Divadelní noviny > Burza Festivaly
Ostravský sen – vystoupat z dolů do divadla?
Dream Factory se nezadržitelně rozrůstá a bohužel se také stále více začíná podobat jiným českým festivalům. Hlavní programovou linii tvoří svezené produkce, v nichž vystupují hvězdy, nebo ty pochválené a oceněné. Výběr inscenací z Divadla v Dlouhé, Dejvického divadla, Divadla Na zábradlí, Ungeltu či Reduty není příliš velký dramaturgický počin. I když Eyolfek, Racek, Denně, Deštivé dny a Nenápadný půvab buržoazie jsou vpravdě reprezentativní inscenace.
Proti tomuto výběru vlastně ani soudný člověk nemůže nic namítat. Dotace na tento festival jsou mnohem nižší než například na Divadelní Floru v Olomouci či na Festival evropských regionů v Hradci, a tak platící diváky festival opravdu potřebuje. Ale letos se k „serióznímu“ dramaturgickému výběru toho nejlepšího z českých a moravských luhů (bohužel především z Prahy a Brna) přidalo i konvenční prostředí divadelních a jinak kulturních sálů.
Jedinečnost tohoto festivalu vždy spočívala v místě konání. Většina festivalových představení v minulých ročnících probíhala v industriálním prostředí Dolu Hlubina. Zázemí pro herce a mnohdy i pro diváky nebylo vrcholem komfortu, ale na druhou stranu třeba loňské představení Europeany a Péráka dostaly hardcorový punc. Možná kvůli technickým nedostatkům… Příští rok snad bude rekonstrukce areálu dokončena a festival se opět vrátí tam, odkud vzešel.
To všechno jsou však drobné nářky diváka, který většinu přivezených produkcí již znal. Matěj Antoš psal festivalové reflexe na internetové stránky Divadelních novin a Tichý Tarzan, Nenápadný půvab buržoazie a Černá zrcadla patřily k jeho největším divadelním zážitkům. Naopak se zcela minul s Divadlem Gočár Miloše Orsona Štědroně a Jana Nebeského. Možná tedy má úvodní slova naznačující, že festivalový tým příliš sází na jistotu, jsou úplně mimo. V divadle žádná jistota neplatí…
Inscenace Černá zrcadla v režii Kathariny Schmitt, která patří do stáje Studia Hrdinů, skvostně reprezentují alternativní linku festivalového programu. Paradoxně to však byla jen z nouze ctnost – tedy náhradní představení za Den opričníka, jelikož výborný herec Karel Dobrý už podruhé do Ostravy nepřijel (loni odpadl Buzní kříz z MeetFactory kvůli zranění, letos Dobrému cestu zhatily vážné rodinné důvody).
Paranoidní člověk by mohl mít pocit, že Ostravu nemá rád. Festivalový průvodce tvrdí, že dramatik Petr Kolečko Ostravu rád má. A Ostrava má ráda Petra Kolečka. Ale tak jednoznačné to nebude. Jak pravila ostravská divačka po zhlédnutí jeho Vinnetoua, Zakázaného uvolnění a Federera – Nadala: Petr Kolečko je Zdeněk Troška českého divadla…
Abych nebyla nespravedlivá ve zpochybňování práva festivalu na označení „přehlídka činoherního a alternativního divadla“ – ve Staré Aréně se pár festivalových „obskurností“ (jak jsem pracovně dané produkce označila) našlo. Především filmovo-(trochu)divadelní Pokus zhrzeného a značně unaveného Blaho Uhlára a recitační sci-fi performance Mrkev v řiti a křik zatím nezhrzeného Martina Macháčka.
A velice příjemným bonusem pro mimoostravské (pravda, bylo nás asi pět) byla Ostravské sekce. V jejím rámci byly uvedeny inscenace ze všech ostravských divadel – tedy Pestré vrstvy a Mrzák inishmaanský od Bezručů, Hráči z Arény, Sen noci svatojánské ND moravskoslezského a Šaryk vzpomíná Divadla loutek. Příští červen se bude konat nekulatý šestý ročník festivalu, možná v dolech, možná v divadlech. V duchu poslední inscenace Národního divadla – Zahradní slavnosti se chce zvolat: Ostravská divadelní slavnost patří všem. I když spíláme.
Komentáře k článku: Ostravský sen – vystoupat z dolů do divadla?
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)