Divadelní noviny > Festivaly Reportáž
Ohebné úhly pohledu (No. 3)
Nejen trutnovské publikum přijalo festival Cirk-UFF za svůj. Svědčí o tom hojná účast místních i přespolních (včetně „Pražáků“) jak na venkovních produkcích, které bývají obvykle zdarma, tak v divadle či šapitó. Na všech scénách od pátečního odpoledne do noci ruch téměř neutuchal. Zatímco se na jednom jevišti hrálo, na druhém se bouralo, na třetím stavělo, ve zkušebnách se rozcvičovalo… srdce podkrkonošského cirkusového festivalu odbíjelo neúnavně.
Mezi hodně energické show patřila česko-italská cirkusová jízda kamarádstvím s názvem A Riveder Le Stelle Reloaded uskupení Czech It Out (Davide Visintini, Giulia Racca, Luca Lugari, Klára Hajdinová, Mattia Comisso, Sarah Ferretti). Absurdní sonda do vztahů, volně asociující seriál Friends, se odehrávala v prostředí prošpikovaném legráckami a naschvály. Lineárně komponovaná inscenace v režii Giorgia Bertolottiho nabídla zábavný žonglérský duet s kužely, párovou pozemní akrobacii či závěsné kreace na hrazdě a laně. Při akrobaci na hrazdě se akrobatka ukrytá v ohromné papírové róbě spuštěné od kupole dolů objevovala jen po částech a překvapovala změnami výškových pozic. Určitě by si však právě nejen tato část zasloužila hlubší dramaturgický zásah. Jednotlivá cirkusová čísla běžné technické úrovně byla propojována přestavbami nebo choreografiemi vycházejícími z divokosti skupiny. Jen slova se v určitých chvílích zdála být jako nadbytečný příštipek, samotné interakce mezi sebou byly často výmluvnější – minimálně poutaly pozornost nepředvídatelnými zkraty a zmiňovanou vířivou energií.
Soubor Squadra Sua opět vyvezl na Cirk-UFF své Přecházení. Pětice klaunů inscenaci vytvořila v roce 2019 za režijní podpory Jose Houbena a Veroniky Poldauf Riedlbauchové. Rafinovaný exkurz vedl do světa pěti elegánů v oblecích, jimž realitu určovala zcela nerealistická logika. Kýble, tyče a prostor, tak „málo“ stačilo k zážitku z brilantně dávkovaného humoru. Roman Horák, Robert Janč, Lukáš Houdek, Michal Chovanec a Ondřej Klíč si výsostně užívali všechna svá klaunská „utrpení“. Svým konceptem a hereckými výkony představení Přecházení zastínilo mnohá jiná – ta, která se marně pokoušela dotknout artistické excelence a divadelnosti.
Explozivní show plnou triků prezentovala australská skupina Highwire Entertainment. Inscenace The Defiant (v překladu Vzdorovitý) zcela otevřeně držela rytmus po sobě jdoucích čísel, ovšem s vysokou kvalitou technického provedení a originalitou, s jakou k disciplínám tvůrci přistupovali. Genderově různorodá skupina v ženských tělech vedle virtuozity a zjevné důvěry mezi sebou zásadně bořila předsudky o „cirkusovém těle“. Vynikající párové variace i skupinové choreografie jednoznačně vyzdvihovaly téma bezpečí a péče. Dramaturgické usazení do apokalyptické krajiny jako by však bylo čímsi navíc, obzvlášť v prostředí dopovaném živou rockovou hudbou (s halfplaybackem). Rozhodně se ale jednalo o vizuálně provokativní záležitost, jež ohromila jak publikum volající po adrenalinu, tak ostatní hledající smysl nebo inovaci v jejich činění.
Cirk-UFF svým programem předkládá žánrovou a kvalitativní diverzitu. I přesto se výrazně v rovině řemesla, techniky a cirkusového způsobu myšlení ukazuje, že australská cirkusová „výchova“ má hodně co do sebe.
Komentáře k článku: Ohebné úhly pohledu (No. 3)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)