Novinky z Národního muzea (No. 9)
Divadelní oddělení Národního muzea vybírá pro čtenáře Divadelních novin opět jednu aktualitu. Tentokrát bychom rádi všechny pozvali na nejnovější výstavu Maska. Proč nosíme masky?, kterou jsme uspořádali v Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích. Otevřena byla loni v listopadu, probíhat ovšem bude ještě po celou dobu letošního masopustu. Jejím tématem jsou masky a maskování.
Kurátoři Divadelního oddělení Veronika Musilová Kyrianová a Vojtěch Poláček ve spolupráci s výtvarnicí a teoretičkou umění Kateřinou Ebelovou připravili výstavu, která je svým způsobem odpovědí na otázku, proč masky nosíme a co všechno jako masku v současnosti vnímáme. Masky jsou představeny v šíři svých různých typů od masek rituálních, karnevalových či masopustních a divadelních, přes masky ochranné a sportovní po masky pojaté jako umělecká díla. Výstava se zabývá i výrazem lidské tváře, psychologickou a sociální maskou nebo i trvalými tělesnými proměnami v podobě tetování, piercingu, skarifikace atd.
Masek přímo spjatých s kontextem divadla na výstavě návštěvník potká pouze několik (masky Petra Nikla, maska Chronošlapa od souboru Kabaret Caligula, terakotový model masky z řecké komedie, maska Hanumana pro divadelní výstupy na Bali ad.), divadlo však při prvním pohledu na vitrínovou stěnu s více jak čtyřiceti exponáty lze tušit i za maskami jiného druhu. Způsob jejich vystavení – masky různé funkce i vzhledu vedle sebe v překvapivých kombinacích – jednoznačné členění relativizuje a rozšiřuje pole pro fantazii. Nechává návštěvníkovi prostor, aby přemítal nad tím, k čemu se která maska vlastně používá. U exponátů záměrně chybí popis, který je formou krátkého příběhu doslova skryt až za každou jednotlivou maskou. K pomocným kategoriím (jako rituál, ochrana či sociální role) jsou masky přiřazeny na základě piktogramů a vzácně se u některé masky vyskytuje pouze jediný. Divadelní aspekt změny identity, částečné či úplné anonymity a propůjčení nové role, se kterou se nositel masky může různou měrou ztotožnit, je navíc všem maskám společný. Význam masky i identitu maskovaného dotvářejí vždy také všichni účastníci maskované události, tedy i diváci tím, jak na masky reagují.
Výstava tak vybízí k zapojení do hry, vlastní aktivitě a pochopení principu proměny – hráčů skrze masky a masek skrze hráče. Interaktivní charakter výstavy podporují i zrcadlové stěny, kde je návštěvník konfrontován se svou mimikou, a několik vitrín se zvukovými nahrávkami, které upozorňují na časté a neodmyslitelné spojení masek s rytmem, hudbou a pohybem. Příklady maskovaných událostí zastupují prezentace fotografií z rituálů celého světa a v historickém průřezu i z českého masopustu. Maska jako součást popkultury se objevuje na videoukázkách ze známých filmů a na videoklipech hudebních skupin vystupujících v maskách.
Všichni přátelé interkontextuálních výstav a přesahů divadla do dalších oblastí kultury a společenského života se tedy mohou vydat na návštěvu muzea v renesanční budově na prachatickém náměstí. Návštěva se dá spojit i s výletem do okolí, ke kterému je v Šumavském podhůří mnoho příležitostí.
Výstava Maska. Proč nosíme masky?
autoři: Kateřina Ebelová, Veronika Musilová Kyrianová, Vojtěch Poláček
doba trvání: 19. 11. 2015 – 14. 2. 2016
místo konání: Muzeum české loutky a cirkusu v Prachaticích, Velké náměstí 43, 383 01 Prachatice
///
Více informací naleznete na www.nm.cz
///
Předchozí díly Novinek z NM na i-DN:
Novinky z Národního muzea (No. 1)
Novinky z Národního muzea (No. 2)
Novinky z Národního muzea (No. 3)
Novinky z Národního muzea (No. 4)
Novinky z Národního muzea (No. 5)
Novinky z Národního muzea (No. 6)
Novinky z Národního muzea (No. 7)
Novinky z Národního muzea (No. 8)
Komentáře k článku: Novinky z Národního muzea (No. 9)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)