Divadelní noviny Aktuální vydání 19/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

19/2024

ročník 33
12. 11. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zprávy

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 3)

    Nedělní nečas zdatně posílil komunitní aspekt celé akce. Vodní plenérová performance Držať rieku / Holding River, která se uskutečnila v blízkosti letního koupaliště, bleskurychle navodila pocit sounáležitosti mezi promrzlým publikem a do neoprénů oděných umělkyň Evy Priečkové a Kataríny Poliačikové. Nostalgické objetí řeky a ženských těl bylo elegantně zvednutým prostředníčkem blížícímu se podzimu. Báječně reagující festivalová produkce navíc promptně přikvačila s horkým čajem několika příchutí. Velice přítulně bylo!

    Do neoprénů oděné umělkyně Eva Priečková a Katarína Poliačiková. Foto: archiv projektu

    Pečlivá starost o pohybový aparát diváků se projevila i v druhém programovém chodu, kdy jsme se stali (ne)dobrovolnými účastníky finálové etapy inscenované události Púť M&H, za níž stojí nezávislá slovenská produkční jednotka Príchod Godota, a režijně ji připravila Petra Fornayová. Vtipná mystifikace, která z hlediska zvolené formy hravě kombinuje imerzivní prvky a talk show, si dělá šprýmy z konzumerizmu, nekalých obchodních praktik i plíživé komercionalizace Svatojakubské pouti. Herečky Monika Haasová a Heidi Šinková výborně demonstrují pod vrstvou holčičího ezo-přátelství zdatně bující ponorkovou nemoc a širokou paletu moderátorských klišé pak suverénně, a s decentně parodickým odstupem, definuje sama režisérka. Nitra hravá, společensky zodpovědná, ale i progresivní.

    Púť M&H. Foto: Loes Geuens

    Již druhé setkání s belgickou performerskou dvojicí Silke Huysmansovou & Hannes Dereerem, jednoznačně potvrdilo sériové aspekty jejich umělecké tvorby. Základem projektu Z mořského dna je komplexní investigativní výzkum, jehož důležitost zdaleka převyšuje divadelní, strnule technicistní kvality uměleckého díla. Použité záběry tentokrát silně připomínaly náhodně vybrané exponáty z video kolekce milovníka podmořské přírody. Emotivní ekologická agitace na hranici kýče.

    Nedělní večer i celou první polovinu 32. ročníku elegantně uzavřela inscenace Nič, mladého divadla Alterna z Rimavské Soboty, která se prostřednictvím koláže z textů D. Charmsa, L. Ferlinghettiho, D. Heviera a E. Kereta snaží definovat chaos v životech i hlavách svých představitelů. Formálně neexcelující, leč zjevně hluboce osobní a herecky vroucí. Následovala bujná série neoficiálních rozprav ve vyhlášeném místním klubu Urania, mistrovsky šéfovaném Šimonem Spišákem, a jeho pestrou grupou. Dobrou noc!

    Pokračování příště.

    ///

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 1)

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 2)


    Komentáře k článku: Odezvy Divadelní Nitry (No. 3)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,