Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Nový kožich pro novou hru

    Každoročně, už celých devět let, objíždí komise dramaturgů a kritiků, jejíž jsem poprvé byla součástí (abecedně řazeno: Jan Kerbr, David Košťák, Jitka Pavlišová, Jana Slouková, Jana Soprová, Jitka Šotkovská, Tomáš Suchánek a Alena Zemančíková), česká a moravská divadla, aby udělila Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci původní hry (podle pravidel ankety nesmí být starší deseti let, a nesmí to být dramatizace). Patronem ceny se stal proslulý britský dramatik, který v jednom případě předal cenu osobně – totiž výtvarně pojatý kožich, který každý rok navrhuje jiný výtvarník. To už může být pro divadla dobrou motivací, proč riskovat zařazení současných titulů do repertoáru. Jistě není náhodou, že v nominacích každoročně figurují stejná jména režisérů, kteří se na současnou dramatiku orientují. I při pravidelném sledování divadelní nabídky můžeme mít dojem, že se čeští a moravští dramaturgové soustředí spíše na klasický repertoár, nebo na adaptace literárních děl, a že původní české i zahraniční hry trvale opomíjejí. Jenže zdání klame. Komise vloni zhlédla osobně nebo ze záznamu na osmdesát (!) inscenací nových původních her. Ten vykřičník je radostný, protože osmdesát původních novinek v našich divadlech vůbec není špatná bilance. Několikakolové hodnocení vyvrcholilo dvěma návrhy každého člena komise a následným bodováním – definitivní vítěz letošního ročníku bude oznámen 17. dubna ve VILE Štvanice.

    Do finále se tentokrát prosadily pražské inscenace. A jedna mimopražská: českobudějovická česká premiéra hry kanadské autorky Nicole Moellerové Téměř dokonalá láska, variace na příběh unesené Nataschi Kampuschové, konfrontující dva druhy manipulace: ze strany únosce, a pak novináře, který hlavní hrdinku Chloe zpovídá po jejím návratu. Jak podotýká Jan Kerbr: Hercům se v režii tandemu Kristýna Kosová a Adam Svozil daří rozkrývat komplikované a nejednoznačné psychické dispozice svých hrdinů. Další nominovanou je inscenace hry Petra Zelenky Elegance molekuly v režii autora v Dejvickém divadle, která slovy Tomáše Suchánka originálním způsobem vypráví o pomíjené postavě české vědy, o životě geniálního českého chemika Antonína Holého, jehož objevy pomohly k léčbě AIDS i hepatitidy typu B. Sama jsem doporučila původní novinku Martiny Kinské a Radka Schovánka Agent tzv. společenský, kterou uvedlo nově vzniklé sdružení Testis ve Studiu Švandova divadla. Překvapivý komorní příběh vyvolává mrazení čtyřmi různými pohledy na socialistickou minulost, v níž nelze jednoznačně určit hranici dobra a zla, ani poukázat na jednoho hlavního viníka. Je tu velmi neokázale a přitom silně znázorněn generační konflikt, fatální střet minulosti se současností, nemožnost určit hranici dobra a zla a dopátrat se pravdy, kdo vlastně nese největší díl viny. Společně s citlivou interpretací textu, soustředěné čistě na psychologicky silné výkony čtveřice herců, je to titul, který dokáže oslovit všechny generace diváků.

    Amerikánku, příběh dívky z dětského domova, který zpracovala Evita Naušová a David Jařab a na Jatách78 uvedl režisér Viktor Tauš, charakterizuje Alena Zemančíková: Dílo je působivým připomenutím lidí, na které se od počátku jejich života zapomíná, jimž se jen kladou požadavky a při jejich nesplnění udílejí tresty, připomenutím „uražených a ponížených“, kteří to v případě Amerikánky nevzdávají. Do nominace prošel i titul uvedený v režii Štěpána Pácla v amatérském divadle Radar, totiž Zlatý drak Ronalda Schimmelpfenniga, odehrávající se v čínském bistru v Německu. Podle Jany Sloukové je to inscenace, která oplývá režijní hravostí, která však neodlákává pozornost od matematicky vystavěného textu.

    Současné hry – jak jinak – vzbuzují u diváků i kritiky výrazné reakce. Tak jako třeba možný kandidát příštího ročníku ankety, hra Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách, nabídnutá divadlem Letí v rámci programu Fabulamundi. Její rumunsko-francouzská autorka Alexandra Badeaová přijede do Čech předat letošní Cenu Marka Ravenhilla, kožich podle návrhu výtvarníka Petra Vítka.


    Komentáře k článku: Nový kožich pro novou hru

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,