Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy Zprávy

    Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 2)

    Zveřejňujeme tiskovou zprávu radnice města Opavy z 3. července, která upřesňuje oznámení o odvolání ředitele Slezského divadla Aleše Kománka. A také dopisy režiséra světové premiéry opery Gaetana Donizettiho Dalinda Alessia Pizzecha, jeho asistentky Natálie Gregor a vedoucí hudebního nastudování operního souboru Libuše Vondráčkové. 

    Slezské divadlo Opava. Foto archiv města Opava

    Tisková zpráva opavské radnice ze 4. 7. 2023

    V pátek 30. června 2023, se sešli zástupci vedení města Opavy s bývalým ředitelem Slezského divadla v Opavě MgA. Alešem Kománkem, aby projednali další jeho možné setrvání na půdě tohoto kulturního stánku. Rada města Opavy ředitele Kománka ve středu 28. června 2023 z pozice ředitele divadla odvolala a město mu následně nabídlo možnost zůstat v divadle na pozici šéfa opery. Tímto krokem mu chtělo umožnit dokončit některé jeho projekty, které už jsou v určité fázi rozpracování pro budoucí kulturní sezonu.

    Aleš Kománek však tuto nabídku odmítl.

    Jak už včera (29.6.) uvedl náměstek primátora Pavel Meletzký, do jehož gesce opavská kultura spadá, Aleš Kománek odvedl v uměleckém a v dramaturgickém směru dobrou práci, nebyl však schopen vedení města dostatečně vysvětlit financování budoucích projektů:

    Máme informace o přípravě velkolepých dramaturgických představení, např. se jedná o avizovanou světovou premiéru opery Dalinda italského skladatele Gaetana Donizettiho, která má být uvedena na jeviště za čtyři měsíce, ale město ani jeho finanční výbor nedostaly požadované informace o celkových nákladech k její realizaci. To nás vede k velkému a důvodnému znepokojení nad finanční situací ve Slezském divadle, kdy jako zřizovatel nevíme, jak na tom divadlo je a zda je vůbec schopno tento a další projekty dotáhnout ke zdárnému konci zejména právě s ohledem na jejich financování, komentuje situaci náměstek Pavel Meletzký.

    A nezůstává jen u toho. Vedle manažerských a ekonomických pochybení ředitele Kománka jsou zde i další neznámé, jako je jeho personální politika: Během krátké doby odešlo z divadla několik podle našeho soudu klíčových osob. Končící zaměstnanci se odvolávali na špatnou až nulovou komunikaci s ředitelem Kománkem, jeho nevhodné zasahování do jejich práce a podobně. Tady, stejně jako v komunikaci všeobecně, vidíme největší slabiny odvolaného ředitele, a proto jsme využili práva zřizovatele a rozhodli o jeho odvolání, doplnil náměstek Pavel Meletzký.

    Pro Aleše Kománka platí dvouměsíční výpovědní lhůta a město začne připravovat výběrové řízení na obsazení místa ředitele Slezského divadla v Opavě.

    Redakci zaslala vyjádření Natálie Gregor a Libuše Vondráčková:

    Dobrý den,

    obracím se na Vás s dotazem ohledně možnosti zveřejnění článku o aktuálním dění ve Slezském divadle v Opavě, kde byl opět odvolán z vedoucí funkce ředitel divadla MgA. Aleš Kománek. Byla jsem pověřena paní Mgr. Libuší Vondráčkovou (níže zmíněnou) o to, abych Vás kontaktovala a předala Vám potřebné informace.

    Já osobně jsem byla přizvána do Slezského divadla jako asistentka režie nově připravované světové premiéry opery G. Donizettiho Dalinda. V den, kdy byly připraveny smlouvy k podpisu pro zahraniční inscenační tým, byl pan ředitel MgA. Aleš Kománek bezprecedentním způsobem odvolán z funkce s okamžitou platností, a to bez udání validních důvodů. Opavské divadlo se ocitlo v hluboké krizi kvůli rozhodnutí, které podal náměstek primátora pan Ing. Pavel Meletzký, MBA. Se souhlasem paní Mgr. Libuše Vondráčkové, vedoucí hudebního nastudování operního souboru SDO, Vám posílám její vyjádření k jednání pana Meletzkého. Sama byla přítomna na umělecké radě SDO:

    Jeho nedůvěryhodné a chaotické jednání bojkotuje stabilizaci organizace a zanechává celý soubor v nejistotě. Pan Meletzký na umělecké radě SDO jednal velmi neprofesionálně. Když mu již došly argumenty, vyrukoval s prohlášením, že divadlo nám umělcům ,,klidně prodá za korunu, ať si s ním děláme, co chceme”. Navíc panu řediteli nabídl v divadle funkci jevištního technika nebo šéfa opery. Což je nejen urážlivé, ale i arogantní. Je nepochopitelné, proč jednání politického hnutí ANO, které nedávno získalo důvěru občanů téměř 35% hlasů v zářijových volbách do zastupitelstev obcí, výrazně destabilizuje opavské divadlo. Tato politická síla, která má v současnosti v rukou klíčová rozhodnutí ve městě, si zjevně nedělá starosti s bohatou tradicí divadla a jeho významem jako kulturního pilíře v moravskoslezském kraji. Místo podpory a rozvoje umění je zde nyní jasně patrná snaha o politické ovládnutí a prosazování vlastních zájmů na úkor kulturního dědictví města.

    Jelikož jsem jako asistentka režie zároveň měla na starost komunikaci s italským týmem, v příloze Vám posílám oficiální vyjádření pana Alessia Pizzecha  – renomovaného italského režiséra, který by měl světovou premiéru režírovat. Posílám Vám dále kontakt na sebe a na paní Mgr. Libuši Vondráčkovou, která je ochotna Vám poskytnout konkrétnější informace. Já sama Vám ráda poskytnu informace ohledně spolupráce s panem Kománkem na nově připravované premiéře.

    Mgr. Libuše Vondráčková

    MgA. Natálie Gregor

    Vyjádření renomovaného italského režiséra Alessia Pizzecha k plánované světové premiéře Donizetiho opery Dalinda ve Slezském divadle Opava (plánováno na říjen 2023)

    Como (Itálie),03.07.2023

    Vážená Natalie,

    spolu s mým otcem, který mě zastupuje v mém smluvním jednání, které se téměř úspěšně  blížilo ke zdárnému konci, jsem obdržel prohlášení ředitele Kománka. Četl jsem jej společně s Ambrou Sorentino (výkonná ředitelka Opera Co-Pro), která mě navrhla pro reži Dalindy, a s Biancou Piacentini, mladou scénografkou a kostýmní výtvarnicí, kterou jsem do projektu zapojil a kterou jste měli možnost poznat na našem setkání v Opavě dne 19. června.

    Jsem naprosto zděšen vyprávěním ředitele a domnívám se, že chování opavské radnice není příliš spravedlivé vůči mladému umělci/manažerovi, který, jak se mi zdá, oživuje periferní divadlo ve srovnání s mezinárodními okruhy a snaží se najít krásný a zdravý způsob práce se svými spolupracovníky.

    Během schůzky při přípravě Dalindy dne 19.června jsem v divadle vnímal příjemnou atmosféru vzájemného porozumění a touhu dělat dobré věci.

    Myslím si, že toto poškození obrazu města bude velmi velké a bude mít dopad na důvěryhodnost země jako je Česká republika, která se rozvíjí a může být klíčovou zemí pro budoucnost Evropy. Být v Evropě znamená právě podporovat (jak to udělal Kománek) kulturní projekty jako je světová premiéra Dalindy, které jsou schopny budovat mosty mezi různými kulturami.

    Premiéra Dalindy by pro Opavu byla způsobem, jak se stát kulturní destinací. Dokonce mí přátelé z divadla La Fenice z Benátek měli v plánu přijet na představení a seznámit se s městem, které se tak mohlo stát centrem našich mezinárodních vztahů.

    Odvolání ředitele Kománka takovýmto způsobem představuje nejen škodu pro divadlo, ale i pro umělce jako jsem já a Bianca Piacentini, kteří byli osloveni Kománkem a již pracovali na návrzích scén a kostýmů a nastudovali si dílo. Například já jsem se vzdal jiné nabídky práce, která měla být v říjnu, a to s vědomím, že budu v Opavě. Tato situace pro mě momentálně představuje ekonomickou a reputační ztrátu.

    Chtěl bych, aby se zamyslelo nad tímto rozhodnutím, které momentálně dává městu a národu obraz málo spolehlivého subjektu. 

    Kománek zahájil proces oživení divadla, které je jako každé divadlo symbolem komunity, která se snaží budovat budoucnost. Zrušení těchto snah je nevhodné a nespravedlivé nejen vůči těm lidem, kteří pracují v divadle (jako jsem já a Bianca),ale i vůči občanům.

    Rád bych připomněl, že ve stejný den, kdy byl Kománek odvolán, měly být uzavřeny smlouvy pro mě a Biancu po týdnech jednání a úsilí, a toto také nechápu!

    Co se právě děje mi připadá jako projev politiky, která nechce uznat autonomii a nezávislost umění divadel a těch, kdo je řídí, což jsou základní demokratické hodnoty.

    Opava bez Kománka nebude stejná. Potkal jsem Aleše prostřednictvím videohovoru a hodiny strávené spolu 19. června s celým divadelním týmem mi hovoří o čestné a kompetentní osobě, která věří v to, co dělá. Zacházet s tímto člověkem takovýmto způsobem je nepřijatelné pro Itala, Čecha a jakéhokoliv evropského občana.

    Doufám, že se toto špatné rozhodnutí přehodnotí. 

    S pozdravem

    Alessio Pizzech

    MgA. Natálie Gregor (asistentka režie)

    Vyjádření režiséra chystané světové premiéry k odvolání ředitele – Alessio Pizzech

    • Autor:
    • Publikováno: 4. července 2023

    Komentáře k článku: Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 2)

    1. Nikola Blažon

      Avatar

      Okamžitě odvolání
      žádá konkrétní důvody, které vedení města Opavy nedalo. Myslím, že na konci toho skandálu bude muset „někdo“ z vedení Města Opava složit svůj mandát.
      Nikola

      05.07.2023 (0.47), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Už to napsal
      kolega Vítězslav Sladký v komentáři pod prvním z neblahé série příspěvků k odvolání ředitele Kománka: je to jen pokračování přinejmenších třicetiletých příhod opavského divadla ve vztahu k tamější radnici, kdy věci neznalí radní obsazují často zcela nekompetentní ředitele (velitel hasičů, auditorka, manažer banky) na základě s odpuštěním hloupých slibů, že oni na provozu čtyřsouborového Slezského divadla ušetří. Druhou konstantu poměrů tvoří provázanost některých členů divadla s politiky, ergo žádný ředitel, který neposlouchal tyto lidi a radnici, v Opavě dlouho nepobyl. Aleše Kománka také radní dosadili jako ekonomického zachránce divadla, na mé dotazy, jak to chtějí udělat, neodpovídal ani tehdejší radní pro kulturu, ani pan Kománek, komunikace s ním byla tristní. Nešť, kdyby se neukázalo, že opavské poměry semlely i, pan Kománek promine příměr, nové koště. Tak jako řadu jiných nových košťat před ním.
      Osobně se domnívám, a opakovaně jsem to zveřejnil, že opavskému divadlu chybí především vize, jak by mělo v regionu působit, ergo vize jeho podoby (čtyřsouborové divadlo je podle mého letitý nonsens), ergo umělecká strategie, a nic z toho myslím pan Kománek nenabídl, zvenku nahlíženo, když relevantní informace zevnitř divadla chybějí. Cestou „světových premiér“ typu Dalindy se sotva co změní, tedy cestou údajných velkolepých projektů obalených barnumskou reklamou: Alessio Pizzech je dirigent, který v posledních letech zčásti přesedlal na operní režii a zatím vykázal čtyři inscenace, pana Kománka ostatně také těžko považovat za proslulého dirigenta, jak se v Opavě tvrdí. Kromě toho v archivu objevená a Riccordim nedávno vydaná partitura Dalindy, což je vlastně hodně přepracovaná Donizzetiho opera Lucreccia Borgia, se poprvé v poloscénickém provedení poprvé hrála v Berlíně 14. května 2023.
      To připomínám jen proto, jak ošidné jsou „bombastické“ projekty v Opavě, když se tu skoro nemluvilo o jiném a podstatnějším mezinárodním projektu Let’s sing oratorio music s grantem EU z programu Kreativní Evropa, který má praktický dopad do opavského regionu. Kdežto Alessio Pizzech v citovaném prohlášení až příliš lituje, že zrušením Dalindy přišel o práci.
      Je mi líto, všechno, co se nyní v Opavě děje, není k dobrému, ale náprava musí začít na radnici – už nabídka postu šéfa opery panu Kománkovi prozrazuje, jak opavští radní neví, nebo nechtějí vědět, že šéfa souboru jmenuje ředitel. Že divadlo nevlastní, ani neřídí, jen zřizují, a že je na nich, jaké divadlo a za kolik si Opava může dovolit. Dokud se nezmění přístup opavských radních k divadlu, dokud se nezačnou chovat jako skuteční moderní politici, k žádnému obrození opavského divadla nedojde.

      05.07.2023 (11.41), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    3. Jiří Seydler

      Avatar

      Vážená Natálie Gregor, vážený Alessio Pizzechu!
      Zapomínáte na to, že bývalý ředitel Kománek byl odvolán pouze z postu ředitele a bylo mu nabídnuto, aby pokračoval v SDO jako umělecký šéf opery. Tak by mohl dokončit všechny své projekty včetně Dalindy! Ale on to odmítnul! Takže je to on, a ne město, kdo ohrozil práci divadla v příští sezóně! Nemám rád, když se překrucuji fakta!
      Ale stejně Vám oběma přeji hezké léto!
      Jiří Seydler, umělecky šéf činohry SDO

      05.07.2023 (16.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Zuzana Krejčí

        Avatar

        Vážený pane Seydlere,
        z logiky věci, pokud je někdo odvolán pro neschopnost, je mu odebrána pouze jeho pozice, ale všechny projekty může dokončit, potom to, co píšete, nedává smysl. Taky mi vadí, stejně jako Vám, když se překrucují fakta.
        Přesto Vám přeji hezké léto.
        Zuzana Krejčí

        06.07.2023 (0.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Jiří Seydler

          Avatar

          Bývalý ředitel Kománek
          byl odvolán z funkce z důvodu špatného zacházení se zaměstnanci a kvůli nejasné ekonomické situaci. Naopak za své umělecké působení byl chválen. Logicky z toho vyplývá návrh města směrem k němu: nebudete ředitel celého divadla, zodpovědný za vše, ale zůstanete uměleckým šéfem opery. Nechápu, jaká fakta jsem překroutil…

          06.07.2023 (10.17), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Radnice uvádí,
        že Kománka odvolala kvůli tomu, že dostatečně nezdůvodnil ekonomické zajištění chystaných projektů, zvláště zřejmě Dalindy. Osobně si okamžité odvolání vysvětluji snahou znemožnit uzavření příslušných smluv, tedy přerušit přípravu projektů. Pak ovšem také nechápu nabídku radních, aby Kománek projekty dokončil.

        06.07.2023 (0.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

        • Zuzana Krejčí

          Avatar

          Ano,
          píšete to pane Hermane přesně. Asi bych zůstala u téhle zvláštní „patologie“ příběhu. Možná v tom bude nakonec i nezamýšlený klíč příběhu. Jak Vás čtu, máte situaci pod kontrolou. Upřímně, není asi jednoduché se Opavákům zavděčit.

          06.07.2023 (0.56), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    4. Martin

      Avatar

      Dobrý den,
      Dle mého osobního názoru dosazení MgA. Aleše Kománka do postu ředitel byl ze strany města výborný krok.
      Nicméně si také myslím, že městská rada v Opavě by konečně měla zanechat politických pletich a nechat vést divadlo někoho, kdo se v této problematice vyzná a to bez pochyby MgA. Aleš Kománek je.
      Tedy souhlasím s tím, že by na takovéto posty měli být dosazováni kompetentní lidé, a proto nechápu aktuální dění ve Slezském divadle Opava a taktéž nechápu odvolání MgA. Aleše Kománka z postu ředitele.
      Nyní byla zastupujícím ředitelem zvolena Ing. L. Krásová, což je prosím ekonom a s vedením takovéto instituce nemá žádné zkušenosti.
      Dále se velice omlouvám, ale dovolím si lehce poopravit pana Hermana.
      Bod první – Pokud se nepletu, tak Slezské divadlo Opava je dvousouborové, tedy Opera a Činohra.
      Bod druhý – Luccrecia Borgia je přepracovaná Dalinda, nikoliv naopak, jak je uvedeno panem Hermanem.
      Opera Dalinda byla v době svého vzniku zakázána, a proto Donizzeti svou operu několikrát přepracoval až do podoby Luccrecie.

      05.07.2023 (18.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

      • Josef Herman

        Josef Herman

        Máte recht,
        spletl jsem se. Město Opava si tedy asi nemůže dovolit dvousouborové divadlo, prostě radnice musí vědět, na jaké divadlo má prostředky a jakou funkci má Slezské divadlo ve městě mít. Pochybuji, že se ta funkce definuje „světovou premiérou“ nalezeného Donizettiho díla, to jsem chtěl vyjádřit.
        Stran Dalindy to Ricordi uvádí úplně opačně, než tvrdíte, cituji v automatickém překladu:
        Po premiéře Lucrezie Borgia v La Scala (26. prosince 1833) se Gaetano Donizetti snažil o uvedení své nejnovější opery v Teatro San Carlo. Bourbonská cenzura Lucrezii odmítla, stejně jako všechny ostatní maskované verze libreta Felice Romaniho, které byly předloženy ke schválení až do roku 1837. Po čtyřech frustrujících letech, se Donizetti rozhodl dát Lucrezii Borgii poslední šanci. Na rozdíl od svých minulých snah se skladatel tentokrát neomezil na úpravy libreta Romani, které se týkaly prostředí a postav, s pomocí druhých: rozhodl se přepracovat partituru. Nyní, odehrávající se v době třetí křížové výpravy a odehrávající se na Blízkém východě, byla Lucrezia Borgia výrazně transformována a přejmenována na Dalindu.

        05.07.2023 (22.45), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,