Otevřeno Dokořán – den pátý 18. června
Zatímco víkendové dny přinesly na Dokořánu něco, čemu bychom mohli říkat muzikály v užším slova smyslu, mně se letos povedlo dorazit až na dva dny závěrečné s tituly jaksi přesahovými. Rovnou budiž řečeno, že i ony našly na obou scénách Městského divadla Brno vstřícné, zaujaté publikum. O dejvickém jukeboxu s písněmi Marka Doubravy už tu včera psal Vítězslav Sladký, já se ohlédnu za programem úterním.
Jonáš a tingl-tangl
Z Celetné na Lidickou doputoval Jonáš a tingl-tangl, proslulý titul starého Semaforu v nastudování pražského Kašparu a režii Jakuba Špalka. Inscenace se označuje za uctivý remake – což je zároveň pravda a zároveň zavádějící. Pravda je nepochybně ta, že naoko tu je všechno jako tenkrát, jak taky slibuje anotace. Jenomže pod slamáčkem a pod buřinkou se naštěstí neskrývají imitátoři Suchého a Šlitra: Petr Lněnička i Zdeněk Dočekal se nesnaží o nápodobu, budují své postavy po svém. Zejména Lněnička je Suchého typu opravdu hodně vzdálený: zatímco Suchého výraz býval založen na kombinaci entuziasmu a naprosté neomalenosti, s níž publiku servíroval místy vysloveně dětinské, mimoňské vtipy, ve Lněničkově tváři se mnohem spíš zračí velká sebeironie, jakýsi zdrženlivý ostych a snad i jakési skeptické intelektuální klaunství, až jsem si říkal, jestli by nebyl vhodnější pro uctivý remake něčeho s Milanem Lasicou. (Daleko od podobnosti se Suchým ho navíc odvádí i aktuální plnovous.) I tak je příjemné se Lněničkou a Dočekalem trávit čas, a to jak v hudebních číslech, tak v komediálních výstupech – zejména ten proslulý, v němž pianista destruuje komikovu anekdotu o slečně v parku a pianu, vychází moc hezky.

Zastaral koncept semaforských girls (Adéla Zatloukalová a Eliška Bašusová), Zdeněk Dočekal a Petr Lněníčka v Jonáši a tingl-tanglu divadla Kašpar FOTO TINO KRATOCHVIL
Že je vnějškově všechno jako tenkrát, s sebou ovšem nese jisté zádrhely. Jednak mám dojem, že značná část dnešního publika se těžko orientuje v tom, které písně jsou z kterého semaforského kusu, a očekává řadu hitů, které prostě nepřijdou. Ze současného pohledu pak opravdu téměř k nesnesitelnu zestaral koncept semaforských girls (v Brně to byly Adéla Zatloukalová a Eliška Bašusová), které tu nemají takřka nic víc na práci než dekorovat. Je přitom evidentní, že obou těchto obtíží jsou si inscenátoři vědomi – a obojí napravují v šestici přídavků, které jednak dodají část kýžených hitů, ale především dají konečně adekvátní prostor oběma skvělým zpěvačkám, které s Amforou a Haleluja z Dobře placené procházky nakonec večer v podstatě ovládnou. V úhrnu to sice není převratný zážitek, ale milý večer se Špalkovou inscenací se rozhodně strávit dá; Kašpar ji ostatně s úspěchem uvádí už osmým rokem.
Než přijdou Stouni
Referovat o komedii Slovenského národního divadla Kým prídu Stouni režiséra Matúše Bachynce je pro mě trochu ošemetný úkol: poprvé jsme ji viděli s Dorou Štědroňovou v Bratislavě krátce po premiéře, na jaře 2022, upřímně nás bavila a nakonec jsme ji v tomtéž roce pozvali jako zakončovací představení Mezinárodního festivalu Divadlo do Plzně, kde potom sice slavila minimálně u části publika velký úspěch (ostatně i toto brněnské hostování vzešlo z toho plzeňského), ale podle všeho upřímně vůbec nebavila část české divadelní kritiky, která nám to potom dala dost sežrat. S dvouletým odstupem jsem docela s ulehčením zjistil, že si za tím stojím i nadále: s výhradou k přepálené stopáži (která navíc evidentně ještě s postupem repríz nakynula, včera se hrálo tři a čtvrt hodiny!) je to chytrá, ironická, posmutnělá komedie o hudbě, o životních ztracencích, o elitismu a o ceně za úspěch.
Jistěže je to v zásadě jen rozmarná mystifikační hříčka o přípravách koncertu slavné kapely, jistěže je mefistofelská pointa poněkud průhledná, jistěže by si to zasloužilo krátit…, ale ta mystifikace je chytrá a zábavná, ten humor není bez přesahu a hlavně je to příležitost vidět v ne zcela obvyklé uvolněné poloze opravdu špičkové herce všech generací. Vedle Emílie Vášáryové, která je hluboce lidská, ale taky velice vtipná a zcela neokázalá coby pomatená fanynka, a Emila Horvátha, který coby manažer kapely srší energií i sebeironií, stojí večer především na dvojici mimořádných výkonů. Robert Roth coby fanoušek, kterému se velice překvapivě splní sen, když se nechá najmout jako bezpečák, suverénně večer táhne i coby bezprostřední stand-up komik. A nositelkou sebereferenčnosti a sebeironie celého kusu je Jana Oľhová nejen v roli ostré promotérky, alkoholičky, která zvolila práci v kultuře v mylném domnění, že bude proti korporátu klidnější, ale také v roli Jany Oľhové, členky Slovenského národního divadla, která publiku po dvou hodinách oznámí, že divadlo bohužel nedostalo práva na písně Rolling Stones, a tak alespoň nahlas přečte akordy, zatímco z kapely za ní hrají jenom perkuse.
Autorství textu je připisováno kolektivu autorů, řekl bych ale, že na řadě míst, třeba právě v tomto špičkovém monologu, je jasně znát intelektuálně-skeptický, skrznaskrz sarkastický rukopis Daniela Majlinga. A jakkoliv opravdu v žádném případě nejde o jukeboxmuzikál plný hitů, inscenace ze všeho nejvíc pracuje s principem průběžného zklamávání očekávání a v úhrnu jde opravdu o činohru s pár písničkami, v zaplněném sále hudební scény se jí od diváků Městského divadla Brno dostalo vřelého přijetí. Rád jsem se k němu (opět) přidal.
Komentáře k článku: Otevřeno Dokořán – den pátý 18. června
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)
Michal Zahálka
Já už se asi
na Martina vážně nechám přejmenovat.
20.06.2024 (6.47), Trvalý odkaz komentáře,
,Josef Herman
Dobrý nápad!
22.06.2024 (11.57), Trvalý odkaz komentáře,
,Vladimír Hulec
Mea culpa,
naše chyba při zavěšování.
Opraveno.
Sorry, Martine… teda Michale
:-/
21.06.2024 (10.50), Trvalý odkaz komentáře,
,