Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

14/2024

ročník 33
3. 9. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny >

    O umělecké vedení HaDivadla se budou ucházet dva tvůrčí týmy

    V nejbližších týdnech proběhne uzavřené výběrové řízení na nové umělecké vedení brněnského HaDivadla – scény Centra experimentálního divadla – pro období 2025–2028. Nadcházející Sezona 50: Obzory (2024/25) tak bude posledním rokem působení současného uměleckého šéfa Ivana Buraje. Rozhodnutí o novém vedení divadla by mělo padnout začátkem září 2024.

    Současný tým HaDivadla. Foto: HaDivadlo

    Po téměř desetiletém působení na pozici uměleckého šéfa brněnské avantgardní scény HaDivadla bude režisér Ivan Buraj odcházet do pražského Divadla v Dlouhé. Se svým dlouholetým působištěm se tak rozloučí v rámci výroční Sezony 50: Obzory, během níž bude uvedena jeho poslední režie jako uměleckého šéfa. Burajův odchod byl souboru oznámen již v minulém kalendářním roce a o potřebě zvolit nové umělecké vedení a včas tak zajistit předávání divadla se v kolektivu diskutuje již delší dobu.

    Začátkem června nastoupil do funkce ředitele Centra experimentálního divadla (CED), pod něž HaDivadlo spadá, bývalý šéf produkce Divadla Na zábradlí Jan Búrik. V této pozici tak vystřídal Miroslava Oščatku, bývalého dramaturga Divadla Husa na provázku. Příprava výběru a oslovení uměleckých týmů byly pro Búrika jedním z prvních úkonů v nové funkci. Na základě debat o možných kandidátech se současným vedením HaDivadla se ředitel CED rozhodl o uspořádání uzavřeného výběrového řízení, v němž se bude volit mezi dvěma tvůrčími týmy.

    Anna Klimešová. Foto: Adam Joura

    Prvním z kandidujících je režisérka na volné noze Anna Klimešová, která ke spolupráci oslovila dramaturgy Petra Erbese a Borise Jedináka z Divadla Na zábradlí. Klimešová absolvovala Katedru alternativního a loutkového divadla na DAMU. Má za sebou řadu realizací jak na etablovaných kamenných scénách, tak i v nezávislém divadelním sektoru. Žánrová pestrost jejích divadelních výstupů se zrcadlí na škále od činoherních inscenací, přes pohybové či komunitní projekty po loutkové inscenace pro děti i dospělé. V rámci CED režírovala již v Huse na provázku (Pozdravuju a líbám vás všecki, 2023) a Terénu (Die Reise, 2022). Tvůrčí duo Jedináka a Erbese realizovalo v Huse na provázku inscenace Setkání spiklenců (2021) a Reality (2024).

    Petr Erbes (vlevo) a Boris Jedinák. Foto: archiv Divadla Na zábradlí

    Druhý tým tvoří trojice studujících Divadelní fakulty JAMU Jan Doležel, Justina Grecová a Jana Vaverková. Ti jsou spoluautory kolektivní bakalářské inscenace Mé jméno budiž Gantenbein (2023) nebo happeningu 1000 stop zmizelých (2023) a s HaDivadlem spolupracovali na Dni ukrajinské kultury Palianytsia (2022). Využívají autorské i interpretační inscenační principy s důrazem na dramaturgii prostoru a aktivnější pozici diváctva. Své výstupy staví na principu nehierarchické tvorby. Tento princip by chtěli nabídnout k uplatnění i při vedení divadelní instituce. Doležel navíc v HaDivadle dlouhodobě působí jako asistent režie, inspicient a divadelní lektor, jako asistentka režie s HaDivadlem spolupracovala také Vaverková.

    Justina Grecová. Foto: archiv

    Jan Doležel. Foto: archiv

    Jana Vaverková. Foto: archiv

    Jan Búrik přibližuje motivace pro oslovení těchto tvůrčích osobností: „Anna Klimešová je přední zástupkyní mladé generace, která se již etablovala na domácí divadelní scéně jako tvůrkyně s výrazným autorským vkladem a obrovským žánrovým rozptylem, který dokazuje její umělecké, ale i řemeslné kvality. Tvůrčí trio
    Jana Doležela, Justiny Grecové a Jany Vaverkové reprezentuje tu opravdu nejmladší generaci tvůrců. Budoucí absolventi JAMU se zabývají nehierarchickým přístupem k tvorbě a ve své koncepci budou chtít nabídnout tento styl práce i pro nastavení uměleckého směřování a provozu divadelní instituce. Při studování vypracovaných uměleckých koncepcí a pohovorech s týmy bude jistě zajímavé tyto rozdíly sledovat a následně z nich vybrat tu nejlepší variantu pro rozvoj této progresivní divadelní scény.

    Do 15. srpna 2024 by kandidátské týmy měly odevzdat vypracovanou Uměleckou koncepci rozvoje HaDivadla pro roky 2025–2028, která bude předložena pětičlenné komisi sestavené ředitelem CED Janem Búrikem. „Složení komise jsem dlouho a pečlivě zvažoval. Pro výběr nového uměleckého týmu pro HaDivadlo jsem se snažil vybrat osobnosti z českého divadelního a akademického světa, které jsou spojením odbornosti, profesionality, zkušeností a znalostí středoevropského, českého a brněnského divadelního kontextu. Zároveň jsem se snažil najít i členy, kteří jsou s prací obou týmů z praxe více seznámeni a budou tedy pro komisi dalším zdrojem informací pro její rozhodování,“ uvádí Búrik ke složení výběrové komise. (Jména členů naleznete níže, pozn. red.)

    Jan Búrik. Foto: CED

    Na základě žádosti kolektivu HaDivadla Jan Búrik navíc přislíbil zástupcům hereckého souboru možnost seznámit se s uměleckými koncepcemi a účastnit se pohovorů s tvůrčími týmy a následné diskuze jako poradní hlasy komise. Zaměstnanci HaDivadla si při volbě těchto poradních hlasů odhlasovali dlouholetou
    členku souboru Marii Ludvíkovou a herečku Saru Venclovskou.

    V HaDivadle se dlouhodobě zajímáme o pohyb směrem k demokratizaci a otevírání kulturních institucí. Živě diskutujeme myšlenku aplikace participativních prvků (sebe)vedení, ať už ve vztahu s diváctvem nebo i zaměstnanci. Proto vítáme alespoň možnost poradního hlasu členstva souboru ve výběrovém řízení na post uměleckého vedení divadla. Je to důležitý první krok na cestě partnerštějšího vztahu CED a divadel v něm sdružených, obzvlášť vzhledem k tomu, že doposud nebyly vyjasněny pravomoci ředitele CED ve vztahu k výběru vedení jednotlivých scén,“ doplňuje současný umělecký šéf Ivan Buraj.

    Rozhodnutí o novém uměleckém vedení HaDivadla proběhne 5. září 2024. S příchodem výroční Sezony 50: Obzory by tak mělo být jasné, kdo se ujme vedení souboru s dlouholetou tradicí a neopomenutelným místem na domácí scéně divadelní alternativy.

    Složení výběrové komise:

    MgA. Lenka Havlíková
    Ředitelka Divadla X10, předsedkyně Asociace nezávislých divadel, předsedkyně Rady CED,
    dramaturgyně a kulturní manažerka

    MgA. Petr Michálek
    Rektor JAMU, kulturní manažer, herec, bývalý ředitel Městského divadla Zlín

    doc. Mgr. Bohumil Nekolný
    Pedagog DAMU, odborník na kulturní politiku, dlouholetý konzultant Institutu umění –⁠
    Divadelní ústav

    doc. Mgr. Petr Štědroň Ph.D.
    Ředitel Divadla Na zábradlí, ředitel Pražského divadelního festivalu německého jazyka, člen
    rady CED, dramaturg, pedagog, překladatel

    MgA. Jan Búrik
    Ředitel Centra experimentálního divadla

    + 2 poradní hlasy: Marie Ludvíková a Sara Venclovská (zástupkyně hereckého souboru HaDivadla)

    • Autor:
    • Publikováno: 11. července 2024

    Komentáře k článku: O umělecké vedení HaDivadla se budou ucházet dva tvůrčí týmy

    1. Vladimír Hulec

      Vladimír Hulec

      Nepřísluší se
      mluvit do interního výběru. Obě oslovené skupiny tvůrců/tvůrkyň se jeví kvalitní a ambiciózní, byť u studujících bych byl opatrný. Zajetý motor by myslím neměl být předmětem nevyprofilovanosti a experimentů. HaDivadlo není trenažér. Spíše jsem mezi oslovenými čekal Vladimíra Morávka, Kamilu Polívkovou či Miroslava Bambuška. A možná i Davida Šiktance či Petra Haška, kteří právě odcházejí odjinud a zanechali za sebou kvalitní divadelní stopu.
      A trochu mě překvapuje výběrová komise, v níž podle mne chybí osobnosti, které podoby HaDivadla od téměř prvopočátků formovaly a jeho vedení a směry spoluurčovaly. Mám na mysli Arnošta Goldflama, Miloše Černouška, Břetislava Rychlíka, J. A. Pitínského a Petra Oslzlého. A – pokud z mimo Brna – tak bych vedle Lenky Havlíkové, jež své kvality a přehled o současném fungování nezávislého, experimentujícího a angažovaného divadla dlouhodobě prokazuje a je navíc předsedkyní Rady CEDu, spíše než Nekolného, o jehož současných názorech na HaDivadlo, tuto společnost a divadlo jako takové toho moc známo není (není v tom nic osobního), upřednostnil Karla Krále či redaktory/redaktorky a autory/autorky z okruhu Divadelních novin či SaDu, kteří/které HaDivadlo a jemu podobná divadla sledují, píšou o nich a mají přehled i o mezinárodním kontextu.

      12.07.2024 (14.53), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,