Opera u soudu – Divadelní noviny
Divadelní noviny Aktuální vydání 1/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

1/2025

ročník 34
28. 1. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Názory – Glosy

Opera u soudu

Pamatuje si ještě někdo, jak Sobotkova vláda v roce 2017 plošně zvedla tarifní platy? Za ministra Hermana tehdy došlo nařízením vlády 399/2017 Sb. též k navýšení platových tarifů v kultuře a ke změně zařazení některých zaměstnanců ve veřejné sféře do vyšších platových tříd – významně si polepšili například orchestrální hráči. Ve zkratce řečeno, členové orchestrů s povinností interpretace sólových částí „náročných děl“ (v principu tzv. první hráči) jsou od roku 2017 zařazováni místo do 11. do 12. platové třídy, a pokud divadlo provozuje též „nejnáročnější rozsáhlá díla“, dokonce do 13. třídy.

Právem naříkala některá města zřizující statutární divadla, že jim nikdo nepřidá, aby skokové navýšení platů ze svých rozpočtů pokryla, nějak si však poradit musela. Zcela svérázný přístup zvolili v Liberci, kde se s problémem vypořádali tak, že žádné platy nezvýšili, zákon nezákon. Nechci sahat tehdejší ředitelce a nynější poslankyni Levkové do svědomí, nevím, zda tak postupovala, protože jí peníze město neposkytlo nebo je prostě neměla, ale dnes už soudně potvrzeným faktem je, že Divadlo F. X. Šaldy postupovalo nezákonně a všechny orchestrální hráče ponechalo několik měsíců (první hráče ovšem až dva roky!) v nižší třídě, než do jaké měli být zařazeni. Důvod byl kuriózní a psalo se o něm i na stránkách DN (DN 16/2019, s. 3) – první hráči prý nehrají žádná sóla. Sporové strany musely pět let zatěžovat soudy a znalce, aby se – světe, div se – prokázalo, že v operách a baletech skutečně i sólové části existují!

Zatímco proti závěru, že divadlo zkrátilo zaměstnance o jednu platovou třídu, se divadlo neodvolalo, a je tedy pravomocný, o rozdílu mezi 12. a 13. třídou a příplatku za vedení pro vedoucí nástrojových skupin bude v libereckém kontextu zřejmě rozhodovat Nejvyšší soud. Můžeme se tak právně závazně dozvědět, co je to například rozsáhlé dílo a jestli obvyklé škrty v Rusalce dělají z této opery „nerozsáhlé“ dílo vhodné pro nedělní matiné. Třeba pak budou závěry soudů využitelné i ve výuce hudební vědy a estetiky. Byl bych si to rád býval ušetřil.

Rudolf Leška

Autor je advokát, v soudním sporu zastupoval zaměstnance.


Komentáře k článku: Opera u soudu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,