Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy Kontext

    Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 10)

    Hudební skladatel, klavírista, všestranný hudebník a producent hudebního divadla se narodil v Hranicích 25. 4. 1951. V souvislosti s jeho životním jubileem byl 29. června uspořádán slavnostní koncert na Hudební scéně Městského divadla Brno.

    Zdenek Merta s MdB dlouhodobě úspěšně spolupracuje. Možno říct, že v oblasti divadelního umění je nejčastější a nejrozmanitější jeho tvorbou právě ta pro Městské divadlo Brno. Připomenu zde pouze tuto část z jeho dráhy a rozsáhlé tvorby hudebníka a skladatele.

    Společně s libretistou, režisérem a ředitelem MdB Stanislavem Mošou napsal několik původních muzikálů. Spolupráce začala koncem osmdesátých let v pražském Národním divadle, kdy byl Merta přizván k přípravě inscenace Ptákoviny (1989) režírované S. Mošou. Dalším projektem bylo uvedení původní muzikálové féerie na motivy Williama Shakespeara Sny svatojánských nocí (1991). Po sedm let v letních měsících byly hrány i u Křižíkovy fontány na pražském výstavišti. Velkou výzvou byl Bastard (1993) – muzikál na faustovské téma, který byl po tři letní sezóny uváděn v Národním divadle v Praze. Následovaly další tituly: Babylon (1998) či Svět plný andělů (2000), tři letní sezóny uváděný také v Divadle na Vinohradech. Zájem o dětský svět přinesl realizaci Zahrady divů (2004). V roce 2010 si autorská dvojice zopakovala spolupráci z pražského ND uvedením satirického muzikálu Ptákoviny podle Aristofana. Dosud poslední autorskou spoluprací je hudební trilogie Osudová komedie, tvořená muzikály Peklo (2008), Očistec (2013) a Ráj (2020).

    Za partitury muzikálů Babylon a Svět plný andělů byl Z. Merta nominován na Cenu Alfréda Radoka. V MdB byl uveden i šansonový muzikál Nahá múza (2010), který napsal společně se svou manželkou Zorou Jandovou, či opereta Ferdinand,kd´Este? (2006), na které spolupracoval s Karlem Šípem. (První uvedení v roce 2004, v Divadle J. K. Tyla v Plzni.) Mertova hudba zní i v některých činohrách MdB. V roce 2005 představila Státní opera v Praze Mertovu a Mošovu operu La Roulette.

    Od sezóny 2017/2018 je oblíbenou součástí Mertovy spolupráce s Městským divadlem Brno, hudební seriál Zdenek Merta u klavíru. Vystupuje tu nejen jako muzikant, ale i moderátor, zve si zajímavé hosty, výrazná jména hudební scény. Jedinečnou událostí byly Velikonoční koncert (2017), Mertova projektu Via Lucis pro soprán, tenor, smíšený sbor a orchestr na latinské religiózní texty a Jarní koncert MdB (2018), kdy vůbec ponejprv zazněla Moraviana, skladba Z. Merty pro klavír a orchestr.

    Koncert v režii Petra Gazdíka nabídl dobře vyváženou, současně působivou kompozici. Složen byl převážně z crossoverových skladeb a vybraných muzikálových čísel autora i náhledy do pořadu Zdenek Merta u klavíru. Výběr jistě nebyl snadný, jako vždy, když k nabídce zajímavého je až příliš, eliminovat a vyřazovat bývá obtížné.  Vznikl však kompaktní, vlastně neopakovatelný celek „ku příležitosti“.

    Diváci odcházeli spokojeni, jak potvrdil ohlas i aplaus ve stoje, který „donutil“ Zoru Jandovou, manželku, současně spolupracovnici a interpretku řady jubilantových písní, k „repríze“, té na koncertu závěrečné. Brněnští diváci zpěvačku znají z účinkování na prknech MdB. Strhující výkon, plný dynamiky ocenili, stejně jako citlivé podání šansonu. Do varu a rytmu dokázala vtáhnout publikum Kristýna Daňhelová, opomenout však nelze další sólisty. Výborný byl Lukáš Janota, stejně tak stylem a temperamentem spíš protipólný Dušan Vitázek. Opomenout nelze oslovující uchopením a přednesem písňových textů Stanislava Slováka, či Ladislav Koláře. – A velmi příhodným připomenutím začátků spolupráce Z. Merty se S. Mošou a MdB, byl vstup aktérů z dávného představení, evokující, jak celý příběh začínal.

    Zdeněk Merta seděl nejen za klavírem a doprovázel, ale i vtipně zavzpomínal a glosoval. Z jeho hostů se dostavil, zaujal, vzbudil obdiv i nabudil úsměv, zpěvák a herec Ondřej Ruml. Zvuk a tóny houslí Jiřího Vodičky nejednoho z posluchačů možná provázely stopou v paměti ještě cestou domů. Za klavír usedl skvělý Martin Kasík. Na koncertu, kdy byla ponejprv uvedena Mertova Moraviana, variace pro klavír a orchestr, jsem nebyl, uvedená část imponovala a náležela k vrcholům večera.  Uznání náleží orchestru MdB pod taktovkou Dana Kalouska, z hudebníků jmenovitě i Ondřeji Jurčekovi (sólo trubka).

    Gratulantem na scéně byl ten nejpovolanější: Stanislav Moša. Z těch nejbližších vedle manželky Zory, dcera Esther písní podanou jemným, lyrickým hlasem. (Brněnští diváci ji již znají jako Julii v nesmrtelném příběhu mladé lásky z pera W. Shakespeara.) K celkovému vyznění koncertu přispěla „company“ z MdB a Ars Brunensis Chorus.

    Koncert byl nahráván Českou televizí, těšit se možno uvedení na ČT art. Dodejme, že něco málo, z toho, co přinesl koncert, může být „ochutnávkou“ na autorské klavírní album Zdenka Merty. Vyjde v září v Supraphonu, obsahuje instrumentální i pěvecká dueta se zajímavými hosty.


    Komentáře k článku: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 10)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,