Divadelní noviny > Festivaly Kritika
NODO Ostrava, den první
Den první, 27. června, začal opravdu impozantně, světově (i když bylo spíše nevlídno a pršelo, nakonec docela dost – deštník byl potřeba).
V jedné z částí oživeného průmyslového areálu Dolních Vítkovic, ve Starých koupelnách dolu Hlubina (jsou to vyklizené haly, s příznačnou „koupelnovou akustikou“), zazněly nejprve Ligetiho Aventures & Nouvelles Aventures. Skladatel je napsal v roce 1962 a 1965 pro soprán, mezzosoprán a baryton s doprovodem instrumentálního souboru. Pro vokální party použil umělou řeč, tento „text“ nevznikal před kompozicí hudby, ale současně s ní. Chtěl zachytit kladné i záporné afekty, ritualizované společenským jednáním – porozumění a neshodu, vládnutí a podřizování, upřímnost a lež, různé nuance ironie a přetvářky atd. Vokální party jsou sice zapsány v notové osnově, ale pouze vlnovkou, která naznačuje pohyb v tónovém prostoru – zpěváci jsou tedy spolutvůrci konečného znějícího tvaru. Foneticky jsou pojednány také jednotlivé nástroje instrumentálního souboru – už v základu tedy nejde o doprovod, ale o interakci všech interpretů.
Přesně tento princip byl určujícím pro ostravskou interpretaci – americká sopranistka Lydia Brotherton, německo-norská mezzosopransistka Lena Haselman a německý barytonista Markus Hollop, všichni ve formálním koncertním úboru, fracích, reagovali gestikou a akcí na své repliky ale i na zvukové impulsy instrumentálního souboru. Party, které obsahovaly nejen zpěv, ale i zvuky představitelné i zcela nečekané – šepty, křiky, vrčení, chrčení a kdovíco ještě), ovládali všichni zpaměti, mohli se tedy soustředit na herecké zpřítomnění emocionálního obsahu svých „výpovědí“. Výsledným tvarem bylo poloscénické provedení, v němž jevištní akce posilovala hudební sdělení, činila je obecně srozumitelným. Hlavní kvalitou představení byly výborné výkony sólistů i Ostravské bandy pod taktovkou Petra Kotíka, zvýrazněné zdrženlivou, cudnou, ale o to působivější scénickou prezentací (režie Katharina Schmitt, scéna Pavel Svoboda, světelný design Zuzana Režná).
Ligetimu, který byl na scénické realizace svých děl velmi citlivý (např. zůstal skryt i po bouřlivém úspěchu salcburského provedení své opery Le Grand Macabre), by se ostravská verze Aventures & Nouvelles Aventures, předpokládám, líbila (i když byla střízlivější, než jeho libreto z roku 1966).
Druhou produkcí zahajovacího dne bylo první uvedení taneční opery Petra Kotíka William William, vzniklé letos na objednávku ostravského Národního divadla moravskoslezského; v librety použil skladatel texty Williama Shakespeara (Timon Athénský), několik volně upravených citací Pabla Picassa a úryvky z autobiografie Natalie Babel, dcery ruského spisovatel Isaaka Babela (autora známé Rudé jízdy). Asi třicetiminutové dílo tedy obsahuje velké kvantum textu, především anglicky zpívaného, ale i česky přednášeného (Natalie Babel). Choreografie (Matilda Sakamoto) díla se podle autorova vyjádření vztahuje k Shakespearovu dramatu (českému publiku prakticky neznámému). Tanečníci (Colin Fuller, Isabelle Ayers, Koki Nishioka, Giordano Bozza a choreografka) znázorňují možné permutace i proměny vztahů, mezi akcemi i déle klidně spočívají v různých pozicích. Divák si jevištní dění sotva může dát do souvislosti s Timonem Athénským už proto, že zpívané úryvky nejsou příliš srozumitelné (navíc jejich český překlad byl k dispozici jen v tištěné podobě) – vnímá tedy vztah tance k instrumentálnímu partu (houslové duo), někdy těsnější, jindy volný, stylově upomínající na tvorbu Merce Cunninghama.
Zpěváci (Alma Samimi – soprán, Markus Hollop – baryton a Adrian Rosas – bas) i vypravěčka (Pavla Gajdošíková) sedí u svých partů, do akce nevstupují, stejně tak houslové duo Pauline Kim Harris a Conrad Harris.
Není snadné charakterizovat Kotíkovu hudbu: vokální složka usiluje o vyjádření obsahu textu, houslové duo je virtuosně stylisovaným gestickým doprovodem zpěvu. Hlavním problémem perfektního provedení bylo několik akustických rovin: čtený text, ačkoli byl zesílen mikrofonem, se občas ztrácel v proudu hudby (také amplifikované), sledovat dějovou linku zpěvu bohužel také nebylo možné. Zřetelné bylo jen skeptické vyznění díla, jež podtrhla naznačená smrt tanečníka.
György Ligeti: Aventures & Nouvelles Aventures (1962/65)
Režie: Katharina Schmitt
Dirigent: Petr Kotík
Petr Kotík: William William (2016)
Režie: Katharina Schmitt
Choreografie: Lucie Hayashi
Dirigent: Petr Kotík
27. června 2016 Důl Hlubina
///
Ostatní díly festivalových reportáží:
Komentáře k článku: NODO Ostrava, den první
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)