Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 4)

    Dnes opavská radnice zveřejnila upřesnění ekonomické situace Slezského divadla, zprávu přetiskujeme v plném znění.

    Město zatáhlo za záchrannou brzdu za minutu dvanáct

    Publikováno: 12.07.2023
    Upraveno: 12.07.2023

    Ilustrační obrázek

    Ne za pět minut, ale pouhou minutu před dvanáctou zatáhlo město Opava za záchrannou brzdu Slezského divadla v Opavě. Tím “zatažením“ bylo odvolání dosavadního ředitele MgA. Aleše Kománka.

    Ukázalo se totiž, že finanční situace divadla je výrazně horší, než se vedení města obávalo. A to se stalo jedním z hlavních důvodů k odvolání ředitele. Na základě prvních předběžně zjištěných ekonomických dat se divadlo pod taktovkou Aleše Kománka dostalo již v prvním pololetí do ztráty oproti schválenému rozpočtu. Pokud by město jako zřizovatel nezasáhlo, chybělo by divadlu na konci roku téměř 10 milionů Kč na pokrytí nákladů. Teď samozřejmě chápu neochotu bývalého pana ředitele s městem jako zřizovatelem divadla komunikovat i jeho odmítavé stanovisko objasnit některé finanční záležitosti finančnímu výboru města Opavy, uvedl na základě prvních ukazatelů náměstek opavského primátora Pavel Meletzký.

    Město okamžitě po odvolání Aleše Kománka zadalo finanční audit, který prověří finanční situaci divadla. Podle aktuální ekonomické prognózy reálně hrozí, že před koncem roku 2023 nebude mít divadlo prostředky na platy zaměstnanců.

    Současné situaci divadla nepomáhají ani někteří z účinkujících umělců, kteří bez hlubší znalosti celého problému začali šířit slova o konci divadla a jeho uměleckém kolapsu, když ekonomický kolaps zcela opomíjejí. V petici, kterou šíří po sociálních sítích, útočí iniciátoři na vedení města, tedy zřizovatele divadla, které jako jediné může aktuální ztrátu divadla dofinancovat.

    Přesná čísla potvrdí audit. Už nyní je ale jasné, že divadlo nemá zajištěné finanční prostředky na realizaci plánovaných velkolepých projektů. Světová premiéra opery Dalinda se s ohledem na její nákladný finanční rozpočet s nejvyšší pravděpodobností neuskuteční. Pan Kománek nedokázal zajistit finanční podporu pro tento projekt, byť se jednalo o zásadní podmínku pro uvedení této opery v Opavě, konstatuje situaci Pavel Meletzký. Přestože Aleš Kománek právě tuto premiéru vždy vydával jako svůj největší počin v Opavě a jedinečnou událost mezinárodního významu v předvečer oslav 800 let města Opavy, odmítl předat jakékoliv informace k připravovanému projektu a nebyl ochotný zřizovatele seznámit ani s jeho financováním. Naopak zdůrazňoval, že pokud nebude ředitelem divadla on, dojde k odstoupení italských partnerů a předjednaných donátorů od spolupráce se Slezským divadlem v Opavě.

    Mnozí z Opavanů kritizují financování dvousouborového divadla v Opavě a poukazují na to, že město ho dotuje až příliš velkoryse. Jen v roce 2023 poskytuje magistrát divadlu 92 770 000 Kč z rozpočtu města. I když je v Opavě publikum velice stálé a vstřícné, příjem ze vstupného tvoří necelých 12 milionů Kč ročně. Bez městské dotace by divadlo prostě fungovat nemohlo.

    Slezské divadlo rozhodně nekončí a nikdo nehodlá nechat padnout ani jeho operní soubor. Vedení města nemohlo jinak, než ukončit angažmá Aleše Kománka z důvodů nepřehlédnutelných opomenutí a chyb. Vedení města, ústy náměstka Meletzkého, ocenilo Aleše Kománka za dramaturgický přínos, který divadlu za svého působení dal. I proto mu byl nabídnutý post vedoucího opery a možnost pokračovat v připravovaných uměleckých projektech, avšak za dodržení rozpočtového rámce. Pan Kománek tuto nabídku odmítl.

    Proto se připravuje výběrové řízení, které by mělo najít novou vedoucí osobnost Slezského divadla. Ředitelem musí být nejen umělec, ale hlavně manažer a ekonom. Nebo nejlépe ekonom s uměleckým cítěním. Snad se podaří takovou osobnost pro budoucnost Slezského divadla najít.
    Martin Kůs
    tiskové oddělení

    • Autor:
    • Publikováno: 12. července 2023

    Komentáře k článku: Odvolán ředitel Slezského divadla (No. 4)

    1. Josef Herman

      Josef Herman

      Nedivím se opavským radním, že zatáhli za záchrannou brzdu. Právě oni z rozpočtu města jsou povinni případný schodek v hospodaření své příspěvkové organizace uhradit.
      Divím se, že se o vývoj rozpočtu nezajímali průběžně.
      Divím se také tomu, že chválí Kománkovu „dramaturgii“ a umělecké úspěchy, v operním souboru jsem je nezaznamenal. Zdálo se, že Kománek chtěl vyjít vstříc publiku lidovějším repertoárem, ale jednak o úspěchu takové cesty velmi pochybuji, a pak tím víc nechápu snahu uvést Dalindu. Ale to jsou jen mé postřehy zvenku.
      Divím se opavským divadelníkům, že spustili petici, aniž by znali fakta. Také si myslím, že situaci ale vůbec nepomohli, navíc ohánět se obecnými frázemi o kulturních hodnotách snad už dneska sotva kdo ocení.
      Že plánovaný rozpočet divadla není reálný bylo zřejmé od Kománkova nástupu, jak už jsem na iDN uvedl, mé žádosti o konkrétní informace Kománek ignoroval.
      Potěšila mě snaha radních najít nového ředitele, který bude rozumět financím i řízení divadla, ale který bude mít také jasno v uměleckých otázkách, ergo ve směřování divadla. Je to přesná definice ředitele, jen kde ho teď pro Opavu vzít. Takoví se zpravidla ve veřejných konkurzech nenašli.

      12.07.2023 (13.48), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,