Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zahraničí

    Nová dráma 2016: Sugestivní Kafka

    Aktuální vydání Divadelních novin 12/2016 přináší mou reportáž z 12. ročníku bratislavského festivalu Nová dráma/New Drama, který se konal ve dnech 9. – 13. května, nazvanou Nová dráma 2016: Oběti, extrakty, média. Čtenářům i-DN nabízím část věnovanou inscenaci nedávných absolventů bratislavské VŠMU Kafka.Dreaming., která se do tištěného čísla – z důvodu místa – nedostala.

    Inscenace Kafka. Dreaming je projektem dvou mladíků, nedávných absolventů bratislavské VŠMU, režiséra Tomáše Procházky a loutkáře Petera Tilajčíka. FOTO archiv festivalu

    Nad hracím prostorem visely košile… FOTO MÁRIA ŠVARBOVÁ

    Sugestivní Kafka

    Inscenace Kafka.Dreaming. je projektem dvou mladíků, nedávných absolventů bratislavské VŠMU, režiséra Tomáše Procházky a loutkáře Petera Tilajčíka. Vycházela z ukázek autorových nejznámějších děl – Zámku, Proměny a Dopisu otci. Za její leitmotiv bychom mohli označit vztah k autoritám. Nad hracím prostorem visely košile, na podlaze se povalovaly fotografie. Kromě snímku Kafky samotného šlo o portréty autorit především politických. Diváci stačili, podle toho jak byli rozsazeni, vždy identifikovat cca třetinu snímků. Mně se podařilo spatřit tváře českých prezidentů Beneše a Havla, slovenských politiků Kisky a Fica, také portrét Putina, který byl hned zkraje představení polit mlékem.

    FOTO archiv festivalu

    Tomáš Procházka se postupně svlékal až do spodního prádla. FOTO MÁRIA ŠVARBOVÁ

    Fotografie byly v průběhu produkce připevněny herci připevněny na spodní okraje jejich košil. Oba aktéři měli asi do poloviny produkce na hlavách „zlodějské“ punčochy, texty říkali sami, někdy se ozývala kafkovská „noční můra“ i ze záznamu, výpovědi se překrývaly. Procházka stále padal ze židle a znovu na ni usedal (v poměrně rychlém tempu), postupně se svlékal až do spodního prádla. Z jeho projevu se dala odečítat zraňovaná tělesnost. Tilajčíkův projev byl subtilnější.

    Představení působilo opravdově. FOTO archiv festivalu

    Představení působilo opravdově. FOTO MÁRIA ŠVARBOVÁ

    Hudební background byl sugestivní, svícení zato až příliš agresivní (patřil jsem ke skupině „nešikovně sedících“ diváků, takže jsem si často musel dávat před oči dlaň). Nemohu říci, že by divák byl z představení, snad kromě pocitu jedince spoutávaného autoritami, nějak moudrý, musím však uznat, že působilo opravdově. Bylo z něj cítit vnitřní nasazení, žádný s módností koketující podvod.

    Kafka.Dreaming. Koncept a réžia: Tomáš Procházka, hudba: Andrea Bučko, scénografia: Zuzana Hudáková, svetelný dizajn: Slavomír Šmalik, hrajú: Peter Tilajčík, Tomáš Procházka. Premiéra: 5. 12. 2015

    • Autor:
    • Publikováno: 8. června 2016

    Komentáře k článku: Nová dráma 2016: Sugestivní Kafka

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,