Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Očima Fantas-magiky (No. 5)
Když se řekne laterna magika, většina z nás si ji spojí s divadelní či divadelně-filmovou tvorbou. Nicméně význam této vizuální formy, způsobu práce a její prezentace se neprojevuje jen v divadle. I o tom se mohli diváci přesvědčit v rámci prvního ročníku multimediálního festivalu Laterna fest konaném minulý týden pod záštitou Národního divadla.
Mimo hlavního totiž skrýval tento festival i vedlejší program s názvem Galerie magika, kam mohli návštěvníci zavítat kdykoliv v průběhu festivalu. V provozní budově Nové scény (vchod z piazzety uprostřed náměstí Václava Havla) se nacházely čtyři drobné instalace pracující s virtuální realitou.
Dvě z nich vytvořila slovenská nezávislá vizuální umělkyně Mária Júdová, s níž se mohli účastníci festivalu setkat třetí den, kdy se účastnila diskuse Nové technologie v živém umění. Její dva prezentované projekty se jmenují Kykeon a Constellation of the Flesh, přičemž v obou z nich se věnovala propojení virtuální reality a tance, včetně rituálů.
Kykeon je dílo čistě zaměřené na rituály. Ve virtuální realitě tohoto díla měl účastník možnost spatřit zrod šamanů přes rituální tanec až po finální rozplynutí v mezihvězdném prostoru. Účastník je v tomto případě jen tichým pozorovatelem. Postavy šamanů kolem i skrz pozorovatele zcela nezaujatě procházejí. Mají necelistvá těla a místo hlav mají zvířecí lebky, což lze chápat jako odkaz k pradávným časům, jež jsou technologiemi dvacátého prvního století vytahovány na světlo světa. Po rituálu, který se konal „kousek opodál“ a k němuž pozorovatel bohužel nemůže dojít, se postavy postupně začly rozplývat a mizet v čemsi, co vypadalo jako hvězdná obloha. Ve stejné tichosti, v jaké se vše odehrává (když pomineme tichou, nevtíravou, rytmickou hudbu), se vše pozvolna rozplynulo a diváci tak zřejmě měli dojít uvědomění si, že tato – zhlédnutá, prožitá – virtuální realita slouží autorce jako forma k oživení zasutých vzpomínek na dávnou minulost.
Podobným způsobem je vedena i Constellation of the flesh, ačkoliv zde je základem skutečná událost z jednoho vzácného setkání šamanů, které se odehrálo na konci léta roku 2019. V tomto projektu se Júdová pokouší zachytit „magické nadpřirozeno“, tajemno spojené s šamanskými rituály. Pozorovatel se stává součástí zvláštního světa tvořeného barevnými jiskrami, do něhož se promítají obrysy postav zachycující rituální pohyby. Stejně jako u předchozího projektu se i do tohoto díla promítá snaha tvůrkyně zachytit unikátnost a především těžko uchopitelnou nadpřirozenost okamžiku.
…
Kromě Márie Júdové se ve výstavním prostoru nacházely ještě další dvě instalace, které se pojily se zahajovací produkcí Acqua Alta francouzského dua Adrien M & Claire B. Pokud účastníci neměli možnost představení na Nové scéně spatřit, byla tato expozice téměř plnohodnotnou náhražkou.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2022/06/Acqua-Alta-Crossing-the-mirror_1-460x294.png)
Na dřevěném stolku bylo vystaveno několik otevřených knih, na jejichž stránkách se vždy vyjímala jedna z papíru vytvarovaná trojrozměrná scénografie. Foto LM
Na dřevěném stolku bylo vystaveno několik otevřených knih, na jejichž stránkách se vždy vyjímala jedna z papíru vytvarovaná trojrozměrná scénografie. Každá z knih zachycovala určitý moment příběhu – od počáteční hádky dvojice přes zmizení ženy ve vodní hlubině až po závěrečné shledání. Unikátnost instalace tkvěla v tom, že ji bylo možné rozpohybovat.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2022/06/Acua_AdrienMClaireB-virtual-460x307.jpg)
Po namíření spodní části tabletu na danou knihu se vždy objevily dvě drobné, černé postavičky, které rozehrávaly svůj příběh. Foto LM
K tomu byl účastníkům poskytnut tablet se sluchátky a po namíření spodní části tabletu na danou knihu se vždy objevily dvě drobné, černé postavičky, které rozehrávaly svůj příběh. Každý výstup působil velmi poeticky, jelikož černobílé postavičky ladnými pohyby tančily v prostoru, zatímco je doprovázel decentní klavírní podklad. Půvab instalace spočíval v její intimnosti – příběh je hrán či opakován pouze pro pozorovatele tak dlouho, dokud se sám nerozhodne tento svět opustit a přejít k další stránce prentované knihy/příběhu.
![](https://www.divadelni-noviny.cz/wp-content/uploads/2022/06/8528311acd8c2940244586a0cdaefc01_original.gif)
Acqua Alta. Repro Acqua Alta (zde)
Druhou částí této instalace byl plně virtuální zážitek jedné ze scén z Acqua Alty. V tomto případě byly účastníkovi nasazeny brýle virtuální reality společně se sluchátky a příběh se odehrával kolem něj. Nejednalo se o interaktivní projekci, účastník byl i zde pouhým pozorovatelem. Oproti předchozí instalaci byl však součástí prostoru, kde se příběh odehrává, a tak bylo snazší cítit se jako součást příběhu. Virtuální projekce byla natolik technicky propracovaná, až místy vzbuzovala dojem, že postavy mohou kdykoli na naši/divákovu přítomnost reagovat.
Kromě těchto instalací přijela francouzská skupina Adrien M & Claire B s expozicí Fauna. Ta se nacházela ve venkovních prostorách náměstí Václava Havla a Čapadla Hollar na pražské náplavce. K funkčnosti této výstavky byla ale potřeba mobilní aplikace s názvem Faune, díky které se jednotlivé obrazy rozpohybovávaly. V tomto případě se ovšem nejednalo o žádný koherentní příběh. Šlo o sérii fotografií, do nichž byli vsazeni kulatí či jinak tvarovaní černí tvorečci, kteří různorodě reagovali, pokud na ně byla namířena aplikace. Většina z nich se kromě rozpohybování dostala i mimo rám obrazu a proháněla se po prostoru kolem. Jednalo se o velmi hravou podívanou, která se stala dokaldem toho, jak jednoduše lze v dnešní době vstoupit a především kooperovat s virtuální realitou.
…
Mária Júdová, Praha – Kykeon. Návrh, realizace, umělecké vedení: Mária Júdová, choreograf: Taneli Törmä, zvukové efekty: Alexandra Timpau, podpora WFX: Florian Friedrich, hardwarová podpora: Marko Júda. Tanečníci: Staatstheater Mainz, Amber Pansters, Bojana Mitrovic, Finn Lakeberg, Milena Wiese, Zachary Chant. Prezentováno v rámci Laterna fest 21. – 26. 6. 2022 v provozní budově Nové scény Národního divadla v Praze.
Mária Júdová, Praha – The Constellation of the Flesh. Umělecké vedení: Choy Ka Fai, Mária Júdová, návrh a rešerše: Choy Ka Fai, návrh 3D vizualizace: Mária Júdová a Florian Friedrich, hudba a zvukový design: Tseng Yun-Fang, tanec a technologie motion capture: Yurika Yamamoto,Susanne Grau. Prezentováno v rámci Laterna festu 21. – 26. června 2022 v provozní budově Nové scény Národního divadla v Praze.
Adrien M & Claire B, Francie– Acqua Alta – Crossing the mirror / A tête-à- tête. Koncept a umělecká režie: Claire Bardainne, Adrien Mondot, kresba a kreslená animace: Claire Bardainne, počítačový design: Adrien Mondot, zvukový design: Olivier Mellano, počítačový vývoj: Rémi Engel, technika práce s papírem: Eric Singelin, technická režie: Alexis Bergeron. Choreografie a tančí: Dimitra Hatton, Satchie Noro. Prezentováno v rámci Laterna festu 21. – 26. června 2022 v provozní budově Nové scény Národního divadla v Praze.
Adrien M & Claire B, Francie– Fauna. Koncept a umělecké režie: Claire Bardainne, Adrien Mondot, Arnaud Jarsaillon, Loris Pernoux, počítačový design a vývoj: Adrien Mondot, Rémi Engel, zvukový design: Brest Brest Brest, technická režie: Alexis Bergeron. Prezentováno v rámci Laterna festu 21. – 26. června 2022 v provozní budově Nové scény Národního divadla v Praze.
Komentáře k článku: Očima Fantas-magiky (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)