Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž Zahraničí

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 4)

    Na začátku druhé poloviny letošního nitranského divadlení jsme se opět na chvíli vrátili do hájemství tradiční činohry. Komorní divadlo Martin se výtečně uvedlo druhým dílem volného inscenačního triptychu, jež spojuje mimo jiné shodné scénografické řešení Pavla Boráka. Po Iokasté, jež byla koprodukčním projektem s Městskými divadly pražskými, se objektem uměleckého zájmu stává další antický mýtus, tentokrát v imaginativní reinterpretaci renomované irské dramatičky Mariny Carr.

    Komorní divadlo Martin – Hekuba. Foto: archiv divadla

    Její Hekuba je textem z výrazně monologickou vyprávěcí strukturou, která se stává vynikajícím výchozím bodem pro suverénní prezentaci vespolných sil divadelního souboru, dlouhodobě empaticky vedeného Lukášem Brutovským. Trudné osudy manželky trojského krále Priama se zde stávají univerzální nadčasovou výpovědí o způsobu, kterým válečná zvěrstva deformují lidské charaktery. Režie plně důvěřující náročnému textu i výtečně spolupracujícímu kolektivu, jemuž v brilantním hereckém duelu vévodí Lucie Jašková v titulní roli a Marek Geišberk coby král a vojevůdce Agamemnón.

    V druhé části večera jsme se pak po třetí a naposledy setkali s performativní tvorbou belgického dua Silke Huysmansové & Hannese Dereera. Hornické příběhy jsou navzdory pořadí slovenského uvedení původně první částí ekologické trilogie. Silke zde stojí na jevišti sama, a většinu dění ovládá pomocí soustavy foot switch pedálů. Performativní koláž tedy tentokrát nabídla výrazně odlišnou dynamiku jevištní akce, v ostatních rysech se jednalo o takřka identickou záležitost, jež více sluší variabilnímu prostoru studiové scény, dominuje mu komplexní rešeršní výzkum a citlivě traktované důležité téma. Osobně bych se s uměleckou tvorbou dvojice napříště raději setkával v delším časovém horizontu, neboť souhrnné uvedení naplno obnažuje její stylistické limity a rychle se stane poněkud únavným. Loučení s příchutí hořkosti.

    Doprovodný program se nesl ve znamení diskusí. O nových trendech spolupráce a komunikace s publikem se hovořilo v Bode.K7, v rámci akce nazvané Divácke odozvy – Nové trendy v práci s publikom. Noční rozprava v Klubu Urania Diskusia o inakosti: Kde sa rodí nenávisť?, rozvážně moderovaná Mirem Zwiefelhoferem, pak byla navázaná na iniciativu Slovenská Tepláreň. Je potřeba mluvit o důležitých věcech!

    ///

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 1)

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 2)

    Odezvy Divadelní Nitry (No. 3)

    Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 14)


    Komentáře k článku: Odezvy Divadelní Nitry (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,