Divadelní noviny Aktuální vydání 22/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

22/2024

ročník 33
24. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 1)

    Vydat se do slovenské Nitry na jeden z nejproslulejších divadelních festivalů ve Střední Evropě znamená připravit se na mimořádnou nálož intenzívních zážitků, jež se na mě začaly hrnout bezprostředně po mém výjezdu z Matky měst. Páteční dálniční zácpou způsobené zpoždění by se dalo ještě více méně brát jako normativ, epileptický záchvat jednoho z mých spolupasažérů, jenž se přihodil těsně před odjezdem z Brna, už byl řádným vytržením z poklidného cestování. Díky racionální slečně a bryskně se zjevivší záchranné službě vše naštěstí mělo dobrý konec, postiženému pánovi i jeho vyděšené kamarádce byla poskytnuta profesionální pomoc a naše autobusová anabáze mohla pokračovat. Do centra divadelního svátku jsem se doštrachal o dvě hodiny později, abych posléze naplno pocítil současnou krizi kvalit slovenských služeb. Taxikář v blízkosti autobusového nádraží poklidně pokuřující před svým vozem byl totiž tak obludně nepříjemný, že jsem po kratší diskusi s ním raději absolvoval cestu k hotelu Centrum pěšky. Tam se mi naopak dostalo naprosto přívětivého přivítaní, podobně jako později u akreditačního stánku v Divadle Andreje Bagára. Festivalové radovánky tak konečně mohly naplno propuknout.  

    Legendární Stoka šesti denní přehlídku suverénně odpálila svou čerstvou inscenací Endokanabinoid. Foto: archiv festivalu

    Centrum Nitry v tu dobu již naplno žilo čilým cvrkotem. Kupecká ulička se tentokrát proměnila na Knihkupeckou, jíž ovládl knižní jarmark i koncert kapely Terrible 2s, který se ale časově překrýval se slavnostním zahájením festivalu, což bylo tím nepříjemnější, že na jevišti v tu chvíli stálo divadlo, z nějž kdysi vzešla frontmanka skupiny Lucia Piussi. Legendární Stoka šesti denní přehlídku suverénně odpálila svou čerstvou inscenací Endokanabinoid, která je typickou ukázkou autorského přístupu i kolektivní herecké tvorby. Přítomen samozřejmě byl i zakladatel spolku a nestor slovenské divadelní alternativy Blaho Uhlár, který nezapomenutelným způsobem vstoupil i do následující diskuse, jež měla titul Nezávislá kultura v ohrožení? Zúčastnili se jí ředitel Fondu na podporu umění Rudolf Špoták, kulturní manažerka a poradkyně ministryně kultury SR Zuzana Ivašková a hudebník, režisér a umělecký ředitel A4 – prostoru současné kultury v Bratislavě Ľubo Burgr. Společná rozprava se pokoušela rozkrýt specifika financování nezřizovaných uměleckých subjektů v SR. Angažmá Stoky tak bylo jednoznačně dramaturgicky argumentováno, neboť renomovaný soubor nedávno nedostal příspěvek na svou činnost, a navíc byl přitom postižen poměrně ponižujícím vyjádřením odborné komise. Vyostřeným Uhlárovým promluvám se tedy naprosto nelze divit.

    Otec so zemiakovým pyré. Foto: archiv festivalu

    V Nitranské synagoze pak byla prostřednictvím inscenace Otec so zemiakovým pyré, zahájena doprovodná programová linie věnovaná mladému amatérskému divadlu. Soubor mladých Šesť Pé se imaginativním způsobem vypořádal se scénickou adaptací povídky izraelského spisovatele Etgara Kereta, která sice lehce drhne v nikoli bezešvé spolupráci nadšených dospívajících herců s poněkud rutinovanými dospělými, jinak ale přináší divácky vděčnou kombinaci fantazie, humoru, a vztahových temnot. Příjemný začátek páteční noci!

    ///

    Pokračování příště!


    Komentáře k článku: Odezvy Divadelní Nitry (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,