Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zprávy
Odezvy Divadelní Nitry (No. 3)
Nedělní nečas zdatně posílil komunitní aspekt celé akce. Vodní plenérová performance Držať rieku / Holding River, která se uskutečnila v blízkosti letního koupaliště, bleskurychle navodila pocit sounáležitosti mezi promrzlým publikem a do neoprénů oděných umělkyň Evy Priečkové a Kataríny Poliačikové. Nostalgické objetí řeky a ženských těl bylo elegantně zvednutým prostředníčkem blížícímu se podzimu. Báječně reagující festivalová produkce navíc promptně přikvačila s horkým čajem několika příchutí. Velice přítulně bylo!
Pečlivá starost o pohybový aparát diváků se projevila i v druhém programovém chodu, kdy jsme se stali (ne)dobrovolnými účastníky finálové etapy inscenované události Púť M&H, za níž stojí nezávislá slovenská produkční jednotka Príchod Godota, a režijně ji připravila Petra Fornayová. Vtipná mystifikace, která z hlediska zvolené formy hravě kombinuje imerzivní prvky a talk show, si dělá šprýmy z konzumerizmu, nekalých obchodních praktik i plíživé komercionalizace Svatojakubské pouti. Herečky Monika Haasová a Heidi Šinková výborně demonstrují pod vrstvou holčičího ezo-přátelství zdatně bující ponorkovou nemoc a širokou paletu moderátorských klišé pak suverénně, a s decentně parodickým odstupem, definuje sama režisérka. Nitra hravá, společensky zodpovědná, ale i progresivní.
Již druhé setkání s belgickou performerskou dvojicí Silke Huysmansovou & Hannes Dereerem, jednoznačně potvrdilo sériové aspekty jejich umělecké tvorby. Základem projektu Z mořského dna je komplexní investigativní výzkum, jehož důležitost zdaleka převyšuje divadelní, strnule technicistní kvality uměleckého díla. Použité záběry tentokrát silně připomínaly náhodně vybrané exponáty z video kolekce milovníka podmořské přírody. Emotivní ekologická agitace na hranici kýče.
Nedělní večer i celou první polovinu 32. ročníku elegantně uzavřela inscenace Nič, mladého divadla Alterna z Rimavské Soboty, která se prostřednictvím koláže z textů D. Charmsa, L. Ferlinghettiho, D. Heviera a E. Kereta snaží definovat chaos v životech i hlavách svých představitelů. Formálně neexcelující, leč zjevně hluboce osobní a herecky vroucí. Následovala bujná série neoficiálních rozprav ve vyhlášeném místním klubu Urania, mistrovsky šéfovaném Šimonem Spišákem, a jeho pestrou grupou. Dobrou noc!
Pokračování příště.
///
Odezvy Divadelní Nitry (No. 1)
Odezvy Divadelní Nitry (No. 2)
Komentáře k článku: Odezvy Divadelní Nitry (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)