Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza Zprávy

    Ostravské jedenácté bienále plné hudby

    Do Ostravy se zanedlouho sjede na dvě stovky hudebníků. Podílet se budou na jednom z největších festivalů, který je zaměřen na otázky, problémy a koncepty soudobé tvorby. Jak dnes přemýšlejí o hudbě mladí skladatelé z Evropy, Ameriky nebo Asie? Jaké umělecké světy nabídnou ti nejzkušenější skladatelé a interpreti proslavení předními vydavatelskými labely, působením na prestižních univerzitách nebo (a to hlavně) svou originální, autentickou prací? Na která ikonická díla avantgardistů z dřívějška vzpomene festival tentokrát? Odpovědi na tyto a jiné otázky naleznou diváci během deseti festivalových dní (19. – 28. srpna), a to na mnoha místech Ostravy – od Trojhalí Karolina, přes Divadlo Jiřího Myrona, Katedrálu Božského Spasitele až po BrickHouse v Dolní oblasti Vítkovice. Všude tam bude možnost setkat se s velkými orchestrálními skladbami, sborovou, komorní a elektronickou hudbou, site-specific performancemi nebo díly hnutí Fluxus.

    Čtvrtek 19.8. Minulost i současnost. První pocta Fredericu Rzewskému, současná elektronika Rolanda Dahindena i pohled do minulosti na pionýra elektronické hudby Karlheinze Stockhausena. V BrickHouse Dolu Hlubina se budou střídat díla skladatelů třech generací.

    https://www.youtube.com/watch?v=eJZ09-Wl8Ps

    Pátek 20.8. / Sobota 21.8. Nejdelší událost Ostravských dnů se bude pro velký úspěch z roku 2019 opakovat, samozřejmě s originálním programem. Maraton hudby, který potrvá opět 18 hodin, nabídne rovněž site-specific performance i legendární fluxusová díla a filmové projekce. Začneme na Masarykově náměstí „putujícím“ dílem Alvina Currana. Pokračovat budeme před Katedrálou Božského Spasitele (James Tenney) i v katedrále samotné (Et Lux Wolfganga Rihma). Poté se na následujících skoro 16 hodin přesuneme do prostor Divadla Jiřího Myrona, kde se budou střídat orchestrální i ansámblové skladby s virtuózními sólovými výstupy členů Ostravské bandy, generativní opera Milana Guštara s kultovním dílem Mortona Feldmana. Poprvé se na Ostravských dnech objeví Trio Kimmig-Studer-Zimmerlin (s tancem), v divadle D12 to budou dva FLUXUS bloky, které povede Eric Andersen a v dalších prostorách divadla nabídneme projekci filmů a fotografií Wolfganga Trägera.

    Sobota 21.8. Několik hodin po Dlouhé noci následuje v Galerii výtvarného umění Ostrava šestihodinový Minimaraton elektronické hudby. Jeho dramaturg Ivan Bierhanzl se zaměřil na „živou“ hudbu s použitím velice různorodých elektronických zdrojů. Na programu najdete i jména autorů jako Petr Válek, Karel Ančerl, Steve Reich, Ivan Acher nebo Michal Nejtek.

    Neděle 22.8. Velké orchestrální otevření a jeden z nejatraktivnějších večerů festivalu. Ostrava New Orchestra ve spojení s Ostravskou bandou uvedou v Trojhalí Karolina světové premiéry kompozic mladé generace Lucie Vítkové, Františka Chaloupky a Todda Tarantina vedle skladeb „matadorů“ Ostravských dnů Petra Kotíka a Christiana Wolffa.

    Pondělí 23.8. Tradiční koncert vyhlášené Ostravské bandy, která vznikla jako rezidenční komorní orchestr Ostravských dnů v roce 2005, uvede vůbec poprvé skladbu českého skladatele Luboše Mrkvičky nebo houslový koncert srbsko-kanadské skladatelky Any Sokolović. Irena Troupová zpívá sólový part v Teorii absolutního smutku Miro Tótha, velmi obtížně hratelná skladba Persephassa Iannise Xenakise bude událostí hodnou festivalu.

    Úterý 24.8. Opět v katedrále: Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka uvede skladby českého a íránského rezidenta Institutu, vokální Sirény Any Sokolović i virtuózní dílo „stálice“ Ostravských dnů Bernharda Langa, představí se také nová tvář festivalu skladatel Raven Chacon z Nového Mexika. Petr Kotík je autorem skladby Děvín na Vančurův text. Další, samostatná část večera hostí Brno Contemporary Orchestra – komorní orchestr v čele s Pavlem Šnajdrem provede meditativní dílo Pavla Zemka Nováka Proroctví Izajášovo.

    https://www.youtube.com/watch?v=EJdaJuklZGA

    Středa 25.8. Brno Contemporary Orchestra, ale tentokrát na scéně v BrickHouse provede nové skladby Petera Grahama a Michala Rataje, vedle nich skladby Martina Smolky a rezidentky Institutu Estery Wityńské. Druhá část večera je opět poctou Fredericu Rzewskému (zemřel 26. 6. 2021). Jeho dílo De Profundis pro mluvícího pianistu v podání Rzewského blízkého přítele, belgického klavíristy Daana Vandewalleho bude autentickým zážitkem. O Rzewského výjimečné osobnosti skladatele a virtuózního klavíristy budou mluvit jeho blízcí spolupracovníci – Daan Vandewalle a Petr Kotík.

    Čtvrtek 26.8. Ostravská banda II – pro ni a klavíristu Miroslava Beinhauera napsal nové dílo Petr Bakla, rezidenční orchestr Ostravských dnů uvede také dílo japonsko-americké skladatelky Miyi Masaoky, hutnou kompozici z roku 2019 legendárního avantgardisty Philla Niblocka nebo mistra smyček Bernharda Langa. Z tvorby rezidentů Institutu Ostravských dnů uslyšíme nové skladby Michala Wroblewského a Devina Maxwella.

    Pátek 27.8. Jedinečný koncert objednaných skladeb jen pro tuto příležitost: estonský Ensemble for New Music Tallinn a šestinotónové harmonium Aloise Háby v podání Miroslava Beinhauera, který se jako jediný hudebník na světě věnuje hře na tento jedinečný nástroj. Garantem programu je Arash Yazdani. Poté se přesuneme k břehům Ostravice (za Novou radnicí), kde můžete být svědky provedení díla Miro Tótha Black Angel Songs. Skladatel ji napsal pro česko-slovenský Dystopic Requiem Quartet a věnoval ji obětem rasových čistek, konkrétně rodičům Fedora Gála, který skladbu uzavře osobním komentářem.

    Sobota 28.8. Tři události poslední den! Matiné Last call / Poslední výzva dá naplno příležitost rezidentům Institutu a posluchačům poskytne vhled do tvorby mladé generace skladatelů napříč světem. V odpoledních hodinách uslyšíme Studi per l’intonazione del mare Salvatore Sciarrina: moře v Ostravě nás přivede k tichu a šumu vodní hladiny ve velkorysém prostoru Trojhalí Karolina. Závěrečný koncert se poprvé na Ostravských dnech uskuteční díky PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Rolanda Kluttiga. Vedle světové premiéry hornového koncertu Petra Cíglera, uslyšíte novinku Američana Stephena Morrise, s „chováním“ ušního bubínku si bude pohrávat Martin Smolka, virtuózní koncert pro trubku a orchestr …miramondo multiplo… Olgy Neuwirth festival uzavře.

    ///

    Permanentka na všechny koncerty festivalu: v předprodeji 950 Kč, na místě konání 1 000 Kč. Sleva pro studenty, seniory, ZTP/P činí 200 Kč z ceny permanentky. Vstupné na jednotlivé koncerty uvedeny zde.

    • Autor:
    • Publikováno: 6. srpna 2021

    Komentáře k článku: Ostravské jedenácté bienále plné hudby

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,