Novinky z Národního muzea (No. 8)
Vánoční atmosféra v Divadelním oddělení Národního muzea, barevné žárovičky na fíkusu, nezvykle tichý telefon i muzejní chodby a na stole pár tištěných PF právě přinesených z pošty.
Svěží vítr do roku 2015 vinšuje Divadlo na Vinohradech a ke svému přání přikládá vějíř s logem. Dobrý nápad. Reklama je dnes mocná čarodějka a jak vidno, ani divadla, divadelní soubory a agentury se již neomezují na propagaci svého repertoáru jen prostřednictvím cedulí a programů. Pro své stálé i potencionální návštěvníky, pro média a ostatní divadelní příznivce mají připraveny nejrůznější propagační i upomínkové předměty. Zkoumáme vějíř, užíváme si svěží vítr … a s ním přichází nápad! Což takhle oslovit české a moravské divadelníky a založit netradiční sbírku fenoménu naší doby – reklamy, v našem případě reklamy ve formě propagačních a upomínkových předmětů – tzv. merchandisingu.
Začátkem února 2015 jsme začali s rozesíláním žádostí o spolupráci na sběrové akci českým divadlům. Reakce na naši výzvu jsou vesměs vstřícné. Rekapitulujeme práci za první měsíc, zatím jsme obeslali jen část divadelníků – a můžeme říci, že akce má uspokojivou odezvu. Nejméně polovina oslovených nám odpověděla. Ať už s omluvou, že námi požadované věci nemají, tak samozřejmě i s příslibem zásilky nebo se zájmem o další spolupráci. A tak i když od zimních svátků již uplynul delší čas, začaly do našeho oddělení přicházet poštou rozličné balíčky a obálky a my jsme vždy velmi zvědaví na jejich obsah. Přicházejí také vyslanci různých pražských divadel s merchandisingovými předměty. A naopak my jsme zváni k osobnímu odběru.
V Divadelním oddělení se hromadí rozličné věci svědčící nejen o fantazii, vynalézavosti a vtipu českých divadelníků, ale také o jejich snaze oslovovat určitou specifickou cílovou skupinu. Přestože se jedná „jen“ o reklamní a upomínkové předměty, jsou některé výtvarně skutečně zajímavé: pamětní medaile, potisky triček, tašek a hrnečků… Jiné jsou originální: placatka na likér, hřeben se zrcátkem, rukavice, teploměr, dětské kalhotky… Nebo úsměvné: čistič na brýle (velice potřebný pro naši ostře sledovanou divadelní scénu!!!). Různé kalendáře, zápisníky a samolepky s fotografiemi pak již částečně dokumentují inscenace a herecké soubory.
Reklama a divadelnictví k sobě patří již od samého počátku, kdy vyvolávači a ceduláři chodili ulicemi měst i zapadlých vesniček a vemlouvali se do přízně obyvatel přeuctivými slovními replikami, kterými prezentovali „jedinečný“ repertoár: Velevážené publikum … uvidíte nevídané, uslyšíte neslýchané! Často pak úspěch představení a hlavně hojnost publika, a tím i naplněná divadelní pokladna závisela na výmluvnosti cedulářů, kterými byli před představením často samotní herci. Svým uměním zvát na vlastní benefiční představení proslul např. Jindřich Mošna.
Dnes je jiná doba, jiné možnosti, avšak cíl reklamy je pochopitelně stále stejný – nalákat na představení co největší počet diváků. Aby tomu tak bylo, je třeba být originální, vyhranit se mezi konkurencí, upozornit na sebe a třeba i šokovat. A k tomu – mimo jiné – slouží merchandising. Většinou jde o polepy a potisky na různé předměty denní potřeby (tašky, hrnky, zapalovače), oblečení a doplňky obsahující název divadla, souboru, či název konkrétní inscenace. Tyto předměty jsou dnešními ceduláři 21. století – chodí po ulicích, do zaměstnání, na párty, za kulturou i sportem. Jsou na očích svému okolí, vzbuzují zájem.
Některé slogany a jinotaje naznačují orientaci souborů, oslovují konkrétní cílovou skupinu, jako např. Divadlo nové generace (Divadlo Disk), JSME! (Předplatitelé Slováckého divadla), Vaše kulturní metropole (MDP) apod. Působivý je v současné divadelní reklamě vtip. Například úsměv vzbuzující placka s přeškrtnutým skotem a nápisem Žádné kraviny! – Jen kvalitní zábava! nebo placka s nápisem Nejsem placka – chodím do divadla (VČD). Předměty s potiskem pancéřové pěsti (Pancerfaust) k inscenaci PanzerFaust (Kabaret Caligula) nutí k zamyšlení a účel je opět splněn – pozornost zacílená správným směrem k výbušné produkci souboru.
Součástí některých zásilek merchandisingu jsou dokumenty na DVD. Ty vyčleňujeme do sbírek zvukových a audiovizuálních záznamů, na speciální uložiště pak budou kopírovány dokumenty posílané v elektronické podobě, zejména programy a výtvarné plakáty.
Všem, kteří s námi navázali kontakt, velice děkujeme za pozornost a čas věnovaný nám, muzejním divadelníkům, a těšíme se na pokračování takto navázané spolupráce. Odměnou nezištných dárců budiž vědomí, že vše, co Národní muzeum přijalo do svých sbírek nebo doprovodné dokumentace, bude sloužit současné i budoucí badatelské veřejnosti, výstavnictví a bude dobře uchováno. Předměty získané na základě sběrové akce Merchandising se stanou součástí dokumentace současného českého a moravského divadla.
Naši výzvu budeme v následujících měsících posílat dalším adresátům do jejich emailových i poštovních schránek. Akce Merchandising českých a moravských divadel trvá. Ozvěte se!
Komentáře k článku: Novinky z Národního muzea (No. 8)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)