Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    Otevřeno Dokořán 2023, den první

    Začínáme denní zpravodajství z festivalu Dokořán pro hudební divadlo Brno 2023 (9. až 13. června), které letos podeváté pořádá Městské divadlo Brno na obou svých scénách. Pokaždé o festivalovém dnu poreferuje jeden s pozvaných odborníků, na programu opět bude široká škála možností nejen tuzemského hudebního divadla, která v pojetí Městského divadla i festivalu zásadně překračuje běžné označení “muzikál”. Kromě festivalových představení se ve dvoraně divadla bude koncertovat a nebude chybět ani program pro děti. Festival zakončí 14. června Kulatý stůl, na němž odborníci pojednají festivalová představení. Josef Herman

    Festival zahájil ředitel Městského divadla v Brně Stanislav Moša. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Festival zahajoval dramaturg Jan Šotkovský. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Festival Dokořán pro hudební divadlo se po loňském vydařeném ročníku vrací a doufejme, že už ho nepostihnou delší pauzy, tak jak se v minulosti stalo. Jedná se totiž o příjemnou přehlídku pro všechny, co mají hudební divadlo ve všech podobách rádi a díky pestré dramaturgii tu mají možnost na jednom místě dohnat případné důležité divácké resty. Komorní muzikály se zde střídají s největšími lokálními produkcemi současnosti, drobná alternativa s naprostými klasikami žánru. Letošní nabídce se opět odolává jen těžko. 

    Pudl a pudr

    Letošní startovací pozici na Činoherní scéně obdržel titul s názvem Pudl a pudr od Heleny Koblischkové v režii Petra Haška v produkci Geisslers Hofcomoedianten. Tento soubor pracuje novými prostředky v nových souvislostech s principy barokního divadla, takže se lásce k divadlu přímo vyznává. Může se to zdát jako lehce omezující “specializační škatulka”, ale už po pár minutách zjistíte, že pole působnosti je zde velmi široké.

    Příběh dvou bratrů, kteří ví, že i přes jiné životní poslání jejich srdce tíhne k divadlu, a kteří navíc musí exekutorovi splatit otcův dluh, je díky pečlivé práci s ansámblem velice rozvernou specifickou procházkou po dějinách divadla. Autoři hudby Tomáš Hanzlík a David Hlaváč však velmi snadno přeskočí i další zdánlivě limitující mantinel žánrového označení díla opera-disco musical. Obou zmiňovaných žánrů se samozřejmě dočkáte, ale elektronické prvky si hravě zaskočí i k ambientu, nebo syntezátorům jak od Jeana – Michela Jarreho.

    Pudl a pudr. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Však také Vojtěch Franců v rámci své role hudebního skladatele Francesca často vypadá, jako kdyby dovedně ladil nějakou tu analogovou mašinku, nebo aspoň míchal vinyly jako správný diskžokej. A Petr Šmíd coby jeho bratr Carlo dovedně ukazuje na veškerá drobná klišé elektronického popu, která ale vlastně v téhle podobě nelze nemilovat. Lze tak drobně zamotaný příběh slupnout jako malinu, a nebo se třeba za pomoci programu k inscenaci posléze ponořit do všech historických souvislostí a skrytých odkazů, k čemuž pomůžou i QR kódy. Báječná věc, nejen na rozjezd festivalu!

    Vojtěch Franců a Petr Šmíd v inscenaci Pudl a pudr. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Frankensteinova nevěsta

    Druhou inscenací úvodního dne na Hudební scéně byl původní německý muzikál Frankensteinova nevěsta (Frankensteins Braut) autorů Wolfganga Böhmera a Petera Lunda (ten se ujal i režie), který přivezlo Městské divadlo Ingolstadt (Stadttheater Ingolstadt). Název může snadno svádět k adaptaci filmových hororů studia Universal, z nichž často vychází už trochu standardizovaná podoba Frankensteinova monstra (navíc ve slavném podání Borise Karloffa). S frankensteinovskou premisou si muzikál samozřejmě pohrává, dokonce je v ní v drobné reminiscenci na úplném začátku zapojena i autorka původního románu Mary Shelleyová. Příběh je však pevně ukotven v současnosti, možná lehce blízké budoucnosti. Inscenace navíc nikterak nestraši, naopak zcela využívá v současnosti velmi populární tvar komorního muzikálu, tentokrát pro pět osob, hlavní hrdinka Maria se v ději objeví v mírně “zrcadlené podobě”, takže oficiálně je zde herců šest.

    Frankensteinova nevěsta. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Maria bojuje s nádorem na mozku a rodina, zejména její manžel Henning, se jí samozřejmě  všemožně snaží pomoci. Navíc čas ohraničený pár měsíci neúprosně ubíhá. Nevlastní dcera, která je lékařkou, se snaží všechny přesvědčit, že správnou a asi jedinou možností je operace spočívající v zavedení implantátu. I když se operace podaří, z Marie, v sugestivním podání Anjie Rietzové, už je ale zcela jiný člověk a rodina se s tím musí vyrovnat. Základní premisa i rozložení postav v rodinném dramatu trochu připomíná i u nás známé slavné dílo NE/NORMÁLNÍ (Next to Normal), zabývající se bipolární poruchou. 

    Frankensteinova nevěsta. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Frankensteinova nevěsta ale logicky víc pracuje s prvky sci-fi a její hudba není rocková, má daleko blíže ke klasickému muzikálovému zvuku. A i když se skutečně jedná o muzikál, odehrávající se zhruba jen ve čtyřech prostředích, díky chytře rozdělené scéně s velkoformátovými projekcemi se ani na velkém prostoru Hudební scény neztratil.

    Golden Delicious. FOTO NIKOL WETTEROVÁ

    Golden Delicious

    Každý správný festival má svůj off-program a v nabídce Dokořánu nikdy nechybí nabídka žánrově pestrých koncertů. Proto hned po skončení večerního představení dvoranu Městského divadla roztančila skupina Golden Delicious. Zazněla například elektroničtější klasika od Eurythmics – Sweet Dreams (Are Made of This), Purple Rain od Prince, nebo hned několik hitových vzpomínek na nedávno zesnulou Tinu Turner.


    Komentáře k článku: Otevřeno Dokořán 2023, den první

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,