Divadelní noviny > Burza Festivaly Zahraničí Zprávy
Od Burkiny Faso po Peru
Patnácté Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru nabídne v desíti programových sekcích přes 250 děl, od scénografických modelů, multisenzoriálních instalací, scénických artefaktů a kostýmů, interaktivních a site-adaptive performancí, až po divadelní architektonické realizace nebo prostorové koncepty. Všechna prezentovaná díla spojuje vědomá snaha o tvorbu aktivního zážitkového prostředí. Klíčová témata ovlivňující společnost na globální i lokální úrovni budou ve svých projektech v rámci PQ otevírat umělci z více než 100 zemí a regionů. Program PQ bude opět z velké části komponován z děl studentů a nejmladší generace tvůrců. Zároveň poskytne platformy pro kritickou reflexi současné tvorby.
8.-18. června, RARE
V průběhu jedenácti dní budou mít návštěvníci PQ možnost zažít na 150 výstavních projektů a instalací, 50 performancí převážně ve veřejném prostoru, živou výstavu 35 konceptů performačních prostorů, prolistovat šedesátku nejzajímavějších publikací o scénografii z posledních 5 let nebo se účastnit 40 odborných přednáškových bloků.
Tématem 15. ročníku je RARE ve smyslu vzácné, unikátní i syrové; ve středu pozornosti festivalu budou díla pramenící z nápadů, materiálů, uměleckých přístupů a řemeslných zpracování specifických pro prostředí, lokalitu a genia loci, ve kterých vznikají.
V Holešovické tržnici
Historicky nejvýznamnější programové části PQ – Výstava zemí a regionů (ECR) a Studentská výstava (SE) – se poprvé budou konat v prostorách Holešovické tržnice. Celkem nabídnou přes 100 instalací od tvůrčích týmů ze 65 zemí/regionů celého světa nominovaných kurátorem dané země/regionu. ECR se bude odehrávat ve vnitřních prostorách hal 11, 13 a 17, zatímco SE proběhne premiérově na otevřeném prostranství mezi halami 24 a 25.
Kromě tradičně vystavujících zemí a regionů Evropy, Asie nebo Severní i Jižní Ameriky se v rámci hlavních výstav objeví i země Blízkého východu (např. Turecko, Libanon nebo vůbec poprvé Spojené arabské emiráty) a Afriky (vedle Egypta a Jihoafrické republiky se po premiéře v roce 2019 bude prezentovat také Maroko). PQ po odmlce očekává výstavy oficiálních reprezentací Singapuru, Litvy a Řecka.
V prostorách Jatka78 bude po celou dobu festivalu probíhat přednáškový program PQ Talks, který se dotkne témat ekoscénografie a udržitelnosti v produkčním procesu, širším otázkám kostýmu na jevišti i mimo něj, využití technologií a nových tvůrčích postupů, pedagogiky, identity ve scénografii a řady dalších okruhů.
Pro nejmenší návštěvníky chystá Pražské Quadriennale program PQ Dětem, který pro festival připravuje kreativní platforma Máš umělecké střevo?. Série tvůrčích workshopů v hale 27 dětem představí různé techniky a přístupy k umění scénografie.
Syntézu performance a nových technologií prostřednictvím multimediální výstavy a série technických workshopů potom nabídne projekt 36Q° vznikající ve spolupráci s Art&Digital Lab–H40.
Blížící se PQ poukáže na schopnost scénografie proměnit běžné události v mimořádné okamžiky, které se odehrávají v přeměněných místech a nabízejí jedinečné zážitky. Možná si řeknete, že tohle přece scénografie dělala vždy. Dnes ale žijeme v neobvyklé době a slovo RARE – unikátní – nabývá zcela jiného významu. Protože co je vlastně v této zvláštní době výjimečné? Prožili jsme pandemii, která rozšířila naše obvyklá místa setkávání a sdílení dále do neustále expandujícího kyberprostoru; zároveň jsme si uvědomili důležitost lidského doteku a fyzické přítomnosti. Tyto zdánlivě protichůdné myšlenky se prolínají, posouvají a mění naše běžné kulturní návyky a očekávání, přibližuje specifika 15. PQ jeho umělecká ředitelka Markéta Fantová a dodává: Veřejná prostranství, příroda, vlaky, letiště, naše domovy, všechny tyto prostory se staly dějišti většiny performancí a představení, zatímco divadla stála téměř dva roky prázdná. Scénografie se inspiruje, vstřebává a utváří něco nového a jedinečného. Co přesně to je, asi ještě neumíme dobře popsat. Nabízíme ale jedenáctidenní zážitek, kde se do nově vznikajících scénografických prostředí můžete ponořit na vlastní kůži.
Ve Veletržním paláci
Budova Národní galerie Praha bude dějištěm Výstavy divadelního prostoru a výstavy Fragmenty II. První z nich se soustředí na divadelní architekturu, zejména ve smyslu netradičních míst tvořených pro setkávání, sdílení a umělecký projev. Klíčový je pro tento výstavní projekt posun od místně pevně ukotvené architektury k živějšímu a performativnímu pojetí divadelního prostoru.
Fragmenty II, soustředěné na hru s měřítky, navážou na stejnojmennou výstavu z PQ 2019. V letošním provedení se zaměří na modely, scény, kostýmní design a v jednom případě představí také světelně laděný exponát.
Ve Veletržním paláci si návštěvníci PQ budou moci prolistovat výběr v současnosti nejzajímavějších publikací zabývajících se scénografií v tom nejširším slova smyslu.
Na DAMU
Vzdělávací platformu Pražského Quadriennale hostí Divadelní fakulta pražské Akademie múzických umění. Součástí sekce PQ Studio je třicítka vzdělávacích i výsledkově zaměřených workshopů, studentská představení situovaná do divadla DISK i pražských ulic a [UN]Common Design Project, na kterém se formou scénografických intervencí ve veřejném prostoru už od podzimu 2022 podílí studenti více než 50 uměleckých škol z celého světa.
V ulicích Prahy
PQ Performance je sérií site-adaptive performancí, které v době PQ propůjčí nové významy a život ikonickým i všednějším místům Prahy. Z necelých 300 přihlášek vybral mezinárodní kurátorský tým 25 performancí včetně těch od tvůrců z Chile, Mexika, Brazílie nebo Burkiny Faso.
///
V předprodeji je nyní k dispozici 11denní Festival Pass, se kterým budou mít návštěvníci přístup na kompletní program PQ2023 včetně digitálního archivu festivalu.
Komentáře k článku: Od Burkiny Faso po Peru
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)