OST-RA-VAR 2019 (No. 1)
OST-RA-VAR je divadelní přehlídkou, která v několika dnech již více než dvacet let představuje reprezentativní průřez tvorbou ostravských divadel za poslední rok. Festival je určen výhradně profesionálním divadelním teoretikům i praktikům, stejně jako studentům vysokých divadelních škol (praktických i teoretických oborů). Letos se na přelomu listopadu a prosince koná již 23. ročník.
Mistr a Markétka – Divadlo Petra Bezruče
Veronika Drábková
Festival zahájila adaptace Bulgakovova románu Mistr a Markétka. Rozsáhlý román Kateřina Menclerová zredukovala na Wolandovo (Norbert Lichý) ďábelské varieté, což velmi výrazně zmenšilo prostor pro osudy zkorumpovaných obyvatel Moskvy. Více tak vynikly vazby mezi Mistrem, Markétou, Wolandem a minulostí kolem ukřižovaného Ješui Ha-Nocri.
Stylizaci celé inscenace do varieté odpovídá kostýmní, velmi extravagantní černo-červené řešení Wolandovy skupiny, kterým se odlišuje od Moskvanů. Lichého ďábel je sebevědomým vládcem událostí, který milosrdenství nemá rád, ale když na něj přišlo, nenechal na sobě nic znát, opřel se o hůl a vydal svým posluhovačům rozkaz k vykonání dobra.
Hmatatelná energie Arény
Adéla Kalusová
První letošní festivalová inscenace souboru Komorní scéna Aréna byla Machiavelliho komedie Mandragora. Přestože úvodní monolog pronesla herečka Dana Fialková, převážná část inscenace je především mužskou záležitostí. Šimon Krupa, Michal Čapka, Josef Kaluža a Adam Langer nám s nadsazeným italským temperamentem prostřednictvím poměrně jednoduchého dějového příběhu nastavují morální zrcadlo. Většina postav se vzdává veškerých morálních zásad s vidinou dosažení svého vlastního cíle. Zájmy jedince vítězí nad obecnými společenskými pravidly. Silnou stránkou inscenace však rozhodně není tematizování obecných lidských zlozvyků či apel k uvědomění si nebezpečí sobeckosti a hlouposti. Je tomu především kvůli celkové banalitě příběhu, kterou však vykompenzují herecké výkony. Hlavní čtveřice mužů udrží divákovu pozornost díky až hmatatelné energii, která je přítomna po celou dobu inscenace. Perfektně herecky sehraný soubor dokáže vytvořit zážitek i z tak banálního a přímočarého příběhu.
Veronika Drábková
Všechny problémy inscenace Rádce se dají shrnout jedním slovem – nepřehlednost. Herci chodili nepřehledně po jevišti tam a zpět, točna se otáčela a dost marně se hledala spojistost mezi výstupy. Je jasné, že dramatická situace se týkala Bulgakovova úkolu napsat během měsíce hru k oslavě Stalinových šedesátin, ale kdo byl rádce, když nejhorlivěji udílí rady policista, který hru režíruje? Vyměnili si Stalin s Bulgakovem profese ve skutečnosti, nebo to byla jen Bulgakova noční můra?
A především, Stalin Vladimíra Čapky je šedivý, usměvavý, sympatický starší pán, který vyskakuje ze skříně, tak nešlo uvěřit tomu, že on by byl zrůda. Čapkův Stalin by prostě nemohl být diktátorem, strůjcem ideových čistek a autorem proskripčních seznamů. A byl Bulgakov Františka Strnada statečný, nebo to byl nemocný, zbabělý blázen? Jednou patetický zbabělec, za chvilku odvážnější a vzpurný, ale důvody proměny v čase a další situace už negovaly předchozí. Vyskakování ze skříně a koupání se ve vaně v krajně nevhodných situacích se jako komické prvky rychle okoukaly a celkový dojem z komedie byl tak rozpačitý.
///
Více o přehlídce OST-RA-VAR na i-DN:
…
Komentáře k článku: OST-RA-VAR 2019 (No. 1)
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)