Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 23)

    Po díle z rozsáhlé tvorby velmi úspěšného a plodného francouzského autora rozhlasových a divadelních her, filmového scénáristy a režiséra, předčasně zemřelého E. Assouse (1956–2020), poměrně často sáhnou české divadelní scény. V Brně např. je na repertoáru Divadla Bolka Polívky Horská dráha. V režii P. Halberstadta. Jako herecké partnerky Milana Kňažka alternují Eva Novotná a Jitka Ježková (premiéra 11. 1. 2019).


    Divadelní spolek Slavkov u Brna uvedl 18. září v premiéře obdobný námět téhož autora Manžele v nesnázích (Couple en danger), která je opět komorní tragikomedií vyhasínajícího manželského vztahu. Dalo by se říci, že je také současně výstižnou studií, docela typickou pro krizi párového soužití, s průběhem až klasickým. Jak dobře znají psychologové manželských a rodinných poraden. Assous byl nesporně velmi pozorným pozorovatelem tohoto okruhu mezilidských vztahů. Přesným postřehem a s vtipem je dokázal uvést na jeviště, vtisknout jim podobu pro divadelní scénu. Sám soudil, že jeho postavy nejsou nijak výjimečné, spíš průměrné, každý se v nich může poznat. Ženy a muži se v jeho pohledu natolik liší, že již proto soužití
    v páru dobře nefunguje.

    Jeho názor se nejspíš opírá také o vlastní zkušenost, můžeme ho brát třeba jako příliš skeptický, v poradnách se však často objevují právě takové páry „v nesnázích“, podobné Karine a Didierovi (Věra Stojarová a Radim Kachlíř). Ti dva, zřejmě středního věku, každopádně dlouhý čas spolu žijící, se ocitají v okamžiku, kdy dlouho skrývané pocity – či dávané najevo jen v náznacích – vystoupí na povrch. Zda mají děti nevíme, každopádně nijak do děje nevstupují. To příběh zhutňuje. Karine tráví večery u televizoru, Didier ji pobízí do ložnice, je čas „jít spát“. Tentokrát
    ji však film zvlášť zaujal. Není divu. Madisonské mosty, slavný film Clinta Eastwooda, vzbuzuje emoce. V nitru partnerky se něco, dosud neupřesněného a nevysloveného, nakupilo, a nyní již ví.

    Zdánlivě, z ničeho nic, vše vyvře na povrch, jako výbuch dlouho tiché, nečinné sopky. Signál ke vznětu dal krátký, o to silnější milostný příběh v podání hvězdné herecké dvojice, v němž partnerkou režiséra a současně herce, byla Meryl Streepová. Po takové lásce, s manželem do ložnice, navíc po takovém způsobu vyzvání? Didier, je v manželství, jak je vnímá on, docela spokojen. Nyní je udiven nečekanou reakcí partnerky, postupně šokován, stejně jako děti hrdinky filmu. To, když se ze zápisků po jejím úmrtí dozvěděly o matčině velké lásce, které podlehla za týdenní nepřítomnosti manžela, jejich otce.

    Věra Stojarová a Radim Kachlíř. Foto: Marta Šujanová

    Karine s nadšením vypravuje o filmu, který partnera nezajímá, svěřuje se, jak moc jí chybí velký cit, o únavě každodenností, jak čas běží a ráda by něco velkého ještě prožila… Otevírá se až „klasický“ problém „únavy“ vztahu, kdy muž je v podstatě spokojen, zatímco partnerka strádá, ať již skutečným či domnělým nedostatkem lásky ze strany svého protějšku. Čas uplývá mezi prsty, a bude tak stále stejně pokračovat, pokud se něco zásadního nezmění. Partner první náznaky
    nespokojenosti opožděně dešifruje, pak začíná chápat, hájí se, nedorozumění je však stále větší, trhliny ve vztahu se prohlubují. Vše graduje, až si každý stojí jen za svým, začíná žít po svém, žádnému to však viditelnou spokojenost nepřináší. Oba partneři navazují nové vztahy, častěji si je snad pouze vymýšlejí, ať tak, či tak, nového, lepšího životního druha, žádný z nich nenachází.

    Manželská etuda je před závěrem nachází oba v obdobné rezignaci či apatii. Oba, stejně v zásadě
    s povděkem dojdou k rozhodnutí dát si společnou večeři, v dosud společném bytě. Hra je završena otevřeným koncem, divák může sám rozvažovat, jak může příběh končit. Vyvrcholí jistým happy endem, dojde k střízlivému přehodnocení dosavadních životních preferencí a hodnot, obnovení vztahu? Nebo jen k posílení rezignace či krátké pauze, po níž bude následovat další „kolo“ souboje s druhou stranou i sama se sebou, kdy trhlinu ve vztahu již žádná moc nepřekročí?

    Věra Stojarová a Radim Kachlíř. Foto: Marta Šujanová

    Režisér Stanislav Olbricht obsadil do rolí ne snadné komorní hry kladoucí nemalé herecké nároky, Věru Stojarovou a Radima Kachlíře. Volba představitelů byla velmi dobrá, oba náročné party „konverzačního“ kusu zvládli, odvedli dobré výkony, zvlášť perfektně sedla role představiteli mužské postavy. Trochu mu snad nahrála role víc střižená „na tělo“, současně podložená jasněji motivačně. (Ostatně, autorem byl muž.) Postava Didiera mohla také budit víc diváckého pochopení, snad i sympatie, neboť víc usiloval o udržení vztahu, nebyl tím, kdo by jej – při povrchním pohledu na problém, rozbíjel. Karine pro své náhlé rozhodnutí, mohla být vnímána
    jako málo vyrovnaná, nezralá. Zde autor, jak již bylo naznačeno nevpustil do problému děti, které v životě podobným, poměrně častým příběhům, dodávají na závažnosti i dramatičnosti. Hrálo se bez přestávky, pouze ve dvojici, oba aktéři své role pod citlivým režijním vedením úspěšně zvládli. Jednoduchou realistickou scénu obývacího pokoje scénu oživilo několik krátkých střihů z filmu Madisonské mosty.

    Potvrdilo se, že neprofesionální scéna umí zaujmout i hrami, které ani na vyhlášených scénách nejsou přímo „trháky“ pro publikum. Příznivá odezva diváků na představení Manželé v nesnázích v podání Divadelního spolku Slavkov u Brna, dala znát, že inscenace zaujala, často zazníval spontánní smích, upřímný a silný byl závěrečný potlesk. Sám Erik Assous měl nejblíže ke komedii a takto svá dramatická díla zpravidla označoval.


    Komentáře k článku: Občasník Jaroslava Štěpaníka (No. 23)

    1. Iveta Saláková

      Avatar

      Dobrý den,
      také jsem byla na tomto představení a musím potvrdit slova autora článku. Velmi jsem se pobavila, a výkon obou herců byl skvělý.
      Doufám, že brzo uvidím další stejně vydařená představení tohoto hereckého spolku.

      28.10.2021 (11.37), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Katerina chladkova

      Avatar

      Dobry den.
      Predstaveni bylo naprosto skvele! Obdiv patri obema hercum, kteri udrzeli nasi pozornost po celou dobu, to mnozstvi textu…
      Gratulujeme celemu tymu k uspechu.

      31.10.2021 (19.00), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,