Otázka ND je úkolem pro příští vládu
V pátek 9. srpna 2013 na pracovním jednání ministra kultury Jiřího Balvína s ředitelem Národního divadla Janem Burianem, které proběhlo konstruktivně a s dobrou vůlí, byly projednány parametry další spolupráce.
Ministr kultury akceptuje výběrové řízení, na základě kterého byl vybrán Jan Burian, jako legitimní a korektní, což ostatně potvrdilo i jeho opětovné jmenování do funkce. Ministerstvo kultury projedná návrh změny Zřizovací listiny Národního divadla, který potvrdí funkci Garanční rady.
V ostatních bodech se ministr kultury a ředitel Národního divadla shodli, že budou postupovat důsledně v rámci svých kompetencí se vzájemným respektem. Dohodli se na pokračování pravidelných schůzek s cílem řešit obtížnou situaci Národního divadla.
Shodli se také na tom, že otázka řešení budoucího fungování Národního divadla je úkolem pro příští vládu, která bude mít plný politický mandát.
/Převzato ze stránek MK: Společné tiskové prohlášení ministra kultury a ředitele Národního divadla/
///
Více na i-DN:
Jak provádět výběrové řízení podle odborářů aneb Nátlaková akce několika populárních herců
Co bude dál se společností a jejím Národním divadlem?
Nevylučuji, že proces transformace Národního divadla ukončím, řekl Balvín
Jan Burian předložil ministerstvu osm podmínek
Dopis ministrovi Jiřímu Balvínovi
Vyjádření ND moravskoslezského k odvolání Jana Buriana
Několik slov k odvolání Jana Buriana
Stanovisko výboru Jednoty hudebního divadla Praha k odvolání Jana Buriana
Názor expertní komise na odvolání Jana Buriana
Prohlášení vedení opery ND k odvolání ředitele
Jan Burian si ani nevybalil svačinu
Komentáře k článku: Otázka ND je úkolem pro příští vládu
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Vladimír Hulec
Odpoledne
po setkání s ministrem kultury se Jan Burian poprvé sešel i s uměleckým vedením české první scény, které po jeho odvolání vesměs rezignovalo. Na základě souhlasu ministra Balvína s Burianovými požadavky své výpovědi stáhlo.
„Národní divadlo je zase plně vedeno, jak má být. Kritickou situaci ohledně výpovědí herců řešíme. Budeme se s nimi intenzivně scházet. Doufáme, že do konce příštího týdne to vyřešíme ku prospěchu Národního divadla,“ řekl mluvčí ND Tomáš Staněk.
O možnostech řešení činoherní krize bude umělecký šéf Michal Dočekal informovat vedení Národního divadla a veřejnost do konce příštího týdne.
09.08.2013 (22.32), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Vzpomněl jsem si
na odchod hvězd ze Zábradlí (důvod byl samozřejmě úplně jiný) a kladu obecnou otázku: Mají vůbec špičkové mediální hvězdy hrát v repertoárovém divadle?
Hvězda je hvězdou proto, že plní spolehlivě sál. V+W, Vlasta Burian, Andula Sedláčková.
Ekonomicky viděno: hvězda má buď něco točit, nebo hrát v sériové inscenaci den co den (pak naopak nemůže nic točit), dokud se nevyhraje (dokud chodí lidi). Mimo to může ovšem i odpočívat.
Velká hvězda v reperoárovém divadle je vlastně nevyužitá a navíc zabírá místo mladým, kteří ještě hvězdami nejsou.
11.08.2013 (16.41), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Petře,
nesouhlasím. V podstatě vzýváš způsob angloamerického divadelního provozu, ve kterém v zásadě neznají souborová kamenná divadla. U nás ale zatím funguje systém založený na jiném, souborovém principu, a tam je třeba, aby vedle sebe stály hvězdy s herci menších rolí a mladými, kteří jejich typy postav postupně přebírají a vzájemně se generačně doplňují. Samozřejmě může existovat ND bez Donutila a Krajča, ale s nimi by bylo kvalitnější. Stejně jako v minulosti mohlo ND být bez Munzara a Hlaváčové. Ovšem dokážeš si představit historii ND bez – třeba – Zdeňka Štěpánka, Ladislava Peška či Dany Medřické?
15.08.2013 (2.23), Trvalý odkaz komentáře,
,Petr Pavlovský
Nic proti českým repertoárovým činohrám,
ale musíme ji mít také v ND? Těch ostatních máme přece dost a loutkové divadlo tam také zastoupeno není.
V Kapličce by mi úplně stačily opera s baletem s plným počtem hracích dní. I tak by v Praze chyběla městská opera, pro kterou by budova SO byla jako stvořená. Peníze by bylo možno získat privatizací Karlína, resp. pronajímáním karlínského divadla (místo jeho dotováním).
15.08.2013 (23.17), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Necítím se odborníkem
na tuto problematiku, nicméně se mi zdá, že by ve spektru české činohry při absenci činohry ND cosi podstatného chybělo. DnV ani jiné scény včetně třeba Pražského komorního divadla, Palmovky či Švandova divadla ji podle mne nenahradí. To ovšem neznamená, že by se ND nemělo jinak – aktuálně – strukturalizovat a jednotlivé scény třeba osamostatnit včetně míst jejich hraní. Cosi v tom směru má ostatně Jan Burian v plánu.
16.08.2013 (19.34), Trvalý odkaz komentáře,
,