Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Odezvy Divadelní Nitry (No. 5)
Festivalovým úterkem vyvrcholila doprovodná programová sekce Divadlo mladých, a to hned dvěma povedenými inscenacemi. Rozvod: Věc veřejná je společným výzkumně-tvořivým projektem ND Young pražského Národního divadla a Soukromé konzervatoře Dezidera Kardoše z Topolčan.
Teenagerovská jevištní revue se zaujetím i nadhledem nahlíží nejen na nejrůznější aspekty rozdělení původního společného státu, ale zároveň ohledává i širokou škálu mýtů, stereotypů a animozit, jež mezi oběma blízkými národy dosud přežívají. Příjemným bonusem sympaticky odvázané a mladistvou energií nabušené akce, jež v nitranské repríze vyvolala bouřlivý ohlas zejména ze stran přihlížejících vrstevníků, je skutečnost, že se do pozice i potřeb dospívajících dokázaly dostatečně vcítit i její vůdčí hlasy, tj. režisérka Zuzana Kráľová a dramaturgyně Kateřina Volánková. Navazující diskuse jen potvrdila zájem mladé generace o společnou mezinárodní komunikaci. Blaho.
Autorská scénická skica Daddy Freud, domácího souboru B+S při ZUŠ J. Rosinského, je beckettovským hereckým duelem Samuela Soyala a Bruna Baláže o síle mužské interakce, který s neomylným smyslem pro detailní herecké vedení výtečně režijně koriguje zkušená tvůrkyně i pedagožka Marica Šišková a spolehlivě dramaturgicky jistí generačních souputník obou mladých herců, Andrej Rácz. Nitra epicentrem středoevropské divadelní budoucnosti. Důvod k úsměvu!
V hlavním programu pak letos poprvé zaútočil režisér Rastislav Ballek, jehož umělecké tvorbě se Divadelní Nitra věnuje kontinuálně. Scénická férie Kocúrkovo, volně vycházející z díla a životních osudů slovenského dramatika, publicisty, prozaika a v neposlední řadě rovněž evangelického kněze Jána Chalupky, vznikla v Činohře Slovenského Národního divadla, k příležitosti 30. výročí národní suverenity SR. Pečlivě vycíděný muzeální skvost, ani prostou řachačku, určenou k bezuzdné potěše přítomných davů, však vzhledem k persóně režiséra nebylo možno čekat. Inscenace je strhující přehlídkou sarkastické ironie, namířené proti mnoha odstínům lidské blbosti i specifikům slovenské národní povahy. Sugestivitu nekompromisního projektu podtrhují nejen obětavé, režijní koncepci soustředěně oddané herecké výkony, ale i opulentní eklektická scénografie Michala Lošonského, která si zdařile pohrává s formálními citacemi nejrůznějších žánrů i uměleckých forem a expresívní kostýmy Kataríny Holkové. Slovenské národní divadlo v nejlepší možné formě. Jednoznačně zážitek.
Naopak takřka fiaskem byla večerní diskuse Odezvy 32. Divadelní Nitry, živě z DAB vysílaná Radiem Děvín, plná banalit a subjektivních, s tématy diskuse navíc nepříliš souvisejících, vstupů. Nepřipravená moderátorka Hana Rodová nebyla schopna debatu smysluplně vést a korigovat, respektive uklidnit nekoncentrované, v některých případech i evidentně zbytečně vystresované mluvčí. Sama se pak zmohla jen na přihlouplé a zhola nesmyslné plky, podporující mnohdy dávno překonané konvence, například souvislost síly divadelního zážitku se zvolenou garderobou. Nepěkná tečka za jinak vynikajícím dnem!
Dokončení příště!
///
Odezvy Divadelní Nitry (No. 1)
Odezvy Divadelní Nitry (No. 2)
Odezvy Divadelní Nitry (No. 3)
Divadelní výlety Jana Grulicha (No. 14)
Odezvy Divadelní Nitry (No. 4)
…
Komentáře k článku: Odezvy Divadelní Nitry (No. 5)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)