Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zahraničí

    Okno do světa

    Cvrkot v Avignonu

    Avignonský festival byl letos, stejně jako řada jiných, ze známých důvodů zrušen a diváci mohli ve třech červencových týdnech pouze snít svůj Sen o Avignonu (Un Rêve d’Avignon) online.

    Pod názvem Týden umění v Avignonu (Une Semaine d’Art en Avignon) se ovšem redukovaná verze festivalu nakonec přece jen odehraje – na podzim, bez nostalgických cikád. Název je citací zakladatele festivalu Jeana Vilara a starosty města Georgese Ponse, neboť právě pod ním uvedli v roce 1947 první ročník tehdy ještě předchůdce slavného festivalu. V devíti dnech od 23. do 31. října se na desítce míst v Avignonu a okolí představí sedm produkcí. Hlavním hostem je inscenace Hra stínů, v níž režisér Jean Bellorini reinterpretuje mýtus o Orfeovi propojením hry Valèra Novariny s hudbou Claudia Monteverdiho. Kompletní program najdete na www.festival-avignon.com/fr/edition-semaine-art−2020/programmation.

    K výzvě Light It In Red se připojilo také Mahenovo divadlo, scéna Národního divadla Brno FOTO Facebook ND Brno

    V září rovněž spustil k Avignonskému festivalu přidružený Festival Expériences online projekt s názvem Kurzy umění Avignonského festivalu (Classes d’Art du Festival d’Avignon). V první řadě (Season#1) zpřístupňuje archiv Avignonského festivalu posledních dvaceti let skrze sérii masterclass. Od září do prosince je povedou eminentní umělci Avignonského festivalu, počínaje jeho současným ředitelem Olivierem Py, který měl dorazit i na letošní ročník plzeňského festivalu Divadlo, ale bohužel se omluvil. Namísto rozhovoru, který jste měli původně číst na těchto stránkách, si tedy můžete pustit jeho povídání online, a to pouze do 15. října. Do konce října stihnete ještě kurz režisérky Caroline Guiela Nguyen a v listopadu a prosinci na ně navážou zpěvačka a textařka Angelique Kidjo a performer a choreograf François Chaignaud. Každá devadesátiminutová lekce je rozdělena do několika kapitol a opatřena anglickými titulky a spolu s ní můžete zhlédnout až třicetihodinový materiál z archivu jednotlivých tvůrců, v tomto případě však již bohužel pouze v původním znění. Program je doplněn o živé rozhovory moderované americkými uměnovědci – Oliviera Py jsme bohužel nestihli, další se koná 21. října. Registrace do první řady Classes d’Art je dostupná zdarma na www.festival-experiences.com/avignon: na jejím základě vám bude zpřístupněn archiv na téže adrese a na vámi uvedený e-mail vám před blížícím se online rozhovorem přijde rovněž odkaz na Zoom.

    (Informace jsou převzaty z uvedených stránek a webu kulturních služeb Francouzské ambasády ve Spojených státech.)

    Studenti demonstrují na balkoně Univerzity SZFE v Budapešti FOTO ATTILA TRENKA

    Diváci v Madridu zastavili operu

    Publikum na balkoně v Královském divadle v Madridu (Théâtre Royal de Madrid) protestovalo proti nedodržení nařízených rozestupů. Hlasitým skandováním Přerušit! (Suspension!) ukončilo v neděli 20. září zcela příznačně představení Verdiho opery Maškarní ples – v originále Un ballo in maschera, přičemž stejný výraz označuje v italštině (ale i španělštině, francouzštině nebo angličtině) masku i roušku. Ty diváci dle platných nařízení měli, cítili se ale ohroženi nedostatečnými rozestupy, jež byly dle videí na sociálních sítích dodrženy pouze v parteru. Divadlo hygienické normy platné v regionu hlavního města dodrželo, dokonce je ještě posílilo, ujistil hned druhý den média prezident divadla Gregorio Marañón. Hlediště bylo prý zaplněné jen z 51‚5 %, přičemž Madrid povoluje až 75 % z celkové kapacity divadla. Stejně tak není nutné ponechávat mezi diváky prázdná sedadla, doporučený je pouze rozestup 1‚5 metru, ale skutečně povinným opatřením je pouze rouška. Rozlícené diváky však neumlčela ani nabídka výměny míst či vrácení vstupného znějící z reproduktorů a představení muselo být ukončeno.

    Vedení přední operní scény hlavního města koronavirem v současné době nejvíce zasažené evropské země nyní přemýšlí, jak divákům poskytnout větší pocit bezpečí. Celá záležitost je ve španělské společnosti vnímána politicky, neboť byli znevýhodněni pouze diváci v nižší cenové kategorii a stalo se tak v předvečer, kdy byla španělskou vládou přijata nová opatření dotýkající se více než 850 tisíc obyvatel chudších čtvrtí a obcí na jihu města. Právě ty jsou nyní epicentrem pandemie koronaviru ve Španělsku a jejich obyvatelům je po dobu dvou týdnů znemožněn pohyb mimo místo bydliště za jiným než pracovním, studijním či zdravotním účelem.

    (Informace jsou převzaty z webu francouzského deníku Figaro.)

    Rozsviťte to červeně! Kulturní budovy v pětadvaceti zemích světa se ve středu 30. září 2020 ve 20:00 hodin oděly do bojovné rudé na podporu živého umění FOTO Artspod.net

    Divadla po celém světě svítí červeně

    Ačkoli jsou v řadě zemí i nadále povinné rozestupy mezi diváky, po dlouhé vynucené pauze se divadla těší jejich přízni. Velkou část publika musí dokonce odmítat, přičemž hrát pro poloprázdné sály je dlouhodobě neúnosné. Právě proto ve středu 30. září (ve 20 hodin místního času) rozsvítily kulturní instituce v pětadvaceti zemích světa své budovy červeně v rámci akce Rozsviťte to červeně (Light It In Red) zastřešené kampaní Tvoříme události (We Make Events). Jejím cílem je přimět vlády, aby zvýšily finanční podporu živého umění, v němž pracuje kromě herců a zpěváků také řada tvůrců méně známých profesí. Ti jsou často nuceni své práce zanechat a právě na znamení potenciální ztráty pracovních míst měly kulturní stánky jako třeba stadion ve Wembley vysílat paprsky bílého světla na oblohu (tak jako v Harrym Potterovi šlehaly paprsky z hůlek zemřelých) a na budovy zvenčí promítat události, které by se za normálních okolností odehrávaly uvnitř.

    V rámci kampaně se odehrála i demonstrace před Westminsterským palácem, kde stovky uměleckých pracovníků (v kostýmech či s transparenty jako RIP Theatre anebo Stojíte za námi?) protestovaly proti kulturním opatřením britské vlády. Mezitím se ve Spojených státech podařilo vyčlenit deset miliard dolarů grantových peněz na projekt Zachraňte naše scény (Save Our Stages), který má pomoci umělcům a uměleckým institucím přežít pandemii. Ty mohou požádat o podporu až do výše 45 % nákladů na provoz, do maximální částky 12 milionů dolarů.

    (Informace jsou převzaty ze serveru www.theticketingbusiness.com.)

    Ve Španělsku se našlo vzácné vydání Shakespearovy poslední hry

    Tragikomedii Dva vznešení příbuzní napsal William Shakespeare společně s Johnem Fletcherem v roce 1613, vydání se ovšem dočkala až v roce 1634. Text byl nyní nalezen v kompilaci pěti her vydaných mezi lety 1630 a 1635, ukryté v knihovně Královské skotské školy (Real Colegio de Escoceses), která byla založena v roce 1627 v Madridu za účelem výuky katolických skotských kněží, dnes však sídlí v Salamance. Literární teoretik John Stone uvedl, že svazek byl zařazen bez štítku chybně v oddělení filozofie. Hra vyšla až po smrti slavného dramatika, jemuž je běžně přisuzováno první a poslední dějství, zatímco ta ostatní dopsal s největší pravděpodobností Fletcher. Jedná se nejspíš o jediný exemplář díla avonského barda, který se dostal do Španělského království, a to zřejmě v kufru skotského studenta. Vzácné dílo bylo do Kastilie možná přivezeno na žádost rektora, Hugha Semplea, přítele Lopeho de Vegy (1562–1635), zakladatele tzv. Španělské tragikomedie. Shakespearovy hry byly totiž už na začátku 17. století velmi vysoce ceněny, uvedl Stone pro stanici BBC.

    (Informace jsou převzaty z webu francouzského deníku Figaro.)

    Ředitel festivalu Olivier Py provází diváky Avignonem online FOTO Christophe Raynaud de Lage

    Blokáda Univerzity divadelních a filmových studií v Budapešti

    Už měsíc protestují čtyři stovky maďarských studentů proti snaze pravicové vlády premiéra Viktora Orbána převzít kontrolu nad univerzitou SZFE a nehodlají se vzdát, dokud nebude znovunastolena její autonomie. Blokádu začali 1. září, den po rezignaci vedení univerzity, na protest proti ztrátě suverenity spojené s dosazením nové, na neurčito jmenované správní rady. Orbánovi odpůrci vnímají tento krok jako snahu upravit veřejný život v Maďarsku tak, aby odpovídal jeho nacionalistickému a kulturně konzervativnímu programu. Od 1. října se ke stávce přidali i zaměstnanci 155 let staré instituce, která vychovala řadu oscarových režisérů a kameramanů.

    U vchodu zabarikádovaného červenobílou páskou se na stráži střídají studenti, kteří v budově už měsíc spí, brání ve vstupu novému vedení a po změření teploty vpouštějí pouze tzv. právoplatné členy akademické obce. Veřejnost je přitom zásobuje finančními prostředky a potravinami – když něco potřebují, jednoduše si o to prostřednictvím online seznamu napíší. Každé odpoledne studenti performují na balkoně budovy vyzdobené vzkazy a portréty jejich sympatizantů, mezi nimiž jsou taková jména jako Ian McKellen, Cate Blanchett nebo Helen Mirren. S hashtagem #freeSZFE se nechali zachytit také umělci Národního divadla v Praze a studenti DAMU.

    Za studenty budapešťské univerzity stojí rovněž zástupce rektora Laszlo Upor, který vedl hromadnou rezignaci starého vedení: Naše nezávislost je úzce spojena s uměleckou svobodou, řekl a jmenování nového vedení v čele s konzervativním divadelním režisérem Attilou Vidnyanszkym označil za ideologické. Ten měl v plánu na univerzitě prosazovat jiný způsob myšlení, který ovšem Upor pojmenovává slovy: Chtějí z lidí vychovávat pravé vlastence nebo pravé křesťany – jen stěží se dá popřít, že jde o součást kulturní války rozdělující společnost.

    Samozvaný neliberální premiér Orbán v roce 2018 prohlásil, že maďarskou kulturní a akademickou scénu, jež podle něj představují ohniska liberalismu, čekají velké změny. Od té doby prosadil reformu správy divadel a zbavil nezávislosti vedení prestižní maďarské Akademie věd. Rovněž mezinárodní univerzita založená liberálním americkým miliardářem Georgem Sorosem uvedla, že byla po dlouhém právním boji s Orbánem o akademickou svobodu nucena přesunout těžiště své správy z Budapešti do Vídně. Zatímco tyto kroky vyvolaly pouze pouliční protesty, demonstrace v SZFE znamená první zabrání budovy. Studenti udělali to, k čemu se zatím nikdo jiný neodvážil, a se zdá, že je velká část společnosti podporuje. Lidé už zkrátka nechtějí tolerovat neustálé zmenšování prostoru pro kritickou diskusi, řekl Szabolcs Hajdu, vedoucí katedry filmové režie předtím, než vstoupil do budovy, aby odučil hodinu.

    Ne všichni ovšem se studenty sympatizují. Starší muž na ně před budovou křičel: Měli byste se za sebe stydět! A skupina radikálních pravicově orientovaných mladých aktivistů vylezla na balkon s transparentem Nechceme tu žádný 1968, odkazujícím ke studentské vzpouře v Paříži. Nová rada pohrozila, že najde pro univerzitu jinou budovu a zaměstnance, a zpochybnila kvalitu stávající výuky. Ministerstvo školství stojí za tím, že změny zlepší infrastrukturu i úroveň vzdělání, a provládně orientovaní odborníci nazývají studenty krajně levicovými anarchisty podněcujícími k občanské válce. Upor zatím studenty brání: Nazývají je dětmi s vymytými mozky, ale to oni vedou blokádu, ne učitelé. Nezapomínejme, že Orbánovi a jeho přívržencům bylo také dvacet, když v roce 1990 vstupovali do parlamentu.

    (Článek je kráceným překladem zprávy Petera Murphyho z novinek serveru www.yahoo.com.)


    Komentáře k článku: Okno do světa

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,