Divadelní noviny Aktuální vydání 21/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

21/2024

ročník 33
10. 12. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Reportáž

    Otrlec plnoletý (No. 4)

    Čtvrtý den oslav otrlé dospělosti byl zahájen krátkým animovaným snímkem Anny Heribanové Carp Xmass (ČR, FAMU, 2022), který sugestivně, s přízračnou nadsázkou, která se nezříká ani důmyslných popkulturních odkazů, líčí vánoční svátky jedné obyčejné kapří rodiny. Dědictví Karla Jaromíra Erbena i české animace přetavené v rozkošnou sedmiminutovou miniaturu, která se v dobré konstelaci může stát ideálním protipólem mnohokrát provařených vánočních evergreenů. Další tvorbu talentované autorky rozhodně radím sledovat.

    Rybí ouvertura vynikajícně připravila na hlavní chod první poloviny čtvrtečního večera.  I film Nočňátko (The Night the Prowler, Austrálie, 1978), v němž své tvůrčí síly spojili osobitý filmový tvůrce Jim Sharman a literát a nobelista Patrick White, staví do popředí svého zájmu rodinné společenství, tentokrát ovšem jako značně nefunkční konstrukt. Výsledkem symbiotického splynutí dvou odlišných géniů vznikl obdivuhodný exotický kříženec dramatu a komedie, jemuž vévodí zneklidňující erotické charisma herečky Kerry Walkerové v titulní roli, permanentně přítomný společensko-kritický podtext, podvratné citace výrazových prostředků klasických filmových konverzaček, či finální stylistický úkrok směrem k buñuelovskému surrealismu. Film, k jehož zařazení do programu zřejmě Samantu Bifidus inspirovaly vzpomínky na vlastní dospívání v Uherském Hradišti, které zejména v létě disponuje velmi podobnou atmosférou, nechal plně vyniknout další z důležitých linií dramaturgie festivalu, jíž jsou pozapomenuté snímky nezpochybnitelných kvalit. Mručím teď uznale, jak na koksu medvěd.

    A večer byl následně zakončen očekávaným hitem, totiž totálně vyprodanou live dabingovou projekcí brakového animáku Toxičtí křižáci (Toxic Crusaders: The Movie, USA 1997, režie: Bill Hutton a Tony Love), z bezedných archivů královny filmové pokleslosti, proslulé produkční firmy Troma. V tomto ohledu je nutno ocenit především heroický výkon dabérské dvojice Kafilérie Zawadské a Immanuela LubriCunta, kteří kulometné dialogy obohatily o divokou, a navýsost aktuální eko-woke dějovou linii, z níž přítomní aktivisté hromadně kolabovali. Doufejme, že blahem. Příběhy zmutovaných hrdinů hravě a s vtipem uzavřely rozjímavější části 18. ročníku a zároveň umetli stezku k excesívním vrcholům.

    Text měl na iDN vyjít 17. 3. 2023.


    Komentáře k článku: Otrlec plnoletý (No. 4)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,