Divadelní noviny Aktuální vydání 15/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

15/2024

ročník 33
17. 9. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Reportáž Zprávy

    Oslava tance i narozenin

    Vyprodané Bubeníček International Ballet Gala, které měli diváci možnost navštívit 4. a 5. srpna v Divadle na Vinohradech, se skládalo ze šesti choreografií, z nichž pět bylo dílem Jiřího Bubeníčka, jedna dokonce ve světové premiéře.

    Gala plynule navázalo na letní taneční kurz Bubeníček Ballet Masterclasses, který se konal od 22. července do 3. srpna v Českém Krumlově. Mezi pedagogy patřili kromě Jiřího Bubeníčka také další účastníci galavečera Martina Arduino a Marco Agostino, první sólisté milánského divadla Teatro alla Scala. Během závěrečného vystoupení s názvem Shakespeare 460: Romeo and Juliet se 3. srpna na International Music Festival Český Krumlov představili nejen účastníci masterclasses, ale také soubor Les Ballets Bubeníček.

    Oslava tance i narozenin

    Na úvod vinohradského galavečera vystoupil Jiří Bubeníček s krátkým poděkováním organizátorům, účinkujícím a divákům s příslibem několika překvapení. Navodil tak atmosféru svátečního očekávání.

    Poem. Foto Anna Rasmussen

    Jako první se v Galavečeru představili Martina Arduino a Marco Agostino v pas de deux z baletu Sylvie (hudba Léo Delibes) v choreografii Manuela Legrise. Tento pár vystoupil také v prostřední části druhé poloviny večera v duetu Poem vytvořeném Jiřím Bubeníčkem speciálně pro tuto příležitost. Inspirací mu bylo sousoší Ctirad a Šárka od Josefa Václava Myslbeka a hudba Zdeňka Fibicha a Josefa Suka. Velmi dojemný zážitek z tohoto neoklasického duetu byl umocněn i tím, že Fibichovu symfonickou báseň Poem přímo na jevišti zahrály houslistka Marie Hasoňová a klavíristka Slávka Vernerová Pěchočová. V obou choreografiích vynikla především Martina Arduino nenucenou ladností, rozsahem pohybu, příjemně usměvavým výrazem a perfektně zvládnutou klasickou taneční technikou s dokonalými liniemi těla.

    Romeo a Julie. Foto Petr Sankot

    Po klasickém pas de deux z baletu Sylvie následovaly vybrané scény z baletu Romeo a Julie na hudbu Sergeje Prokofjeva. V hlavních rolích se představili první sólisté Chorvatského národního baletu v Rijece Maria Matarranz de las Heras (Julie), Michele Pastorini (Merkucio) a Valentin Chou (Tybalt). V roli Romea pak Nicola PratoNárodního divadla Mannheim a překvapivě na několik sekund jako Juliina chůva i Jiří Bubeníček. Choreografie ve stylu contemporary směřovala k tanečnímu divadlu včetně mluveného slova a civilních kostýmů s pouhými náznaky dobového ukotvení, naturalistických výkřiků při vražedných soubojích nebo pohybu tanečníků v hledišti. Filmové dotáčky promítané na zadním prospektu sice navodily atmosféru milostné „balkonové scény“, ale při souboji Tybalta s Romeem až moc odváděly pozornost od dění na jevišti.

    Bolero. Foto Anna Rasmussen

    Závěr první poloviny večera patřil slavnému Boleru Maurice Ravela v podání sólistů baletu Semperoper Dresden. Tato contemporary choreografie, toto smyslné dílo, které mělo premiéru v létě 2023 na International Music Festival Krumlov, evokuje podle Bubeníčkových slov témata sexuality, touhy a křehké rovnováhy mezi osobní vášní a společenskými omezeními. Tanečnice Jenny Laudadio v něm podala obdivuhodný výkon. V podstatě bez pauzy odtančila celou skladbu od zdánlivě lenivého laškování přes neustále se zvyšující naléhavost a intenzitu až do strhujícího víru vášně. Tanečními partnery, kteří se postupně objevovali na jevišti, jí byli Christian Bauch, Alejandro Azorín, Skyler Maxey-Wert a Jón Vallejo. Velmi oceňuji nápaditý černo-fialový kostým tanečnice bijící do očí až příliš nařasenou a ležérně cípatou černou sukní na fialových šatech, která se záhy ukázala být složená ze čtyř pánských košil, které Jenny Laudadio postupně svlékla, a rozprostřela tak „kusy sebe samé“ po ploše jeviště pro své přicházející partnery. Autorkou kostýmu je Nadina Cojocaru.

    Jiří Bubeníček v úvodu Take Five. Foto Anna Rasmussen

    Po dvacetiminutové přestávce vytáhl na druhý pokus z kufru a oblékl si velmi podobné černé sako společně s kloboukem také Jiří Bubeníček, a to po vtipném úvodu ke svému tanečnímu vystoupení společně s Natasou Dudar z Leipzig Ballett a Istvánem Simonem z Dortmund Ballett. Spontánně roztančeným kratičkým jazzovým triem na známou skladbu Paula Desmonda Take Five oslavil své nadcházející padesáté narozeniny a symbolicky publiku poděkoval. Zároveň ukázal, že je stále v dobré formě a nezapře v sobě kvalitní klasickou taneční techniku.

    Má vlast. Foto Petr Sankot

    Galavečer majestátně uzavřel a přispěl k celoročním oslavám 200. výročí narození Bedřicha Smetany výběr z choreografie cyklu šesti symfonických básní Má vlast. Premiéra se odehrála v červenci 2018 na Staroměstském náměstí v Praze ku příležitosti oslav stého výročí založení Československa. V nádherné hudbě jsou slyšet a cítit nejen dějiny a historie českého národa, ale i víra v dobro, spravedlnost, pravdu a mír, které si musíme neustále připomínat a rozvíjet, řekl Bubeníček.

    K neobyčejnému dojmu přispěly kostýmy Otty Bubeníčka. Foto Anna Rasmussen

    V neoklasické choreografii byly tanečnice tančící na špičkách zosobněním plastických a dynamicky se prolínajících vlnek Vltavy. K tomuto neobyčejnému dojmu přispěly také kostýmy Otty Bubeníčka, průhledné šaty rafinovaně obtékající modrozelené trikoty tanečnic. Oproti Vltavě, kde dominoval ženský půvab, jemnost a radost z pohybu, charakterizovala Tábor mužská síla, bojovnost a utrpení. Poslední část Blaník harmonicky spojila obojí dohromady a majestátně oslavila českou vlast. Ukázky kvalitně zatančili opět členové baletu Semperoper Dresden, jmenovitě Svetlana Gileva, Jón Vallejo, Skyler Maxey-Wert, Alejandro Azorín, Ilaria Ghironi, Chiara Scarrone, Susanna Santoro, Richard House, Simona Volpe, Francesca Cesaro, Olmo Verbeeck Martínez, Lorenzo Alberti a již zmiňovaný István Simon jako host.

    Společné foto. Foto Petr Sankot

    Jiřímu Bubeníčkovi se výběrem choreografií podařilo vyzdvihnout kvality svého hvězdného gala-obsazení a připravit pražskému publiku nevšední zážitek. Nabídka byla stylově pestrá, na své si přišli příznivci baletní klasiky, neoklasiky i contemporary. Jeho choreografickou tvorbu charakterizovala především nápaditost, dynamika a technická i výrazová náročnost. Svou prezentací během galavečera ukázal, že má i v dnešní době tolik potřebný smysl pro humor a nadsázku a zároveň úctu ke svým spolupracovníkům. Nestává se často, že by tvůrce v úvodním textu programu vyslovil mimo jiné poděkování nejen sponzorům, ale jmenovitě také všem, kteří se na přípravě galavečera podíleli včetně produkčního a technického týmu.

    Bubeníček International Ballet Gala /Slavnostní galavečer plný světových tanečních hvězd/. Choreograf a zakladatel Bubeníček International Ballet Gala: Jiří Bubeníček. Hosté: Teatro alla Scala – první sólisté: Martina Arduino and Marco Agostino, Semperoper Ballet Dresden – první sólisté: Svetlana Gileva, Jón Vallejo, Skyler Maxey-Wert, Alejandro Azorín. První sólisté: Ilaria Ghironi, druzí sólisté: Chiara Scarrone, Jenny Laudadio. Coryphees: Susanna Santoro, Richard House, Rodrigo Pinto, Anicet Marandel, Lamin Pereira. Sbor: Lilliana Hagerman, Francesca Cesaro. Croatian National Ballet in Rijeka – první sólisté: Maria Matarranz de las Heras, Michele Pastorini, Valentin Chou. National Theatre Mannheim – sólista: Nicola Prato. Premiéra 4. srpna 2024 v Divadle na Vinohradech, Praha.


    Komentáře k článku: Oslava tance i narozenin

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,