloupu kape voda (zřejmě symbol řeky). Gesualdo potvrdí svoji pověst vraha a vnořením nože do vody, která zrudne, zabije Léthé; všichni pak mohou spokojeně umřít a opera končí. Hrálo se v prostoru Cooltour, bývalé výstavní hale na Černé louce; nepochybně proto měli zpěváci kontaktní mikrofony. Zpívalo se anglicky, promítané české titulky byly občas špatně koordinovány se zpěvem.
Asi bychom se všichni rádi zeptali festivalu, proč objednal právě toto dílo a zda jednal správně. Vlažný potlesk byl jednoznačnou odpovědí!
///
Idin Samimi Mofakham: At the Waters of Lethe
2015–2016
Libreto: Martyna Kosecka
Dirigent: Rolf Gupta
Režie a scéna: Ewelina Grzechnik, Marta Grądzka
Živá elektronika: Martyna Kosecka
///
Obsazení:
Lethé: Alma Samimi, mezzosoprán
Carlo Gesualdo da Venosa: Adrian Rosas, bas
Alfred Schnittke: Arash Roozbehi, baryton
Robert Schumann: Abdolreza Rostamian, tenor
Edward Mordake: Karol Bartosiński, kontratenor
///
Ostravská banda, komorní orchestr
Ve spolupráci se Spectro Center for New Music
Uvedeno v anglickém originále s českými titulky.
Světová premiéra 28. června 2016, Cooltour Ostrava
///
Ostatní díly festivalových reportáží:
Komentáře k článku: NODO Ostrava, den druhý
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)