Divadelní noviny Aktuální vydání 20/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

20/2024

ročník 33
26. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    O šéfech činohry a baletu ND rozhodnuto!

    Ředitel Národního divadla doc. Jan Burian se dnes, v sobotu 20. prosince 2014, rozhodl na základě uzavřených výběrových řízení jmenovat nové umělecké vedení. Soubor baletu povede Filip Barankiewicz, činohru bude řídit Daniel Špinar.

    Hynaisova opona a pohled do orchestřiště ND Praha. FOTO archiv

    Hynaisova opona a pohled do orchestřiště ND Praha. FOTO archiv

    Těší mne, že o pozici uměleckých šéfů měly zájem výrazné osobnosti českého i světového divadla, komentuje výběrové řízení Jan Burian. V průběhu několika měsíců jsem s odborníky konzultoval jména potenciálních kandidátů, které jsem pro výběrové řízení oslovil. S každým jsem se opakovaně sešel a poskytl informace nezbytné pro vypracování koncepce. Uchazeči své projekty následně představili konkurzním komisím, popisuje průběh půlročního konkurzu.

    ///

    Činohru povede Daniel Špinar

    Daniel Špinar. FOTO JAN TŘEŠTÍK

    Daniel Špinar. FOTO JAN TŘEŠTÍK

    Po celodenním jednání doporučila řediteli odborná komise Daniela ŠpinaraVšichni kandidáti nám osobně představili a upřesnili své koncepce. Po podrobné rozpravě a zvážení všech aspektů doporučujeme výraznou většinou hlasů jako nejvhodnějšího kandidáta Daniela Špinara,  říká předseda komise a Garanční rady ND, rektor AMU doc. Jan Hančil. Jednání bylo poměrně náročné, protože všechny prezentované koncepce byly velmi dobře zpracované. Jak umělecky tak osobnostně šlo o kvalitní kandidáty. Proto byla nezbytná podrobná rozprava. Vítězný kandidát byl zvolen přesvědčivou většinou hlasů komise, dodává Hančil.

    O post uměleckého ředitele Činohry se dále ucházeli: David Drábek, umělecký šéf Klicperova divadla v Hradci Králové, a umělecký šéf Komorní scény Aréna Ostrava Ivan Krejčí.

    Činoherní komise byla složená ze členů Garanční rady Národního divadla (senátor Parlamentu České republiky Jiří Šesták, ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková, dramatik Milan Uhde, rektor AMU Jan Hančil), doplnili ji režiséři Miroslav Krobot a Hana Burešová, umělecká šéfka Divadla v Dlouhé. Jako zástupkyně uměleckého souboru byla svými kolegy do komise zvolena herečka Eva Salzmannová.

    Umělecký ředitel Činohry nastoupí do úvazku 1. ledna 2015 a jeho pětileté funkční období začne od sezony 2015/2016.

    Gratuluji Danovi Špinarovi. Přeju hodně energie, nápadů a štěstí v realizaci koncepce, vzkazuje vítězi stávající umělecký šéf činoherního souboru Michal Dočekal. Poraženým vzdávám čest, protože není lehké se do takového soupeření vůbec vydat a odhodlat se k němu, dodává. Michal Dočekal bude od nové divadelní sezony odpovídat za provoz Stavovského divadla a Nové scény.

    Portrét Daniela Špinara v době jeho studií DAMU. FOTO archiv DAMU

    Portrét Daniela Špinara v době jeho studií DAMU. FOTO archiv DAMU

    DANIEL ŠPINAR vystudoval nejprve herectví činoherního divadla na DAMU (1998-2004), kde absolvoval rolí Tima ve hře Marka Ravenhilla Polaroidy, za níž obdržel cenu Reflexu za nejlepší herecký výkon na studentském festivalu Zlomvaz. Poté pokračoval studiem režie činoherního divadla na téže škole (2003-2008), jež zakončil inscenací vlastní dramatizace Dostojevského Bratrů Karamazových v Divadle Disk.
    Během studií se zúčastnil několika zahraničních hereckých a režijních workshopů, např. Letní kurs Leacockovy herecké metody ve Španělsku (2003) či Intenzivního kursu studia a inscenování antického dramatu v Epidauru (2005).
    Hned po absolutoriu se stal na dvě sezóny kmenovým režisérem Divadla na Vinohradech, kde zinscenoval Vojcka Georga Büchnera (2009), za nějž obdržel cenu Alfréda Radoka a Cenu Josefa Balvína, a Schillerovu Marii Stuartovnu (2010).
    Od té doby spolupracoval s mnoha pražskými i mimopražskými divadly jako režisér na volné noze, a vytvořil zde na tři desítky titulů, např. pro Švandovo divadlo na Smíchově (Heda Gablerová, Hamlet), Divadlo Reduta Brno (Valmont, Anna Karenina, Kabaret Kafka – Cena Josefa Balvína), Divadlo F. X. Šaldy Liberec (Figarova svatba, Lakomec), Divadlo Petra Bezruče Ostrava (Britney goes to heaven, Táňa-Táňa, Můj romantický příběh), A studio Praha (Kauza Salome, Kauza Médeia, Kauza Maryša, Dresscode: Amis a Amil, Zakázané uvolnění), Klicperovo divadlo v Hradci Králové (Zimní pohádka, Maškaráda, Morgiana, Žebrácká opera), Městské divadlo Kladno (Portugálie, Racek, Miláček, Marie Antoinetta) a další.
    V Národním divadle se podílel se na projektu Bouda Bondy s inscenací Návštěva expertů (2007), dále zde režíroval Anglickou milenku Marguarete Durasové (2007, Divadlo Kolowrat), Být či nebýt Nicka Whitbyho (2010, Stavovské divadlo) či  Ze života hmyzu (2014, Národní divadlo). Ve čtvrtek měla v jeho režii premiéru inscenace Othello, benátský mouřenín ve Stavovském divadle.
    Od sezony 2014/2015 je v Národním divadle ve stálém angažmá jako kmenový režisér.
    Ocenění:
    2014 – Cena Marka Ravenhilla za nejlepší inscenaci současného textu (Můj romantický příběh, Divadlo Petra Bezruče Ostrava)
    2013 – Cena Josefa Balvína v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Kabaret Kafka, Divadlo Na zábradlí, Praha)
    2012 – Cena Diva v kategorii Inscenace roku (Anna Karenina, Reduta, Národní divadlo Brno)
    2011 – Cena DIVA v kategorii Inscenace roku (Valmont, Reduta, Národní divadlo Brno)
    2010 – Cena Alfréda Radoka v kategorii Počin roku (inscenace Vojcek, Divadlo na Vinohradech)
    2009 – Cena Josefa Balvína v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka (Vojcek, Divadlo na Vinohradech)
    2006 – Divácká cena festivalu Zlomvaz (Homo ’06, DAMU)
    2003 – Cena časopisu REFLEX na festivalu Zlomvaz za herecký výkon (role: Tim, Mark Ravenhill: Polaroidy)

    ///

    Umělecký šéfem baletu se stane Filip Barankiewicz

    Filip Barankiewicz. FOTO archiv

    Filip Barankiewicz. FOTO archiv

    O vedení souboru baletu se dále ucházeli: choreograf Jiří Bubeníček, první sólista drážďanského baletu Semperoper a bývalá primabalerína Daria Klimentová z Anglického národního baletu, pedagožka Royal Opera House.

    Komise začátkem prosince navrhla řediteli Burianovi dva ze tří kandidátů. Vydali jsme doporučení, aby ředitel Národního divadla podstoupil druhé kolo rozhovorů o konkrétních podrobnostech spolupráce s Jiřím Bubeníčkem a Filipem Barankiewiczem, řekl po zasedání komise v úterý 2. prosince 2014 Jan Hančil.

    Baletní komise zasedla v úterý 2. prosince 2014. Složena byla ze členů Garanční rady Národního divadla (senátor Parlamentu České republiky Jiří Šesták, ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková, dramatik Milan Uhde, rektor AMU Jan Hančil) a respektovaných světových odborníků: Ivana Lišky (ředitel Bayerisches Staatsballett Munich), Teda Brandsena (ředitele Dutch National Ballet), Johannese Öhmana (ředitele Royal Swedish Ballet), Maria Radačovského (umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně) a Alexandra Katsapova (první sólista Baletu ND), který zastupoval umělecký soubor.

    S dvěma navrženými kandidáty jsme následně diskutovali o detailech jejich projektů. Oba jsou rovnocenní partneři, osobnosti evropského formátu. Nejraději bych je získal pro spolupráci oba, komentuje Jan Burian. Rozhodl jsem se dát přednost Filipovi Barankiewiczovi. Je pro mne mimo jiné zárukou pro další kontinuální spolupráci souboru s Petrem Zuskou jako choreografem. Jsem si jist, že přizve ke spolupráci i Jiřího Bubeníčka, dodává.

    Nový umělecký ředitel Baletu ND plně převezme prestižní soubor v sezoně 2017/2018, po 15-letém šéfování Petra Zusky: Filipa znám mnoho let. Velmi si ho vážím po profesní i lidské stránce. Soubor navíc poměrně dobře zná. Léta u nás hostoval jako brilantní interpret, v poslední době jako výborný pedagog. Jsem přesvědčen o tom, že bude skvělým  šéfem…

    Filip Barankiewicz v titulní roli Oněgina jako první sólista Stuttgart Ballett (2008). FOTO archiv

    Filip Barankiewicz v roli Oněgina jako první sólista Stuttgart Ballett (2008). FOTO archiv

    FILIP BARANKIEWICZ se narodil ve Varšavě. V roce 1986 začal studovat na Státní baletní škole ve svém rodném městě. Později se stal držitelem medaile Václava Nižinského, vítězem Národní baletní soutěže v Polsku a díky grantu Nurejevovy nadace získal stipendium na Akademii klasického tance Mariky Besobrasové v Monte Carlu. V roce 1996 nastupuje angažmá do Stuttgart Ballett, kde získává statut prvního sólisty (2000). Vytvořil řadu klasických rolí: Princ (Labutí jezero a Spící krasavice), Romeo a Benvolio (Romeo a Julie), Basil (Don Quijote), Lenskij (Oněgin), Gaston (Dáma s kaméliemi), Warwick a Gaveston (Edward II.), Albert a Svatební pár (Giselle), Petruchio a Hortensio (Zkrocení zlé ženy), Colas (La Fille Mal Gardée). Mimo jiné zazářil i v současných choreografiích vynikajících tvůrců (Robert North, Hans van Manen, Sir Keneth MacMillan, Daniela Kurz, John Cranko, Glen Tetley, George Balanchine, J. Ch. Maillot, John Neumeier, Uwe Scholz, Jiří Kylián, Jerome Robbins, James Sutherland, Christian Spuck aj.).

    Tomáš Staněk, Národní divadlo

    ///

    Více na i-DN:

    Ze tří dva

    Proč ano, proč ne šéfem činohry ND?

    Rozhodnutí je na mně

    Tři kandidáti na post uměleckého šéfa činohry ND

    Změna musí přijít

    Vytvořit z ND moderně řízenou instituci

    • Autor:
    • Publikováno: 20. prosince 2014

    Komentáře k článku: O šéfech činohry a baletu ND rozhodnuto!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,