Olomoucké šepoty a výkřiky (No. 2)
Druhý festivalový den patřil světové premiéře jevištní adaptace české knihy roku 2018: ve výročních knižních cenách Magnesia Litera tento titul možná trochu překvapivě získala úvaha o politickém vývoji české společnosti a tuzemské demokracie Opuštěná společnost – Česká cesta od Masaryka po Babiše od šéfredaktora časopisu Respekt Erika Taberyho.
Od olomouckého Divadla na cucky to byl na jedné straně odvážný tah, neboť tato esej má z logiky svého žánru velice malý scénický náboj. Na straně druhé je však nutné poznamenat, že současné naladění té části české společnosti, z níž si malé hipsterské divadlo v srdci Olomouce nejspíše rekrutuje své publikum, podobným politicky uvědomělým počinům přeje.
Co si však na jevišti počít s textem, jenž sestává výhradně z úvah, tezí, faktů a citací významných osobností českého veřejného života napříč desetiletími? Scénář režiséra Patrika Lančariče a dramaturgyně Ivy Mikulové představuje jakýsi digest, koláž, v níž se pokoušejí zachytit to nejzásadnější z Taberyho úvah. Akcentují problematiku bujení populismu v české politice i otázku třecích ploch mezi pojmy společnost a národ, věnují se dopadu, jenž mají sociální sítě na současnou politickou debatu, vzrůstajícímu negativnímu postoji české veřejnosti vůči novinářské profesi, který podnítily i mnohé výroky současného prezidenta, a také vyprázdněnosti pojmů v dnešním světě. Je znát, že inscenátoři s Taberyho názory souzní, což se ale na inscenaci podepisuje spíše negativně – ze všeho nejvíc totiž působí jako popularizační pokus o zprostředkování díla těm, kdo by si jej jinak třeba nepřečetli, zkrátka jako takové šíření osvěty. Do dialogu s Taberyho myšlenkami se tak podařilo vstoupit až během následné diskuze, kterou vedl režisér Michal Hába, sám tvůrce politického divadla, a na níž byl přítomen i autor předlohy.
Nutno ovšem dodat, že ono šíření osvěty probíhá poměrně hravým, odlehčeným způsobem. Trojici mladých herců (Dagmar Kopečková, Jan Mansfeld a Marek Šenkyřík) se daří prezentovat Taberyho myšlenky povětšinou nikoliv v podobě těžkopádných tezí, ale naopak podnětů k zamyšlení – jako by oni sami o výrocích stále přemítali. Režisérovi se v několika pasážích daří proud slov vyztužit náznakem dramatické situace. Nejvýrazněji ve výstupu, v němž trojice aktérů sehraje klauniádu vystihující pokoutnost, jež se ukrývá za vzletnými prohlášeními populistů. Rozkladný živel v buřince nejdříve nenápadně poštve dva klauny s červenými nosy proti sobě a pak profituje z toho, že u něj oba hledají spravedlnost – na úkor ztráty svobody. Výstup v komické průzračnosti gagu přesně vystihuje Taberyho úvahy o populismu znějící z reproduktoru (namluvil Pavel Vacek).
Vše se odehrává okolo bílého hranolu umístěného uprostřed jeviště. Tři mladí lidé v mikinách sedí na jeho podstavci a čtou si dotyčnou knihu, šplhají nahoru, ukrývají se za něj a pomocí částí svých těl vytvářejí iluzi člověka v rozpustilém výskoku, kterému náhle přibyde pár končetin navíc; v první řadě pak útvar slouží k projekci jmen autorů uvedených citací. Objekt ze všeho nejvíc připomíná pomník, artefakt, jenž v sobě spájí minulost s přítomností a budoucností a často se stává významným symbolem dějinných mezníků a hodnot národa – od autorů výpravy Anny Zelinkové a Josefa Malíka to byl přesný příspěvek k tématu češství a jeho politické cesty od roku 1918 k dnešku. Skutečnou esenci tohoto tématu se ovšem inscenaci vystihnout nepodařilo – ale to zatím nikomu, ani samotnému Taberymu. Zatím je to zřejmě úkol nad naše síly.
Divadlo na cucky, Olomouc – Erik Tabery, Iva Mikulová a Patrik Lančarič: Opuštěná společnost. Režie: Patrik Lančarič, dramaturgie: Iva Mikulová, hudba: madcap – Petr Mlynář a Tomáš Valent, scénická výprava: Anna Zelinková a Josef Malík, kostýmy: Katarína Chválová. Hrají: Dagmar Kopečková, Jan Mansfeld a Marek Šenkyřík, hlas Erika Taberyho: Pavel Vacek. Psáno z premiéry 16. 5. 2019 v rámci festivalu Divadelní Flora.
///
Více o festivalu na i-DN:
…
Komentáře k článku: Olomoucké šepoty a výkřiky (No. 2)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)